Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aankoop en Maatadvies (canyon)

JanWillem90
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mei 2006 22:40

JanWillem90 25 jul 2018 23:05

Beste fiets leden,

Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe fiets. Op dit moment rijd ik een ridley orion uit 2008/2009 met centaur afmontage
DSC05567.JPG
DSC05566.JPG
Heerlijk fietsje, maar een vernieuwd enthousiasme verlangt naar meer. Ik zou het liefst weer naar een mooie opvallende kleur gaan. Maar natuurlijk is de kwaliteit het belangrijkste.

Voor de Ridley heb ik een meting laten doen en dit was het gemaakte plaatje:
IMG_20180725_192950.jpg
Wat ik als enige heb aangepast sinds dit tijd qua afmetingen is de stuurpen om draaien (zie foto aan boven). Dit voor een stukje comfort.

Dit is de fiets die ik op het oog heb
ULTIMATE CF SL DISC 8.0 Aero (blauw!)
Of iets goedkoper
ULTIMATE CF SL DISC 8.0 (blauw)
Maten vind ik moeilijk, canyon raad s aan. Lijkt mij vrij klein met mijn 1,77

Schrijfremmen lijken mij de weg voorwaarts. Helaas is het snel te duur om dit combineren met Di2 (laat staan dat ik bij campagnolo kan blijven (baal daar echt van)

Ik fiets vooral door de polder, maar mijn passie is meer heuvel/bergop in de ardennen of de Alpen en een allround fiets lijkt mij de weg voorwaarts

Wat denken jullie is de canyon en geschikte fiets voor mij? Welke maat zou ik moeten hebben? Of hebben jullie nog hele goede andere ideeën?

Ps voor zo'n fiets ga ik zeker niet laten om ritje naar koblenz te maken om real life te testen

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 jul 2018 23:54

Welke maat is die Ridley?

Schijfremmen zijn niet de weg voorwaarts. Het is een extra optie waar je erg veel voor betaald.

Waarom kijk je naar een sportieve fiets terwijl de omgekeerde stuurpen een fiets suggereert met meer comfort zoals een Canyon Endurace (kijk bij de damesmodellen voor de kleurtjes!). Zeker omdat je bijna tussen de maten invalt bij de Ulimate wordt de S wel erg sportief.

Opvallende kleur, comfortabel, Campa, die prijsklasse? De Bianchi Infinito CV al bekeken?
Campagnolo Ultra Dork

JanWillem90
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mei 2006 22:40

JanWillem90 26 jul 2018 06:54

Ernie,bedankt voor je snelle reactie.
Zojuist even snel aan fiets gemeten. Frame maat lijkt me 53cm =m
De drop van zadel naar stuur is volgens mij nu ongeveer 9cm.
Middenzadel naar midden stuur ongeveer 69cm.
Zadelpen is 11cm.

Hoewel er over Disc gediscussieerd kan worden lijkt het mij een goede toevoeging. Zeker omdat ik niet vaak in bergen fiets, maar als je er dan bent heeft het wat extra controle(denk ik)

De Bianchi lijkt mij niet echt iets, beetje beperkt afgemonteerd. Als fiets geen discs heeft dan wel elektrische schakelen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 jul 2018 08:44

Een Endurace in maat M is de way to go dan. Dan heb je een 100 mm stuurpen nodig en een klein beetje spacers (een beetje afhankelijk van je spacers en balhoofdstel nu). Ga je voor het kleurtje en neem je het damesmodel dan heb je 5mm spacer minder nodig. Bijkomend voordeel is dat Di2 en disc mogelijk zijn binnen het budget.

Bij de Ultimate ga je naar een gigantische spacertoren/omgekeerde stuurpen bij de S of een 90mm stuurpen voor de M

Ter info: stack en reach van jouw frame komen ongeveer op 554 en 381 volgens mijn berekeningen. De maat is dus wel vergelijkbaar met de Ultimate S maar het frame is al wel hoger en korter (=meer op comfort gericht).
Campagnolo Ultra Dork

JanWillem90
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mei 2006 22:40

JanWillem90 26 jul 2018 09:49

Dus dan zou het deze worden:
https://www.canyon.com/nl/road/endurace ... 0-di2.html
untitled.png
Vind de grijze wel interresant "kleurtje" wel benieuwd hoe deze in de werkelijkheid is. Is dit mat of glossy?
Wel mooi om DI2 en disc binnen budget te hebben.

Wat is dan het grote verschil met de ultimate, ga ik als liefhebber verschil voelen in stijheid etc?
Doe geen wedstrijden, maar kom wel graag als eerste boven van de vriendengroep.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 jul 2018 09:59

Het verschil in snelheid bergop ga je niet merken. In de afdaling zal het beter passende frame waarschijnlijk prettiger sturen.
Campagnolo Ultra Dork

JanWillem90
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mei 2006 22:40

JanWillem90 26 jul 2018 11:18

Ernie C. schreef: 26 jul 2018 09:59 Het verschil in snelheid bergop ga je niet merken. In de afdaling zal het beter passende frame waarschijnlijk prettiger sturen.
Oke, super bedankt voor de hulp. Nu nog even het benodigde geld bij elkaar krijgen.
p.s. maat M endurance was de best passende toch?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 jul 2018 11:54

Inderdaad de M. Ik zie trouwens dat je nog een ouderwets ergo stuur hebt. Waarschijnlijk is het compact stuur van Canyon iets korter waardoor je misschien beter uitkomt met een 11cm stuurpen.

Verder bij aankoop van een nieuwe fiets het best je oude zadel houden. Koop er eentje van Marktplaats om met je oude fiets mee te verkopen. Meet ook even goed de setback van je zadel. Zet je fiets met het wiel tegen een rechte muur en meet horizontaal de afstand muur-hart trapas en de afstand muur-punt zadel. Zo voorkom je het risico op klachten als het zadel van Canyon niet jouw ding blijkt te zijn.
Campagnolo Ultra Dork

JanWillem90
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mei 2006 22:40

JanWillem90 30 jul 2018 13:11

Toch nog een kleine aanvullende vraag.
Ik zag dat canyon ook nog de endurance SL disc Pro heef met campi afmontage.
Is dit vooral een romantische keuze of staat de potenza groep sterk ten opzichte van een gelijk of goedkoper geprijsde ultegra mechanische groep? (beide disc)

https://www.canyon.com/nl/road/endurace ... 0-pro.html

Zat net rond te kijken en de spare onderdelen van di2 zijn wel vrij duur. Nu heb ik behalve mijn remmen(kapot) en crankset(dat was eigen voorkeur) niets vervangen in tien jaar tijd dus verbruik zal wel mee vallen. Maar je moet het toch mee nemen in de overweging.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 30 jul 2018 20:03

Potenza is gelijk aan Ultegra, alleen de vervangingsonderdelen van Campa (cassette, ketting) zijn wat duurder tov Shimi.
Persoonlijk vind ik de shifters van Campa wat mooier dan die van Shimano en sowieso de looks van Campa zou voor mij de doorslag geven.
Kies met je hart zou ik zeggen, rationele keuze mbt fietsen is geen goed huwelijk! ;)

JanWillem90
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mei 2006 22:40

JanWillem90 19 aug 2018 07:37

Afgelopen donderdag kwam ik langs Koblenz dus maar even naar de canyon store gegaan. Rondje gedaan op twee endurace fietsen. De medewerker rade me maat s aan een na klein rondje met zowel s als m lijkt deze inderdaad beter te zijn. Ook stond de grijze kleur mij zeker aan. Verder was de fiets die ik had uitgerust met ultegra mechanisch ipv Di2 en dat doet mij nu wel beetje twijfelen of dat niet afdoende is.

Scheelt op vergelijkbare fiets toch 600e

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 aug 2018 08:15

Waarom heb je op die Ridley dan met omgekeerde stuurpen gereden? Of ben je dat met je nieuwe fiets ook van plan?
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie