Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets: fietsmeting gedaan bij FM en nu?

Flipmoehoe
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 28 mei 2015 10:00

Flipmoehoe 28 sep 2018 10:12

keesh schreef: 28 sep 2018 09:46 Nou, het viel een beetje tegen. De (kwaliteit van de ) fiets an sich niet, de pasvorm ook niet, maar wel wat er mogelijk was bij Rose. Was daar eerder in de winkel geweest en toen zei een verkoper dat er bij hun van alles mogelijk was. Gisteren had ik een afspraak, om een fiets te configureren naar mijn wens (banden/remmen etc. etc.), maar het viel vies tegen. Bovendien gaven ze ook qua prijs geen euro toe.

Heb wel het verschil tussen schijfremmen en velgremmen kunnen voelen. Qua pasvorm durf ik het wel aan met een geometrie van de Stevens (zit dus op de meting). Ik heb mijn ATB ter vergelijk, de hoogte van het stuur is ongeveer gelijk aan de meting, echter zit het stuur dichterbij (=/- 2 cm). Met een fiets op de meting kan ik alle kanten op. De fiets voelde wel groot (lang, dat had de Stevens ook), maar ik ben dus gewend het stuur dichterbij te hebben. Dat zal moeten wennen denk ik. Ik hoorde van de FM dat je niet te grote stappen in 1x moet maken.

We hebben het hier ook niet over een fiets van 3000 euro, eerder tussen de 1250 en 1500 euro.
Je hebt dus naar de pro sl (disc) gekeken ;) Deze fiets staat ook op mijn lijstje om te bekijken (voor volgend jaar). Alleen zou ik hem met de ROSE DX 1650 wielen willen, de nieuwe zijn uitgerust met wat lagere DT swiss wielen. Maar wat ik zo lees valt er weinig aan te passen?

De duurdere modellen, bijv. de team GF four disc, die kan je op de website wel volledig configureren, de pro SL (disc) niet, en dus valt er in de winkel ook weinig aan te passen?

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 28 sep 2018 10:52

Ik denk dat je gelijk hebt. Wellicht kun je andere modellen meer configureren (zoals de Xeon RS). Hij zei dat het een BikeNow fiets was, wellicht een soort van standaard product. Ik kon wel standaard zaken zoals zadel/stuurpen/wielen etc. uitwisselen. Je kunt de wielen wel upgraden, maar niet downgraden.

Ik wilde bijvoorbeeld overwegen om 140 [mm] schijven te nemen i.p.v. 160 [mm] exemplaren. Was niet mogelijk (hoewel de schijven dezelfde prijs hebben en hetzelfde fabrikaat). Beetje jammer. Niet erg flexibel.

Daarnaast vind ik de designs erg vlak, ze vallen voor mij af.

Flipmoehoe
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 28 mei 2015 10:00

Flipmoehoe 28 sep 2018 11:27

Oooow.. als je die zaken WEL kan uitwisselen bij bijvoorbeeld een bikenow fiets dan valt het me 100% mee..
Heel erg spannend zijn de designs niet nee, Ben ook erg benieuwd waar Canyon mee gaat komen met hun 2019 modellen. Voor mij is Rose wel dichtbij (35km), dat heeft op dit moment wel mijn voorkeur.

En tja.. schijven of andere dingen aanpassen qua groep kan ik me voorstellen dat ze het niet doen..
Ik zou er overigens niet eens over twijfelen om kleinere schijven te laten monteren. Denk dat je het niet eens merkt of het nu een 160 of 140mm schijf is. Beiden zullen je wielen laten blokkeren als je ze vol inknijpt :)

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 28 sep 2018 17:28

Wellicht had ik te hoge verwachtingen, beetje gevoed doordat de verkoper zei dat alles mogelijk was. Het maakt voor mij de keuze alweer iets makkelijker, de Rose valt af :D .

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8360
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 sep 2018 17:37

@keesh, ik ben echt heel benieuwd welke fiets het gaat worden. Heb het gevoel dat je vooral heel erg lang aan het zoeken blijft. Daarnaast denk ik ook dat je nogal wat verschillende fietsen in diverse prijsklassen aan het vergelijken bent.
Als ik je redenatie zie over de Rose, dan denk ik dat je van een fiets van dat bedrag (niets mis mee hoor) niet kunt verwachten dat ze ook nog alle onderdelen voor je gaan aanpassen. Of denk je dat je dat bij andere fietsen wel gaat lukken?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 sep 2018 17:45

Jans schreef: 28 sep 2018 17:37 @keesh, ik ben echt heel benieuwd welke fiets het gaat worden. Heb het gevoel dat je vooral heel erg lang aan het zoeken blijft. Daarnaast denk ik ook dat je nogal wat verschillende fietsen in diverse prijsklassen aan het vergelijken bent.
Als ik je redenatie zie over de Rose, dan denk ik dat je van een fiets van dat bedrag (niets mis mee hoor) niet kunt verwachten dat ze ook nog alle onderdelen voor je gaan aanpassen. Of denk je dat je dat bij andere fietsen wel gaat lukken?
Eens, jij schrijft het net iets netter neer dan ik het zou gedaan hebben. :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 28 sep 2018 19:12

Jans schreef: 28 sep 2018 17:37 @keesh, ik ben echt heel benieuwd welke fiets het gaat worden. Heb het gevoel dat je vooral heel erg lang aan het zoeken blijft. Daarnaast denk ik ook dat je nogal wat verschillende fietsen in diverse prijsklassen aan het vergelijken bent.
Als ik je redenatie zie over de Rose, dan denk ik dat je van een fiets van dat bedrag (niets mis mee hoor) niet kunt verwachten dat ze ook nog alle onderdelen voor je gaan aanpassen. Of denk je dat je dat bij andere fietsen wel gaat lukken?
Met de Rose is niets mis, ook qua prijs niet. Alleen als ze tegen mij zeggen dat ze in de winkel 'alles machen können' wek je bij mij een andere verwachting. Tel daarbij op dat het design mij minder aanspreekt (saai, beetje 'vlak'), en het feit dat ze mij geen euro tegemoet wilden komen (ook niet in de vorm van accessoires). Dan heb ik betere alternatieven.

Het alternatief is een Canyon Endurace AL Disc of een Stevens Aspin. Bij de Canyon kan ik niks customizen, en dat dus beter zelf doen nadat ik m gekocht heb. Bij de Aspin kan ik eea aanpassen, ook de FM wil hier nog wat aan mijn wensen tegemoet komen.

Op dit moment neig ik naar de Stevens, waarbij ik voor een 105 R7000 groep zou kiezen en velgremmen. Das wel zonder dat ik de nieuwe Canyon modellen gezien heb. Ik heb me laten vertellen dat ze half oktober op de site komen.

Volgens mij liggen deze fietsen allemaal in dezelfde prijsklasse, allen alu frame, 105 groep. Het is alleen de vraag of ik het extra geld over heb voor schijfremmen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8360
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 sep 2018 20:43

@keesh, als de prijzen van Rose al berekend zijn zonder tussenhandel, waarom zouden ze je dan nog karting moeten geven? Of was je gelukkiger geworden als de fiets € 200,00 duurder zou zijn en je € 100,00 karting zou krijgen op onderdelen?
Die Canyon wordt dus veel duurder als je dingen dubbel gaat kopen? En zover ik zien kan is de Aspin dus wel (bijna) kompleet naar eigen idee te bestellen. Dus wat houd je dan nog tegen? Die schijfremmen?

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 28 sep 2018 21:00

Ze moeten bij Rose helemaal niks, het kan me wel over de streep halen, Dan heb ik het gevoel dat ze me als klant willen. Net even een trapje harder lopen. maar kennelijk verkopen ze genoeg. Helemaal goed.

Ik moet nog beslissen of ik schijfremmen of velgremmen wil, beide hebben voor en nadelen. Daarnaast zijn schijfremmen ca. 200 tot 300 euro duurder, dus ik moet me afvragen of ik dat er voor over heb.

Ik was er al vanuit gegaan dat ik bij Canyon enkele onderdelen beter zelf kan kopen en eventueel de Canyon onderdelen weer te koop zou zetten. Het is nogal een gedoe om onderdelen heen en weer te sturen.

Ik vind de Aspin gewoon een mooie fiets qua design om te zien, mooier dan de 2018 Canyon modellen. Het oog wil ook wat. Dus dat.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 sep 2018 21:08

keesh schreef: 28 sep 2018 21:00 Ze moeten bij Rose helemaal niks, het kan me wel over de streep halen, Dan heb ik het gevoel dat ze me als klant willen. Net even een trapje harder lopen. maar kennelijk verkopen ze genoeg. Helemaal goed.
In het segment van de 105/Ultegra fietsjes tussen de 1000 en 1500 euro is de concurrentie op prijs moordend. Daar is niet veel ruimte om nog wat te 'doen' ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 28 sep 2018 21:09

Ik snap ook wel dat de marges kleiner zijn. Maar bijvoorbeeld de schijfjes wisselen zou mij kunnen doen denken dat ze mij als klant willen... Of iets met accessoires.

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 28 sep 2018 21:10

Oja, de Aspin hebben ze ook in een Ultegra uitvoering. Die is in verhouding goedkoper omdat het een standaard fiets is. Ook daar ben ik nog niet 100% uit.

Plaats reactie