Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Beginnen op je (bijna) 60ste. Is dat een goed idee?

Jojootje
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2018 12:25

Jojootje 10 aug 2018 16:33

Hoewel ik (vrouw, 59) een sportieve fietser ben (elk jaar fietsvakantie in Europa, ook in de bergen en met volle (kampeer)bepakking) reed ik nooit op een racefiets. De kinderen wel en via hen en na een proefritje op een fiets van hen ben ik ook enthousiast geworden. Ik denk nu serieus na over de aanschaf van een eigen fiets. Maar ja, ik zou graag eens wat ervaringen van dit forum hebben of dat nog wel zo’n goed idee is: ga ik nog wennen aan het aan- en uitklikken, aan de houding op de fiets etc? Graag zou ik ook tips krijgen of er zaken zijn waar ik bij de aanschaf specifiek op moet letten. Mijn eerste oriënterende bezoek aan de fietsenmaker heb ik inmiddels achter de rug (vooral Cube en Sensa in de winkel) maar ik kom een volgende keer graag bij hem met concretere vragen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 11 aug 2018 08:18

Waar je op moet letten is er de FAQ nieuwe fiets kopen voor.
Houding in en uitklinken etc dat kan je het beste zelf beoordelen je hebt al redelijk ervaring.
Maar je kan ook met de pedalen fietsen die jij gewend bent maar vooral een vertrouwd gevoel bij hebt.
Succes.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 aug 2018 08:40

Ja, Jojootje, je kunt zo tegen je 60ste nog prima beginnen met het fietsen op een racefiets. Als de kinderen al een racefiets hebben dan kunnen die je waarschijnlijk ook best een eindje verder helpen en met je mee naar een winkel.
Maar juist zij zouden je ook kunnen helpen om eventueel naar een 2de handsfiets te kijken.
Wat het inklikken betreft, eerst even met gewone pedalen fietsen. Als je dan de fiets gewend bent kun je altijd overstappen op klikpedalen. Ondanks dat het maar een haartje scheelde ben ik er nooit door gevallen.
Veel succes met het beslissen of je het wilt gaan proberen.
Jans (63 jaar)
p.s. Er zijn voldoende voorbeelden van (wel vooral mannen) die pas tegen hun 60ste begonnen en heel lang door gaan.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 11 aug 2018 09:41

Chapeau!

Sommige mensen zijn op hun 30e al te oude om iets nieuws te beginnen en andere gaan daar tot hun 85e mee door.

Het heeft alles te maken met je eigen mentale elasticiteit. Wel is het zo dat als we ouder worden we moeten accepteren dat de leercurve minder steil is. Dus neem je tijd! Het moet toch vooral leuk zijn!

Maar de mentale elasticiteit kan wel de fysieke elasticiteit in de weg zitten.
Soms wil je meer en sneller dan kan ;)
Omdat de houding op een racefiets toch wel anders is dan op een gewone fiets is het geen slecht idee wat core en gymnastiekoefeningen te doen.

Verder is het zeker een goed idee om de uitdaging in stukken te knippen: eerst aan de houding wennen en daarna klikpedalen.
Als je op een gewone fiets probleemloos uren kon fietsen wil dat niet zeggen dat je dat op de racefiets ook maar even doet.
Liever vaker een wat korter rondje in het begin.

Aanschaf van een fiets ben ik altijd heel simpel
1 wat is je budget
2 pas je goed op de fiets
3 vind je de fiets leuk om te zien

Als je budget erg laag is dan is de aanschaf van een tweedehands het overwegen waard, maar dan is het wel handig dat je wat kennis (zoals kinderen) in je omgeving hebt zitten.
Merken als Cube en Senza zijn prima maar er zijn tientallen prima merken. Per prijscategorie verschilt de kwaliteit ook nauwelijks en zijn het toch vooral persoonlijke voorkeuren en pasvorm die de keuze bepalen.

Gaaf dat je dit doet en succes met de aanschaf van een RACEfiets :winkthumb:

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 11 aug 2018 10:41

Lijkt me geen probleem. Mijn schoonvader is op zijn 60e begonnen, is inmiddels verslaafd en fietst nu, inmiddels de 70 gepasseerd, zonder moeite solo tochtjes tot 100 km lengte. Het enige nadeel wellicht is het realisatiemomentje dat je 45 jaar eerder had willen starten. :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 11 aug 2018 10:59

Leuk zeg! Zeker doen. Mijn vader is, na aandringen mijnerzijds, dat wel, op zijn 67e begonnen. Hij had wel een goede basisconditie door het vele hardlopen, maar ook hij moest wennen aan de klikpedalen en de houding. Hij fietst niet in een groep, want dat vindt hij vragen om problemen, maar wel drie keer per week met veel plezier een solotocht.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 11 aug 2018 11:16

53x11 schreef: 11 aug 2018 10:41 Mijn schoonvader is op zijn 60e begonnen, is inmiddels verslaafd en fietst nu, inmiddels de 70 gepasseerd, zonder moeite solo tochtjes tot 100 km lengte.
robbebopper schreef: 11 aug 2018 10:59 Mijn vader is, na aandringen mijnerzijds, dat wel, op zijn 67e begonnen. ........ wel drie keer per week met veel plezier een solotocht.
Wat een goeie verhalen zijn dit toch!
53x11 schreef: 11 aug 2018 10:41 Het enige nadeel wellicht is het realisatiemomentje dat je 45 jaar eerder had willen starten. :-)
:mrgreen: Tsja dat heb ik met skieen en duiken. Beide was ik bijna 40 toen ik daar mee begon en had ik net als de racefiets op m'n 13e op moeten pakken. Maar het is nooit te laat lezen wij jullie verhalen! En je kan beter te laat met iets beginnen wat leuk is dan te laat stoppen met iets wat naar is ;)

Goeie inspirerende verhalen :winkthumb:

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 11 aug 2018 11:22

Geweldig om op je 60e nog iets nieuws te starten. Fietsen op een racefiets kan je tot zeer hoge leeftijd volhouden.
Let wel op bij aanschaf dat de fiets niet te extreem is, om op respectabele leeftijd nog lekker van het fietsen te genieten, hebben ze de endurance modellen uitgevonden. Daar zit je iets rechter op.

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 11 aug 2018 12:46

Je kunt op je 50e leren snowboarden. Je kunt op je 55e je motorrijbewijs halen en dan een racemotor kopen. Je kunt overal mee beginnen op iedere leeftijd.

Ik zou geen oude mensen fiets kopen. Ik ben 64 en rij op een gewone Specialized. Toegegeven, dat doe ik al wat langer dan vandaag. Het kan wel verstandig zijn om voor je eerste fiets niet teveel geld uit te geven en dan na een jaar een eventueel betere te kopen. Dan weet je beter wat je wilt en welke fiets goed voor je is.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 aug 2018 12:57

Christine schreef: 11 aug 2018 12:46 Ik zou geen oude mensen fiets kopen.
Om een endurance model een "oude mensen" fiets te noemen gaat wel een beetje ver. (Je hebt mij niet op de teentjes getrapt hoor.)

We weten niets anders dan dat Jojootje 59 jaar is en al best veel gefietst heeft. Dan lijkt het nogal lastig om van achter de computer tips te geven over welke fiets ze zou moeten nemen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 aug 2018 13:12

Gastheerg schreef: 11 aug 2018 09:41

Als je budget erg laag is dan is de aanschaf van een tweedehands het overwegen waard, maar dan is het wel handig dat je wat kennis (zoals kinderen) in je omgeving hebt zitten.
Merken als Cube en Senza zijn prima maar er zijn tientallen prima merken. Per prijscategorie verschilt de kwaliteit ook nauwelijks en zijn het toch vooral persoonlijke voorkeuren en pasvorm die de keuze bepalen.

Gaaf dat je dit doet en succes met de aanschaf van een RACEfiets :winkthumb:
Cube en Sensa zijn inderdaad prima maar bij een fietsenmaker die alleen die merken voert mis ik vooral het stukje liefhebberij. Zonder direct een oordeel over die fietsenmaker te vellen ben ik van mening dat een echte liefhebber van de wielersport vaker een goed advies zal geven dan eentje die wat budget racefietsen tussen de stadsfietsen en e-bikes zet om nog wat extra wint te pakken.
Campagnolo Ultra Dork

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 aug 2018 14:47

Doen. Enige wat je nodig hebt is motivatie. Naast wat tijd en wat geld. Meer factoren zijn er niet.

Plaats reactie