Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon & remmen in de regen (non-disc)

rjjcremers
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 dec 2017 19:28

rjjcremers 28 jul 2018 12:23

Hallo allemaal,

Ik heb verleden weken voor het eerst een paar kleine buitjes meegekregen met mijn Reynolds Strike. Ik vind de remkracht als het droog is gewoon goed, maar als het regent blijft er voor mijn gevoel minder dan de helft van over, ook als je de remdruk opvoert. Misschien dat bij langer door remmen dit wat verbetert. Evengoed, ik moet er echt niet aan denken om zo in de regen een bergpas af te gaan dalen.
Ik heb daarom voor nu besloten voor een 6 daags evenement in de Dolomieten de Reynolds eraf te doen en terug op alu wielen te gaan.

Zijn er mensen die hier zinvolle (eigen!) ervaringen kunnen delen over het gebruik van carbon wielen (non-disc) bij het rijden in de bergen in de regen? Met andere woorden, is mijn inschatting van de Reynolds typisch voor carbon wielen, of bestaan er grote verschillen bij de remprestaties in de regen?
Ik gebruik overigens de meegeleverde blauwe remblokken, remmen zijn goed afgesteld.

Groeten
Raymond

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 jul 2018 12:47

Over dit onderwerp zijn al hele bladzijden gevuld op dit forum.
Hier de meest recente

Als jij je er niet goed bij voelt niet doen.
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 28 jul 2018 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

rjjcremers
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 dec 2017 19:28

rjjcremers 28 jul 2018 13:07

@Lcsmet, doe mij eens een paar links dan. Voor ik deze vraag gepost heb, had ik al een half uur besteed aan zoeken en niks gevonden! De door jou geposte link bevat geen info over remmen in de regen.

Nogmaals, het gaat mij niet over afdalen met carbon ja/nee, ik ben op zoek naar verschillen in remprestaties van carbon wielen specifiek in de regen. Maar misschien heb ik de zoekfunctie niet goed gebruikt?
Laatst gewijzigd door rjjcremers op 28 jul 2018 19:06, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 jul 2018 13:32

Het is een combinatie van remblokken type carbonvelg (afwerking)je eigen remkunsten.
Maar bovenstaand geld ook voor aluminium velgen.
Het enigste wat ik weet is je remmen kort aantikken,je velg dus proberen droog te maken.
Belangrijkste is je verstand gebruiken velgrem of schijfrem maak dan niets uit.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

y.d.
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 mar 2009 14:58

y.d. 29 jul 2018 23:35

Toevallig afgelopen zaterdag bij Rad am Ring in volle afdaling een regen/hagelbui op mijn kop gehad. Met mijn Vision Trimax TC24 en Swiss Stop Black Prince kwam ik goed toe stilstand (ook met 100km/h bij de lange afdaling!). In de regen heb je niet in 1x grip, maar met iets meer kracht op de remmen heb ik zelfs in de regen de banden kunnen laten slippen. Tevens in het voorjaar ook met de Reynolds Strikes en Reynolds blauwe remblokken (Cryoblue Power, de duurdere) gekoerst in de regen. Toen had ik dezelfde ervaringen als afgelopen zaterdag.

dt_swiss
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 15 sep 2011 19:18

dt_swiss 30 jul 2018 17:43

Ook even een reactie van mij

Afgelopen weken in ontzettende hoosbuien gedaald op alu en full Carbon. Beide remt t minder, maar full Carbon heeft de eerste paar seconden echt vrijwel niets in een echte hoosbui. Als je daar rekening mee houdt gaat t prima

rjjcremers
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 dec 2017 19:28

rjjcremers 30 jul 2018 19:43

OK bedankt voor de reacties, ik had tot nog toe enkel 'korte' remmingen gedaan, en dus enkel het 'vrijwel niets' ervaren. Op dat moment was mijn vertrouwen in deze wielen even helemaal weg, en was de aanleiding voor mijn vraag hier te posten.

Al wordt de remkracht een stuk beter na enkele seconden, dan nog kan ik niet altijd druk verkeer en/of regen vermijden, ik beoordeel daarmee de geboden remprestatie als onvoldoende, ook mede gezien de prijsstelling van de wielen.

Ik maak uit de zinvolle reacties hierboven op dat dit typisch is voor carbon, ik heb nog niks gelezen dat in de richting wijst dat (ik noem maar een willekeurig merk) een Enve wél zo goed als alu zou remmen in de regen. Als dat zo is dan hoef ik ook niet op zoek te gaan naar andere wielen; dan is mijn conclusie dat carbon wielen voor mijn wensen niet "allround" bruikbaar zijn.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 jul 2018 08:31

Met aluminium heb je in mindere maten hetzelfde effect, als je begint met remmen gebeurd er praktisch niets.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 jul 2018 08:40

Belangrijkste is toch wat Lcsmet zegt, je moet datgene doen waar jij je prettig en veilig bij voelt.
Ik lees overigens in 2 van de 3 reacties dat alu ook gewoon minder goed remmen in de regen, dus dat het typisch is voor carbon, haal ik niet uit de reacties.

Wat je ook leest is dat het effect groter is met carbon, met name de 1e seconden. En zelf geef je aan dat je alleen korte remmingen gehad hebt. Dus wellicht is het ook een kwestie van eraan wennen, erop inspelen. Dat zou ik niet doen in druk stadsverkeer of van de berg af overigens. Maar waarschijnlijk ontwikkel je in de loop van de tijd wel echt een beter gevoel voor het remmen in de regen. En totdat je jezelf helemaal vertrouwt voelt, steek je gewoon aluminium voor de drukke ritten in de regen, of de bergen (waar kans op regen altijd om de top van de berg kan liggen).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 31 jul 2018 09:23

Ik had de FFWD F6 full Carbon wielen.
Met de bijgeleverde Black Prince remblokken vond ik de remprestaties in de regen niet zo denderend.
Met de rode Campagnolo blokken, ook met Shimano passing te koop, was remmen in de regen merkelijk beter.
Dan kon ik er ook mee in de Ardennen rijden.
In de echte bergen heb ik deze wielen nooit gebruikt omdat ik dat niet durfde, mede omdat ik niet de meest begaafde daler ben.
Omwille van dat laatste ben ik overgestapt op discs en moet zeggen dat dit meer relaxt dalen is dan met velgremmen, je hoeft veel minder hard te knijpen.
Maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

rjjcremers
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 dec 2017 19:28

rjjcremers 03 aug 2018 22:57

Inmiddels rij ik alweer een weekje op alu, en ik wil niet meer terug.
De alu wielen zijn duidelijk comfortabeler, remmen super zonder geluid te maken, en nog 130gram lichter ook. Het comfort zit hem zich in de lagere stijfheid denk ik, voor mij een voordeel met 59kg, de zwaardere rijder zal wellicht blij zijn met de grotere stijfheid van carbon wielen.
Ik heb getracht de snelheidswinst te kwantificeren (dit was voor mij aankoopreden nummer 1) en dit viel mij erg tegen. Ik heb nu m'n stuur iets lager gezet dus dat is mijn "gratis" tuning.

Eerlijk is eerlijk, ik heb altijd gezegd dat ik het uiterlijk niet zo belangrijk vond, maar ik zelf stond echt versteld wat zo'n set wielen met je fiets doet. Het ziet er ineens "pro" uit, ik kreeg ook ineens complimenten van mensen die niet zo met fietsen bezig zijn.

Al bij al, voor mij wegen de nadelen (inclusief het prijskaartje) niet op tegen de voordelen. Ze gaan er uit!
(Overigens is dit alles zeer persoonlijk, en beslist niet bedoeld als kritiek op de beslissing van anderen)

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 06 aug 2018 10:12

Comfort omwille van lagere stijfheid is een fabeltje. Vertical compliance (de mate waarin een wiel verticaal kan meegeven en dus kan bijdragen aan het dempen van schokken en comfort) is quasi nihil, ook met een aluminium wiel. Indien dit wel zou kunnen dan heb je gewoon een zwak wiel en zullen er op termijn spaken lossen. Het enige van je wiel wat bijdraagt tot comfort is het luchtvolume van je banden en de bijhorende bandendruk. Bredere velg, bredere band, lagere druk etc. Heb je toch een minder stijf wiel, dan zul je dit vooral aanvoelen bij het nemen van bochten en optrekken, maar niet qua demping.

Een stukje uit het handboek van Roger Musson over wielen bouwen:

Afbeelding

Waarmee ik niet wil zeggen dat verschillende wielsets geen verschillende rij-eigenschappen kunnen hebben en anders kunnen aanvoelen. Wanneer jij je beter bij je alu wielset voelt dan is dat volstrekt prima.

Plaats reactie