Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Actions Cams

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 31 jul 2018 13:16

Beste,

Tot mijn verbazing is er momenteel nog maar zeer weinig leesvoer te vinden omtrent action cams.

Sinds kort overweeg ik de aankoop van een action cam (enkel te gebruiken voor het fietsen!). Het lijkt mij gewoon een fijn gadget, niet meer niet minder.

Nu heb ik wat research gedaan & buiten de alom geprezen action cams van GoPro zijn er volgens mij veel gelijkwaardige producten in een lagere prijsklasse. Zo is mijn oog gevallen op een Nikkei extreme X6S (https://www.nikkei.eu/nl/nikkei-extreme ... a-404.html).

iemand die mij wat raad kan geven, waarop te letten etc...

Enkele vragen:

- Wat maakt een GoPro zoveel beter als een andere action cam? Is dit prijs-kwaliteit verantwoord?

- Wat zijn nog zeer goede alternatieven? Jullie ervaringen etc...

- Waarmee zeker rekening te houden bij aanschaf action cam?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Wiedse op 31 jul 2018 16:30, 2 keer totaal gewijzigd.
It's just a hill - Get over it

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 31 jul 2018 14:14

+1
Interessant topic. Ik zal het met aandacht volgen.

Zelf speel ik ook al lang met de gedacht zo'n ding aan te schaffen maar hik tegen de exorbitant hoge prijzen van de 'betere' camera's aan. Ik zou een Garmin willen omdat die mooi aansluit bij de rest van mijn Garmin spullen. Ik zou een GoPro willen hebben omdat die de meeste ervaring hebben met dat soort camera's. Anderzijds lees ik her en der dat GoPro eigenlijk al weer hopeloos achterloopt. Kortom, het is een verhaal van de bomen en het bos.

Ik zou er graag een zo groot mogelijke geheugenkaart in kwijt willen kunnen. 64Gb is van de Nikkei is toch wel het minimum. Ook een zo groot mogelijk batterij (qua capaciteit) is erg prettig. Op de fiets wil je geen reservebatterijen meezeulen.

Lijkt me ook wel handig als je de camera snel los kunt maken van de houder op je fiets, voor als je een foto wilt maken van iets dat zich naast je bevindt in plaats van voor je.

Een kleine afstandsbediening op het stuur of bediening m.b.v. je fietscomputer (bijv. Ant+ of Bluetooth) lijkt me ook een must.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 31 jul 2018 14:43

Ik heb zelf een GoPro hero 5 en er is volgens mij absoluut geen ander merk wat kan tippen aan de robuustheid en functionaliteit van het apparaat en opnames: waterdicht, 4K lens, beeldstabilisatie en verticaal correctie, rechtstreeks opnames bekijken en downloaden vanaf je smartphone etc.

Ik vind zo'n ding alleen een beetje zwaar om mee te sleuren op je fiets, hoe minder gewicht hoe beter. Ik gebruik hem hoofdzakelijk voor te skiën en vakantie, niet voor te fietsen...

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 31 jul 2018 14:59

Persoonlijk heb ik een budget action cam van de Aldi (merk Rollei). Voor mijn doeleinden voldoende (een zeldzame keer met een bijzondere tocht filmmateriaal maken van de tocht) Goede kwaliteit van de beelden was bij voorbaat al uitgesloten, maar hij legt beeldmateriaal vast tijdens het fietse, welke ik op de pc kan nazien. Accuduur is wel bedroevend en een heel belangrijk minpunt.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 31 jul 2018 19:50

rovar schreef: 31 jul 2018 14:43 Ik vind zo'n ding alleen een beetje zwaar om mee te sleuren op je fiets, hoe minder gewicht hoe beter.
117 gram :lol:

Disclaimer: Exclusief mounts, casing.

Urbanbiker
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 jul 2017 21:12

Urbanbiker 31 jul 2018 21:02

@Wiedse als eens gekeken naar een Xplova 5 evo :winkthumb:
Maakt mooie video's en genoeg mogelijkheden .

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 31 jul 2018 21:59

Urbanbiker schreef: 31 jul 2018 21:02 @Wiedse als eens gekeken naar een Xplova 5 evo :winkthumb:
Maakt mooie video's en genoeg mogelijkheden .
Heb ik zonet bekeken. Echter zoek ik geen fietscomputer meer aangezien ik reeds de Wahoo bolt heb waar ik erg tevreden van ben. De kwaliteit van de camera mag een stuk beter voor mij zodat ik mooie beelden kan schieten.

Ik heb ook zonet naar de YI 4k gekeken (ook in YI 4k+ versie). Ziet er ook niet slecht uit en is net ietsje betaalbaarder dan de GoPro 6 (maar aan beeldstabilisatie moet de YI wel inboeten, wat niet onbelangrijk is voor fietsers...)
It's just a hill - Get over it

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 01 aug 2018 07:48

Vergelijken kan ik niet. Ik heb een oude Hero met een 32 Gig kaartje, meer dan voldoende. Ook de batterij is nog nooit een probleem geweest.

Houd er wel rekening mee dat je nog een goede steun aan het stuur moet kopen, Een aparte steun werkt beter dan de camera aan een combi steun. Deze laatste bewegen toch meer tijdens het fietsen wat de kwaliteit van je opnames negatief beïnvloed.

Ook een puntje van aandacht is de meegeleverde software. GoPro en Garmin leveren software om een kort filmpje in elkaar te steken. Wil je iets maken van een minuut of 5, schieten deze programma's te kort. Dan moet je al snel naar een apart software pakket. (Ik gebruik Movavi) Een beetje stevige PC is ook wel handig.

Verder is het schieten van uren film niet zo moeilijk, gewoon aanzetten en blijven trappen. Om hier echter een filmpje van te maken waarbij de toeschouwer niet na 30 seconden wegloopt, is een ander verhaal. Reken er op dat je hier ook uren mee druk bent. De eerste keer leuk, de tweede keer al minder, de derde keer komt er waarschijnlijk niet meer van en verdwijnt de Action Cam in de kast . . . .
Avatar gebruiker

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 01 aug 2018 19:10

De beeldstabilisatie is het grootste voordeel van de GoPro's.

Zelf heb ik een Rollei die weinig kostte (keer of 5 op de fiets gehad en een week in de vakantie gebruikt tijdens het canyoning)

2 voorbeeldjes:
https://www.youtube.com/watch?v=9Up22Z8__HQ
https://www.youtube.com/watch?v=RFmj1tj_3I8&t
Afbeelding

Gebruikersavatar
DrBibber
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 07 sep 2012 23:10

Gebruikersavatar DrBibber 01 aug 2018 20:10

Ik heb zelf enige tijd geleden voor dezelde keus gestaan en ben toen na veel vergelijkwerk uitgekomen bij de Xiaomi Yi 2. Wordt bijna net zo goed getest als de GoPro alleen vele malen goedkoper. Hij is bij Amazon vaak in de actie voor rond de €130,-
Ook grote keus aan mounts, waterdichte cases etc. Afgelopen zomer mee gehad op de fiets en het levert aardig mooie filmpjes op. Met de reviews en filmpjes was ik overgehaald en het prijsverschil met een GoPro kopen in Nederland was zo groot dat ik wel de gok wilde wagen om hem in het buitenland te kopen.

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 01 aug 2018 22:13

DrBibber schreef: 01 aug 2018 20:10 Ik heb zelf enige tijd geleden voor dezelde keus gestaan en ben toen na veel vergelijkwerk uitgekomen bij de Xiaomi Yi 2. Wordt bijna net zo goed getest als de GoPro alleen vele malen goedkoper. Hij is bij Amazon vaak in de actie voor rond de €130,-
Ook grote keus aan mounts, waterdichte cases etc. Afgelopen zomer mee gehad op de fiets en het levert aardig mooie filmpjes op. Met de reviews en filmpjes was ik overgehaald en het prijsverschil met een GoPro kopen in Nederland was zo groot dat ik wel de gok wilde wagen om hem in het buitenland te kopen.
Beste DRbibber, is dat dezelfde camera als degene die ik hier op alie terugvind?
https://m.aliexpress.com/item/326819605 ... siteDetail
It's just a hill - Get over it

DeSnelsteKoerier
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 08 mei 2017 15:41

DeSnelsteKoerier 01 aug 2018 22:34

Ik heb 2 jaar terug een Salora actioncam gekocht. Met werkelijk een vracht aan bevestingshulpstukken meegeleverd. Kan het zo gek niet bedenken of het zit er bij om ergens aan te bevestigen dat ding. Gebruik het voor skiën en de racefiets. Zit ook afstandsbediening bij die je zo om je stuur kan doen, met klitteband. Das wel handig. Kan alles op de cam terugkijken of via de smartphone. Handige app installeren en klaar.

Werkelijk prachtige beelden. Vind zelf het geluid iets minder. Ik maak geen hele lange opnames. Meer wat kortere stukken.
Altijd onderweg...

Plaats reactie