Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets: fietsmeting gedaan bij FM en nu?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 sep 2018 16:45

Dan had je moeten aangeven dat je geen 140 mm pen wil omdat dat niet mooi is.
Niet dat deze duur, exotisch en niet te krijgen zou zijn. :)

PS: De pen in de eerste link is 140 mm en heeft een hoek van 6°.
I know myself like no one else
Nothing to defend

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 17 sep 2018 16:49

Lcsmet schreef: 17 sep 2018 16:45 Dan had je moeten aangeven dat je geen 140 mm pen wil omdat dat niet mooi is.
Niet dat deze duur, exotisch en niet te krijgen zou zijn. :)

PS: De pen in de eerste link is 140 mm en heeft een hoek van 6°.
Niet te krijgen heb ik niet gezegd (volgens mij ), dit heb ik gezegd:
keesh schreef: 25 aug 2018 08:13
In mijn CAD schets kom ik dan met hangen en wurgen op een 140 [mm] stuurpen, wat ik niet fijn vind want het is zo'n beetje de grootste die er te krijgen is (heel schaars aanbod), Buiten het feit of het er nog uitziet of niet. Dit wil ik niet, ik wil zowel verder als terug kunnen in stuurpen zodat ik alle kanten nog op kan.
Ik heb wel even een zoektocht op het net gedaan (o.a. bij Mantel, Bike-components en Rose) en dat blijkt dat bij de 140 mm stuurpen de spoeling echt dun wordt.
Ja, had er ook wel 1 gezien van 3T. Heel simpel, de spoeling wordt dun en dan heb ik gauw genoeg door dat het niet erg gangbaar is; ik wil dat niet voor een fiets die ik nog moet kopen.
Als straks blijkt dat ik voor een (pas) gekochte fiets toch 140 mm stuurpen moet kopen, dan zij het zo en ben ik blij dat er nog een oplosing in de handel is.

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 18 sep 2018 22:36

keesh schreef: 17 sep 2018 10:57 Ik vat dit maar op als een compliment of neem je me in de maling? :?: Jij bedoelt dat meeste mensen eerst een fiets kopen en dan gaan kijken of ze er eigenlijk wel goed op zitten, of hem pas kunnen krijgen voor hun lichaam?
Nee. Ik bedoel dat je op een fiets kunt zitten bij de fietsenmaker b.v. en dan kunt zien hoe je er op zit. Als iemand een vraag stelt over de proporties van een fiets, dan vind ik het nuttig om te zien hoe die iemand op die fiets zit. En ik vind het interessant dat de ene mens anders op een fiets zit dan de andere, en dat beiden er tevreden mee zijn.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 19 sep 2018 06:12

keesh schreef: 17 sep 2018 15:24 Daarnaast is 80 tot 130 het meest gangbaar. Als ik voor een nieuwe fiets al uit moet gaan van 140 of meer (buiten het feit of het er nog uit ziet en nog stuurt), doe ik het verkeerd; dan heb ik het verkeerde frame gekozen.
Een 130 of 140mm stuurpen staat juist enorm pro.
Maar dan wel in -17 graden.
En slammed.
8-)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 19 sep 2018 12:36

Nou. in mijn geval zou dat op een Canyon Endurace fiets zijn... weet niet of een -17 graden daarop erg pro uitziet aangezien de fiets aan de voorzijde hoger is gemaakt... Daarnaast zit ik er meestentijds op... ook niet erg pro....haha

anonymous cyclist
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 sep 2018 14:20

anonymous cyclist 25 sep 2018 14:34

Waarom ga je niet rijden op de fietsen van je keuze? Volgens mij zegt het oeverloos staren naar tabellen niet zo heel veel behalve dat Stack & reach een indicatie geven dat hij binnen je maat range valt zoals Ernie al zegt.
Verder is het indicatie van hoe de fabrikant bedacht heeft hoe de fiets zou moeten rijden. Of dat zo uitkomt hangt van zoveel andere factoren af dat je er nauwelijks een voorspelling aan mag verbinden.
Gewoon gaan rijden!

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 25 sep 2018 17:39

Bedankt voor je advies. Onlangs een stukje op de Stevens Aspin gereden (was ook maar een paar honderd meter), a.s. donderdag is het tijd voor de Rose. Enkel de Canyon wordt iets lastiger, want proefrijden kan geloof ik enkel in Koblenz (niet om de hoek). Of ik moet m ervoor bestellen, maar dat wordt volgens mij een beetje een dure aangelegenheid om hem daarna weer terug te sturen (gewoon even voor een proefritje).

Vraag me sowieso af of ik het verschil in balhoofdhoek en wielbasis ga merken, heb enkel een 26" ATB als referentie. Het verschil in hoogte van het stuur waarschijnlijk wel.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 26 sep 2018 06:28

Hmm, misschien doe je er goed aan eens een koersfietsje (naar jou smaak) te huren bij veel specialized shops kan dit.
Ookal vind je t merk niets, dan heb je wel een nieuwe referentie.

anonymous cyclist
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 sep 2018 14:20

anonymous cyclist 26 sep 2018 09:37

keesh schreef: 25 sep 2018 17:39 Bedankt voor je advies. Onlangs een stukje op de Stevens Aspin gereden (was ook maar een paar honderd meter), a.s. donderdag is het tijd voor de Rose. Enkel de Canyon wordt iets lastiger, want proefrijden kan geloof ik enkel in Koblenz (niet om de hoek). Of ik moet m ervoor bestellen, maar dat wordt volgens mij een beetje een dure aangelegenheid om hem daarna weer terug te sturen (gewoon even voor een proefritje).

Vraag me sowieso af of ik het verschil in balhoofdhoek en wielbasis ga merken, heb enkel een 26" ATB als referentie. Het verschil in hoogte van het stuur waarschijnlijk wel.
Een paar honderd meter zegt idd niet veel. Je moet toch echt wel een aardig stukje kunnen rijden om iets over een fiets te kunnen zeggen. Zonder een echte rijervaring blijft een racefiets kopen gewoon een dure gok. Alle tabbellen ten spijt. Als jij je niet goed voelt op een fiets zal het nooit een goede fiets voor je worden ook al is hij theoretisch juist.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 27 sep 2018 22:15

keesh schreef: 25 sep 2018 17:39 a.s. donderdag is het tijd voor de Rose.
En? Wat zei meneer Rose?

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 28 sep 2018 09:46

Nou, het viel een beetje tegen. De (kwaliteit van de ) fiets an sich niet, de pasvorm ook niet, maar wel wat er mogelijk was bij Rose. Was daar eerder in de winkel geweest en toen zei een verkoper dat er bij hun van alles mogelijk was. Gisteren had ik een afspraak, om een fiets te configureren naar mijn wens (banden/remmen etc. etc.), maar het viel vies tegen. Bovendien gaven ze ook qua prijs geen euro toe.

Heb wel het verschil tussen schijfremmen en velgremmen kunnen voelen. Qua pasvorm durf ik het wel aan met een geometrie van de Stevens (zit dus op de meting). Ik heb mijn ATB ter vergelijk, de hoogte van het stuur is ongeveer gelijk aan de meting, echter zit het stuur dichterbij (=/- 2 cm). Met een fiets op de meting kan ik alle kanten op. De fiets voelde wel groot (lang, dat had de Stevens ook), maar ik ben dus gewend het stuur dichterbij te hebben. Dat zal moeten wennen denk ik. Ik hoorde van de FM dat je niet te grote stappen in 1x moet maken.

We hebben het hier ook niet over een fiets van 3000 euro, eerder tussen de 1250 en 1500 euro.

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 28 sep 2018 09:48

TKMP schreef: 26 sep 2018 06:28 Hmm, misschien doe je er goed aan eens een koersfietsje (naar jou smaak) te huren bij veel specialized shops kan dit.
Ookal vind je t merk niets, dan heb je wel een nieuwe referentie.
Is wel een idee, maar ik vraag mij af of ze bij het huren van een fiets hem ook afstellen naar mijn wens. Positie van het zadel natuurlijk wel, maar stuurpenlengte heb ik mijn twijfels bij.

Plaats reactie