Nieuwe (race)fiets: BSA bottom bracket of press-fit
Hallo allemaal,
Momenteel ben ik me aan het verdiepen in een nieuwe racefiets (tussen 1000 en 1500 euro), en probeer ik ook te letten op de techniek ervan. Mijn voorkeur gaat uit naar een aluminium frame, en een comfortabele zithouding (endurance). Mijn huidige fiets is een 26" MTB waarmee ik 99% van de gevallen op de weg fiets. Ik wil minimaal een 105 groep afmontage.
Hier heb ik e.e.a. al gelezen over bottom-brackets en problemen ermee. Ikzelf ben techneut, en wel gecharmeerd van de bedrade brackets met 'buitenboord' lagers. Toch zie ik ook onder de alu fietsen bijna geen BSA brackets meer. Canyon heeft nog de Endurace, Ridley heeft er nog 1 (Helium SLA), en dan houdt het wel op (Italianen maar die vallen volgens mij buiten budget).
De CAAD12 van Cannondale valt voor mij af vanwege de vele problemen (zo lijkt) met krakende BB30 lagers. Wel een mooie fiets overigens.
Bij Rose noemden ze een BSA bracket 'altmodisch'. Bij mijn 26" mtb merk ik nu dat er nogal wat veranderd is in de techniek. De wielmaat, maar ook de 3x9 aandrijving welke ik nu heb.
Het vervangen van een press-fit lager ga ik zelf kunnen, sleutelen is ook mijn hobby. Toch heb ik angst dat het frame een keertje gaat uitlubberen met een press-fit bracket. Wellicht is deze angst onterecht. Ik wil ook niet de 'boot missen' door te kiezen voor de ouderwetse BSA en straks problemen hebben met de keuze van vervangende lagers.
Wie kan me adviseren?
Gr. Kees
Momenteel ben ik me aan het verdiepen in een nieuwe racefiets (tussen 1000 en 1500 euro), en probeer ik ook te letten op de techniek ervan. Mijn voorkeur gaat uit naar een aluminium frame, en een comfortabele zithouding (endurance). Mijn huidige fiets is een 26" MTB waarmee ik 99% van de gevallen op de weg fiets. Ik wil minimaal een 105 groep afmontage.
Hier heb ik e.e.a. al gelezen over bottom-brackets en problemen ermee. Ikzelf ben techneut, en wel gecharmeerd van de bedrade brackets met 'buitenboord' lagers. Toch zie ik ook onder de alu fietsen bijna geen BSA brackets meer. Canyon heeft nog de Endurace, Ridley heeft er nog 1 (Helium SLA), en dan houdt het wel op (Italianen maar die vallen volgens mij buiten budget).
De CAAD12 van Cannondale valt voor mij af vanwege de vele problemen (zo lijkt) met krakende BB30 lagers. Wel een mooie fiets overigens.
Bij Rose noemden ze een BSA bracket 'altmodisch'. Bij mijn 26" mtb merk ik nu dat er nogal wat veranderd is in de techniek. De wielmaat, maar ook de 3x9 aandrijving welke ik nu heb.
Het vervangen van een press-fit lager ga ik zelf kunnen, sleutelen is ook mijn hobby. Toch heb ik angst dat het frame een keertje gaat uitlubberen met een press-fit bracket. Wellicht is deze angst onterecht. Ik wil ook niet de 'boot missen' door te kiezen voor de ouderwetse BSA en straks problemen hebben met de keuze van vervangende lagers.
Wie kan me adviseren?
Gr. Kees
Ik heb zelf mede om die reden een Chinees gekocht. Vrijwel allemaal zijn die nog te leveren met een good old BSA. Andere optie is Pinarello (weliswaar ITA maar goed), maar da's wel even een andere prijsklasse. Specialized is bij een paar instapmodellen ook weer teruggekeerd naar BSA.
Als je toch voor pressfit gaat zou ik PF30 of BB86 nemen. Die zijn een stuk probleemlozer dan andere systemen. Vooral BB30 en BBright zijn berucht.
Als je zelf gaat klussen houd rekening met de aanschaf van gereedschap. Kan voor een paar tientjes, maar kan ook aardig in de papieren lopen.
Als je zelf sleutelt lijkt me een Canyon overigens een prima optie. Is ook nog één van de betere alu frames op de markt.
Je moet Rose maar terug mailen dat de Tour de laatste 6 jaar 5x met een schroefdraad bracket werd gewonnen
Als je toch voor pressfit gaat zou ik PF30 of BB86 nemen. Die zijn een stuk probleemlozer dan andere systemen. Vooral BB30 en BBright zijn berucht.
Als je zelf gaat klussen houd rekening met de aanschaf van gereedschap. Kan voor een paar tientjes, maar kan ook aardig in de papieren lopen.
Als je zelf sleutelt lijkt me een Canyon overigens een prima optie. Is ook nog één van de betere alu frames op de markt.
Je moet Rose maar terug mailen dat de Tour de laatste 6 jaar 5x met een schroefdraad bracket werd gewonnen
Heb je een alu frame of carbon in China gekocht? Ik heb n.l. enkel carbon gevonden in China, maar ook nog niet bijster goed gezocht.
Het benodigde gereedschap voor de PF30 is volgens mij wel te betalen, een tool om ze eruit te slaan en een 'pers'. Dit is natuurlijk ook niets anders dan een draadeind met een passende adapter erop.
Ben niet vies van sleutelen, doe aan mijn motor alles zelf en werk als constructeur in de machinebouw.
Pinarello had ik wel iets over gelezen, maar volgens mij way buiten budget. Ik zag trouwens ook nog BSA op Isaac fietsen, maar die spraken mij niet aan qua design (zwart-wit).
Het benodigde gereedschap voor de PF30 is volgens mij wel te betalen, een tool om ze eruit te slaan en een 'pers'. Dit is natuurlijk ook niets anders dan een draadeind met een passende adapter erop.
Ben niet vies van sleutelen, doe aan mijn motor alles zelf en werk als constructeur in de machinebouw.
Pinarello had ik wel iets over gelezen, maar volgens mij way buiten budget. Ik zag trouwens ook nog BSA op Isaac fietsen, maar die spraken mij niet aan qua design (zwart-wit).
Ik heb een carbon Chinees. Kostte me 500$ incl verzending en zadelpen.
Zo’n pers stelt inderdaad niks voor. Cyclus verkoopt wel passende “bushings” en dan ben je met een draadeinde en een paar moeren/ringen wel klaar. Een slagpijp kost niet veel en kan je evt ook zelf maken.
Zo’n pers stelt inderdaad niks voor. Cyclus verkoopt wel passende “bushings” en dan ben je met een draadeinde en een paar moeren/ringen wel klaar. Een slagpijp kost niet veel en kan je evt ook zelf maken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ik rij al heel wat jaartjes met pressfit, maar ik heb er geen problemen mee. Geen gekraak ofzo.
Waarom wil je eigenlijk een alu frame?
Waarom wil je eigenlijk een alu frame?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37634
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Pressshit kan prima werken, maar volgens mij is iedereen het er toch over eens dat er niet één voordeel is tov BSA/ITA.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Het is smaak, en mieren neukerig. Maar ik vind pressfit net wat mooier dan lagers aan de buitenkant.
Maar ik ben het er mee eens dat bsa mijn voorkeur zou hebben. Maar ik laat er geen frame voor staan.
Maar ik ben het er mee eens dat bsa mijn voorkeur zou hebben. Maar ik laat er geen frame voor staan.
Ik zou zeggen scoor op MP voor tussen de 50 en 100 euro een mooi klassiek stalen Gazelle CM frame uit de jaren '80/'90 o.i.d. en monteer die af met een moderne groep. Daar moet je het frame wat voor uitbuigen maar dat gaat jou wel lukken. Frame is een paar 100 gram zwaarder dan modern aluminium maar zeer duurzaam en vermoedelijk comfortabeler. BSA standaard aanwezig, En omdat je weinig aan het frame hoeft uit te geven kun je je budget steken in een mooie afmontage.
Laatst gewijzigd door thie op 22 aug 2018 22:19, 2 keer totaal gewijzigd.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37634
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Je kunt zelfs de onvolprezen vierkante as BB van Campa nog krijgen. Geen zorgen over bsa cups.
Groot voordeel van schroefdraad: vrijwel hufterproof met goedkoop gereedschap te installeren.
Groot voordeel van schroefdraad: vrijwel hufterproof met goedkoop gereedschap te installeren.
Less is bore