Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets: fietsmeting gedaan bij FM en nu?

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 25 aug 2018 12:47

Ernie, wederom bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik had in mijn CAD plaatje de spacer van 27,5 [mm] er al vanaf gerekend, maar dan moet ik dat weer even terugbuigen. Ik heb inderdaad een hele grote voorkeur voor BSA, en dan wordt de spoeling dun.

Dan zou ik zeggen dat ik met een theoretische stuurpenlengte van 110 of 120 [mm] veilig zit (std bij Canyon 2XL is 120, maar kan ik wellicht wisselen). Maar welke neutrale maat van de spacer hou je dan aan? In welk bereik zit je veilig?

Is ook leuk om zo je ideale geometrie bij elkaar te zoeken. Inderdaad ga ik er wel vanuit dat er goed gemeten is, dat is 1. En 2: dat de software van Cyclefit met de 'geselecteerde profiel' correct is: racefiets - toerfietser. Ik denk dat dit wel juist is, maar ken de andere mogelijke keuzes van het programma niet.

THX

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 aug 2018 13:16

Aangezien 3cm wel de esthetische max is zou ik zeggen dat 15mm ideaal is. De Endurace AL heeft nog een redelijke hoge conische spacer van het balhoofdstel. Vaak is daar ook nog een lager exemplaar voor te krijgen.

De vraag is voor alleen of een XL al niet groot genoeg is voor jou. Maar dat is meer een kwestie van zelf voelen en is met cijfertjes moeilijk te bepalen. Gelukkig mag je een Canyon altijd omruilen als hij niet bevalt. De stuurpen kan je trouwens later ook omruilen voor een maatje langer of korter.
Campagnolo Ultra Dork

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 25 aug 2018 13:41

Ik zal de PPS nog een keer invullen met mijn eigen metingen, maar als ik de CF metingen in de PPS van Canyon invoer kom ik op 2XL.

Met mijn CAD plaatje kom ik bij de XL aan een stuurpenlengte (rechte variant, even voor het gemak) van 120 [mm], en bij de 2XL van 105, dus 100 of 110 [mm]. Deze maten zijn loodrecht gemeten vanaf de (verlengde) vorkbuis tot aan het hart van het stuur zoals blijk uit de CF meting.

Ik heb daarbij een stuurdikte van 30 mm in acht genomen, want de CF meting geeft een hoogte aan van bovenkant zadel tot bovenkant stuur. Over de spacer: Canyon geeft 27,5 [mm] op, maar op de afbeelding lijkt ie eerder 5. Wellicht hebben ze dit voor de foto omgewisseld (esthetische reden), of zou de maat van de spacer van bovenzijde balhoofdbuis tot hart stuurpen zijn?

Zie onderstaand plaatje. Groen is de Canyon XL, blauw de 2XL, geel het theoretische advies van de CF meting.
Bijlagen
1.png
1.png (9.52 KiB) 1070 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 aug 2018 13:58

Vergeet niet de helft van de stackhoogte van de stuurpen mee te rekenen. Meestal is die stackhoogte 40mm. Dan kun je hart stuurpen rekenen + een half stuur (22mm voor een rond stuur +wat stuurlint, bij de klemming van de stuurpen is het 31,8mm maar daar pak je het stuur niet vast). Een stuurpen is doorgaans -6 graden maar voor de lengteberekening is het verschil minimaal.

Ik denk ook dat je voor een comfortabele zit net wat beter af bent met de 2XL.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 25 aug 2018 18:24

keesh schreef: 25 aug 2018 08:14
nijkie schreef: 25 aug 2018 07:39 Cannondale Caad 12 in maat 63.
Ik had m al gespot, maar vanwege BB30 ben ik niet enthousiast. Wel een mooie bike.
Heb er 4 jaar pijnloos mee gereden,
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 26 aug 2018 11:45

Ernie C. schreef: 25 aug 2018 13:58 Vergeet niet de helft van de stackhoogte van de stuurpen mee te rekenen. Meestal is die stackhoogte 40mm. Dan kun je hart stuurpen rekenen + een half stuur (22mm voor een rond stuur +wat stuurlint, bij de klemming van de stuurpen is het 31,8mm maar daar pak je het stuur niet vast). Een stuurpen is doorgaans -6 graden maar voor de lengteberekening is het verschil minimaal.

Ik denk ook dat je voor een comfortabele zit net wat beter af bent met de 2XL.
Je bedoelt dat eigenlijk de helft van de hoogte van de stuurpen (40/2 = 20 hoog) van de spacer af gaat? Omdat in mijn CAD tekening ik natuurlijk alle lijnen in het hart zet?

Bij de Canyon 2XL kom ik op het onderstaande plaatje uit:
- 22 - 20 = 2 mm spacer bij een stuurpen van -6gr en 106 -> 110 lengte. Wellicht te krap omdat een spacer van 2 mm niet bestaat?

- 43 - 20 = 23 mm spacer bij een stuurpen va -17gr en 110 lengte.
2.png
2.png (9.37 KiB) 948 keer bekeken
17 graden is wellicht estehetisch een beetje raar? Stuurpen staat dan nagenoeg waterpas. Of wellicht een tussenmaat in hoek? -8gr bijvoorbeeld?

In onderstaand plaatje diverse fietsen:
Groen: Canyon Endurace AL - XL
Blauw: Canyon Endurace AL - 2XL
Oranje: Rose Pro-SL - 65
Wit: Isaac Graviton Disc - 61
Geel: metingen CF
3.png
3.png (6.98 KiB) 948 keer bekeken
Getekende stuurpennen zijn allemaal -6 gr, op het hart (behalve de -17 van de Canyon 2XL). De Rose komt wel heel dicht bij de metingen qua stack en reach, enkel heeft ie een PF bracket..haha :roll: . Ter indicatie van de verhouding (heb geen lucifer bij de hand ;)): de Canyon XL wijkt in stack 16 mm naar boven af... overkomelijk lijkt mij?

Waarom zou je me de Canyon 2XL adviseren qua comfort?

Volgens mij was je bottomline dat het balhoofd voldoende ver weg moest zitten vanwege mijn lange bovenlichaam (reach), en dat ik verstandig doe om daar fietsen op te selecteren.. Maar de Canyon 2XL is hoger (stack) dus ga ik boller zitten? Tenzij ik met een -17gr stuurpen het stuur weer op positie van de meting krijg? Of zie ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 aug 2018 11:49

17 graden is juist heel erg pro like 8-)

Heb er zo eentje op mijn Time, vind het er erg goed uitzien.
Bijlagen
67658402-61B5-47C1-9790-401CF43901D2.jpeg

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 26 aug 2018 11:59

havana schreef: 26 aug 2018 11:49 17 graden is juist heel erg pro like 8-)

Heb er zo eentje op mijn Time, vind het er erg goed uitzien.
Haha, dat wel en zeker in combinatie met mijn harige benen :lol:

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 aug 2018 20:10

Op een endurance racer staat het sowieso niet echt pro denk ik.

De 2XL zeg ik meer voor als je meer comfort zoekt dan de die meting aangeeft. "Boller" ga je alleen zitten als de fiets ook korter is maar de 2XL. Zoveel scheelt het niet met de XL qua stack.

Wel is de XL groot genoeg om de afstelling bikefitting uit te voeren.
Campagnolo Ultra Dork

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 28 aug 2018 19:46

Nou toch 18 [mm]…. Maar goed, ik begrijp dus dat de reach eigenlijk grotendeels bepalend is of je goed op de fiets zit. Waarschijnlijk omdat je bovenlichaam redelijk vlak ligt op de fiets, en variatie in de reach een groter effect heeft dat variatie in de stack.

Weet je toevallig wat de meest vlakke spacer is voor bovenop de headset, in mm's? Ik noem maar even ter vervanging van de conische spacer… En kun je die los kopen of moet je dan een complete headset kopen?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 aug 2018 19:55

Het zal 5mm zijn en ze zijn los te koop.

Op zich zijn stack en reach beide even belangrijk maar er zijn nu eenmaal meer frames met de stack die jij nodig hebt, die reach is een stukje zeldzamer.

Het zou wel handig zijn om ook de benodigde stack en reach van hart stuur te weten. Nu is het wel lastig om de beoogde stuurpenlengte uit te vogelen.
Campagnolo Ultra Dork

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 28 aug 2018 20:14

Volgens mij staan in de metingen ook afmetingen van het stuur, namelijk maat S (hart stuur tot punt zadel), maat N hoogteverschil stuur-zadel, en maat T, punt zadel tot bottom bracket (horizontaal). Ik heb aangenomen dat het stuur een dikte heeft van 26 [mm], en daarmee kan ik het center van het stuur bepalen in CAD. Daarmee komen de stack en reach van het stuur op 693 en 515. Is dit eigenlijk ook wat Canyon aangeeft onder Stack+ en Reach+?

Ik zit nog andere optie te overwegen, bijvoorbeeld de Trentino http://www.sensabikes.com/media/pdf/ge ... o_geo.pdf en de Romagna http://www.sensabikes.com/media/pdf/ge ... mp_geo.pdf.

Denk je dat die met goed fatsoen nog pas te krijgen zijn? Of is een reach van iets meer dan 400 eigenlijk te krap?
Laatst gewijzigd door keesh op 29 aug 2018 07:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie