Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Welke remblokken, Shimano disc?

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 02 dec 2021 09:27

hayes schreef: 15 nov 2021 13:26 Inremmen inderdaad. Mijn FM doet dat met een zelf gemaakte machine en mijn remmen piepen eigenlijk héél héél zelden. En het zijn Shimano schijven.
Theo V schreef: 15 nov 2021 13:33 Volgens de FM zijn mijn remmen ingeremd met een machine.
Zelf heb ik diverse malen met een snelheid van 30+ vol de remmen ingeknepen.
Ik voel dan verbetering maar bij de eerste keer regen is het weer knudde.
Maar als het aan de schijven ligt;
Welke zou ik dan wel kunnen nemen?
Vreemd vind ik dit. Je remt je schijven en remblokken op elkaar in?
If it's not fixed, it's broken.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 dec 2021 10:21

Het inremmen is niets anders dan een heatcycle van je blokken.
Waardoor alles wat er evntueel op een blok zit wat er niet hoort verbrand en verslijt.

Als jij in dit weer twee weken in de polder gaat rijden worden je remmen nooit warm en zou je ze eigenlijk weer moeten inremmen. Dat doe ik iig nooit.

Maar je merkt altijd dat al je in de bergen heuvels een paar goeie later veel betere remmen hebt.

Voor wat betreft schijven. Mijd de dure shimano schijven met ice tech technologie.
Die geven gewoon meer problemen dan vol stalen rem oppervlakken.
Ik zie soms versleten shimano schijven voorbij komen terwijl ik een setje hope schijven van 15 jaar oud en minimaal 50K verder nog geen 0,1mm is versleten.

thominator_cycling
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 okt 2018 19:51

thominator_cycling 03 dec 2021 09:47

Toch even inhaken op het herrie maken van de schijven, blij te lezen dat er meerdere zijn met die probleem.
FM herkende probleem en heeft met de servicebeurt de remmen helemaal gebleed, gereinigd, nieuwe (semi-organic) blokken erin gezet. En, het moest gezegd worden: ze waren stil. Tot de weg nat werd. Een bel is totaal overbodig geworden bij het stoplicht. Zelf het volgende gedaan: blokken licht opgeschuurd, evenals de disc zelf (Deore RT86 op een Ultegra-systeem). Alles zag er nog prima uit, als het ging om diktes. Wel vuiligheid er af gekregen. Remkracht was altijd goed, overigens. En, het hele systeem was tijdens het inremmen weer muisstil. Tot dat de weg weer nat werd. Inmiddels Jagwire-schijven binnen maar door al het gepiep totaal geen zin meer om op die fiets te rijden. Al was het maar omdat de gravelfiets met z'n cheapass Tektro remmetjes en eindeloos veel zand, nattigheid en modder nog altijd doodstil is...het is een vreemd systeem, die schijfremmen.
IG: _superver

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 03 dec 2021 10:28

Ik zou wel willen experimenteren met andere blokjes maar deze zijn bijna niet te krijgen. :(

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 13 jan 2022 15:33

hayes schreef: 13 jan 2022 10:25
Theo V schreef: 13 jan 2022 08:09 ...........
Thnx voor het antwoord.
Ik had een beetje gehoopt dat je zou zeggen dat dit de stilste schijven op de markt zouden zijn.
Ik wordt een beetje moe van het gillen van mijn schijven.
Voor zover ik kan oordelen heeft dat twee oorzaken:
Ofwel zijn de schijven vuil (ontvetten dus) ofwel zijn ze niet goed ingeremd.
Ik heb zowel Ultegra schijven als Tiagra schijven. Beiden gillen amper.
Ik heb dit even verplaatst naar het topic waar ik het al eerder heb aangedragen.
Ik heb de schijven laatst helemaal gereinigd met remreiniger en terug geplaatst op het wiel.
Daarnaast nieuwe blokjes geplaatst en alles ingeremd dmv tien keer optrekken naar 30+ en dan vol afremmen.
Dit per schijf.
Alles was dan ook stil maar bij de eerste de beste keer nat weer was het weer raak.
Ik heb zachte blokken.
Jij zit ook elke dag op de fiets, heb jij dan helemaal geen last gehad de laatste dagen?

hayes

hayes 13 jan 2022 16:21

Neen. Eigenlijk niet.
Enkel bij echt hard remmen durven ze eens gaan gillen.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet weet welke remblokjes er op zitten. Ik rij nog steeds met de blokjes van bij de levering. Op de winterfiets heb ik ze ook nog niet moeten vervangen. Het enige wat ik daar zie, is dat ze blauw zijn :mrgreen: Ik moet me nog beginnen verdiepen in remblokjes voor schijven.

Matthijs11
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 jan 2021 15:20

Matthijs11 17 jan 2022 09:26

Zaterdag jl, kwam ik er tijdens een rit achter dat mn remblokken achter versleten zijn. Nu zitten er krassen op de remschijf.
Levert dit grote problemen op qua remprestaties? m.a.w. reden tot vervangen remschijf?

Daarnaast vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met de remblokjes van Decathlon? https://www.decathlon.nl/p/remblokken-v ... mc=8562855

Ik heb de Ultegra R8070 rem, dus zou compatibel moeten zijn.

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 17 jan 2022 09:50

Post eens een foto van die krassen? Bij diepe krassen zou ik zonder twijfel de schijf vervangen, als het oppervlakkig is dan lijkt me dit niet direct een probleem.
Die Decathlon blokjes zijn waarschijnlijk een goed alternatief, de Shimano variant (K03S) is momenteel niet overal goed leverbaar.

Matthijs11
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 jan 2021 15:20

Matthijs11 17 jan 2022 10:01

Foto zal ik vanmiddag maken, met de nagel eroverheen voel ik duidelijk reliëf in ieder geval.
Ik had nu de L03A variant van Shimano. Deze is achter nu dus helemaal op na zo'n 4k. (leek me redelijk snel )

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 17 jan 2022 10:30

4k lijkt me redelijk voor organische blokken, die slijten snel 'in ruil' voor stilheid als ik t goed begrijp. ook afhankelijk van gebruik uiteraard, keertje met zanderig nattigheid rondje crossen zijn ze veel sneller op.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 17 jan 2022 10:30

Matthijs11 schreef: 17 jan 2022 10:01 Ik had nu de L03A variant van Shimano. Deze is achter nu dus helemaal op na zo'n 4k. (leek me redelijk snel )
Ach, dat dacht ik vorige maand toen ik mijn L03A blokjes na 2500 km kon vervangen. ;)

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 17 jan 2022 11:04

Matthijs11 schreef: 17 jan 2022 09:26 Zaterdag jl, kwam ik er tijdens een rit achter dat mn remblokken achter versleten zijn. Nu zitten er krassen op de remschijf.
Levert dit grote problemen op qua remprestaties? m.a.w. reden tot vervangen remschijf?

Daarnaast vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met de remblokjes van Decathlon? https://www.decathlon.nl/p/remblokken-v ... mc=8562855

Ik heb de Ultegra R8070 rem, dus zou compatibel moeten zijn.
Ik heb onlangs ook remblokjes gekocht bij de Decathlon ivm levertijd van shimano.
Ze doen wat ze moeten doen, ik gebruik ze op de gravelbike... Ik kan ermee remmen, ook in natte omstandigheden. Ik kan er mee door de modder en in droog weer piepen ze niet... voor mij prima (zeker voor dat geld).
(Heb inmiddels wel mijn shimano spulletjes weer binnen.)

Plaats reactie