Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Licht rammelende ketting

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 04 jul 2018 12:28

Hoi,

Vorig jaar juli ben ik weer voor mijn doen fanatiek begonnen met fietsen na aanschaf van een overjarige Stevens Ventoux 10 speed uit 2011. Echt, een prachtige fiets, geheel carbon en met Shimano Ultegra volledig afgemonteerd. Inmiddels heb ik er nu 5500 km opzitten en heb vorige week een onderhoudsbeurt laten plaatsvinden, daar waar ik hem ook heb gekocht. Eerder in februari dit jaar ergens anders (nastel beurt nieuwe fiets) door omstandigheden. Dat ik wat TE lang met mijn ketting heb doorgereden moge duidelijk zijn hoewel het volgens de fietsenmaker nog voor 75% goed was. Echter, hij vond het nodig om ook direct maar mijn kransjes te vervangen, kosten € 75 extra voor een 10 speed Ultegra cassette 12/30. Omdat de kransjes door het TE lang doorrijden met een versleten ketting ook niet meer 100% waren. OK dan, het moet maar dacht ik en is direct een goede les geweest. Voortaan de ketting vervangen rond de 2500 a 3000 km en dan kan de cassette wel 20000 mee, soms nog langer werd er verteld, al naar gelang je de ketting onderhoudt.

Nu heb ik drie ritten gereden inmiddels met de nieuwe ketting en met de nieuwe cassette maar ik ben niet echt blij. Hij schakelt verder prima dus aan de kabelspanning kan het niet aan liggen maar ik word niet blij van een licht hoorbare rammelende ketting, voornamelijk wanneer ik op het grote blad (50) rij van mijn compact.

Ik heb er over gebeld en er werd gezegd dat het mogelijk moet inlopen op de voorbladen en dat de voorbladen mogelijk ook vervangen moeten worden.....Dat lijkt me toch allemaal heel stug met slechts 5500 km gereden te hebben en ik onderhoud de ketting echt goed. Anders zou die na 5500 km echt niet nog 75% goed zijn volgens de fietsenmaker.

Wat denken jullie wat de oorzaak kan zijn van die licht rammelende ketting? Inderdaad dat het moet inlopen of? Ik erger me er groen en geel aan.

Greetz,
Johan

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 04 jul 2018 12:37

1. Erger je minder.
2. Koop online een kettingzweep en cassetteafnemer (geld heb je dr in één keer uit want inclusief cassette kom je op ongeveer 75 euro uit).
3. Kan je zien waar het geluid vandaan komt? Wellicht loopt de ketting iets tegen de voorderailleur aan, schakelt hij wel goed maar is de kabelspanning toch een fractie te hoog of te laag, ketting te droog of houd je achterderailleur de ketting niet goed op spanning.

jacksshadow
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 jun 2007 20:52

jacksshadow 04 jul 2018 12:42

Indien ook de bekabeling is vervangen: de nieuwe kabels rekken vaak een miniem stukje na. Hierdoor staat de achterderailleur dan soms net een fractie scheef t.o.v. het achterkransje. Omdat de kabel naar de achterderailleur miniem langer is geworden, dien je het holle boutje waarmee de kabel door de achterderailleur loopt, een tikje verder uit te draaien. Denk hierbij aan een kwartslag, dus echt in de kleinst mogelijk stapjes uitdraaien.
Protocol: kwartslag uitdraaien - stukje rijden en luisteren. Indien nog geratel: kwartslag uitdraaien, stukje rijden en luisteren. Indien nodig blijven herhalen :-). Je zou in principe niet meer dan 1 volledige ronde moeten draaien, er van uitgaande dat de derailleur bij installatie van de nieuwe kabels goed afgesteld is.
Je kunt ook altijd even terugfietsen naar de fietsenmaker en die even laten kijken.
rule #5

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 04 jul 2018 12:53

@jacksshadow Terug fietsen naar de fietsenmaker is nu nog even geen optie, wel binnenkort vanwege een op handen zijnde verhuizing van Haarlem naar Zuid Limburg maar inderdaad, mogelijk dat ik volgende week weer daar naartoe moet. Ga ik direct even langs. En nee, de bekabeling is niet vervangen.

@bve wat punt 3 betreft, je kan gelijk hebben maar lijkt me sterk. Ik ga er in ieder geval toch even naar kijken.

eelcoo
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mei 2010 22:33

eelcoo 04 jul 2018 14:11

Ik stond op het punt een nieuw topic aan te maken, maar heb het idee dat mijn probleem vergelijkbaar is.

Sinds een maand of twee rijd ik op een nieuwe Rose X-lite Four, volledig Shimano Ultegra R-8000 afgemonteerd. 11 speed dus, 50-34 voor en 11-28 achter.

Naar mijn idee heb ik pas de laatste maand last van een licht rammelende ketting. Zoals Luvene aangeeft ook alleen op het buitenblad, en dan met name in de combinaties 50-15, 50-17, 50-19 en hoger. In de zwaardere versnellingen 50-11, 50-12, 50-13 dus geen of minimaal last van geluid.

Paar opmerkingen:

-De tip die hierboven gegeven wordt, de kabel steeds een kwartslag strakker aandraaien, heb ik al meermaals geprobeerd
-Schakelen gaat perfect en soepel, zowel omhoog als omlaag, zowel binnenblad als buitenblad
-Afstellen van de achterderailleur heb ik gedaan door te beginnen op het kleinste kransje achter. Daarna de kabel steeds ietsje strakker aandraaien tot hij de stap van kransje 11 naar kransje 12 pakt
-Op het grootste kransje achter (28) heb ik een vingerbreedte afstand tot het bovenste tandwieltje van de achterderailleur
-De voorderailleur heb ik uitgesloten als oorzaak, de ketting heeft daar voldoende ruimte in de verschillende 'tussenstanden' waarop je met Shimano kunt schakelen

Voor zover ik kan beoordelen staat de achterderailleur ook kaarsrecht onder de cassette. Bijgevoegd een paar foto's in verschillende standen.

Wie heeft de gouden tip? Dan kan ik mij weer concentreren op het fietsen i.p.v. ergeren aan dat irritante geluid ;-)
Bijlagen
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg
Laatst gewijzigd door eelcoo op 04 jul 2018 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 04 jul 2018 14:21

Loopt hij echt niet een beetje aan bij de voorderailleur? Mijn shimano ultegra 6700 groep kan ik nog een klein tikkie geven om de positie van de voorderailleur te veranderen. Net als gewoon schakelen alleen dan met een veel kleinere slag. Als je trapas lagers helemaal verrot zijn dan wiebelen de kettingbladen ook mee, elke keer als je rechter voet kracht zet hoor je hem dan iets aanlopen.

eelcoo
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mei 2010 22:33

eelcoo 04 jul 2018 14:49

bve schreef: 04 jul 2018 14:21 Loopt hij echt niet een beetje aan bij de voorderailleur? Mijn shimano ultegra 6700 groep kan ik nog een klein tikkie geven om de positie van de voorderailleur te veranderen. Net als gewoon schakelen alleen dan met een veel kleinere slag. Als je trapas lagers helemaal verrot zijn dan wiebelen de kettingbladen ook mee, elke keer als je rechter voet kracht zet hoor je hem dan iets aanlopen.
Dankjewel maar helaas, de voorderailleur is uitgesloten. Ik ken de 'truc' met het kleine tikkie om hem een kleinere slag te geven, helpt niet en de ketting heeft voldoende ruimte in de voorderailleur.

Ik mag aannemen dat met een gloednieuwe fiets de trapas lagers niet het probleem zijn :)

gjdev
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 jun 2018 15:28

gjdev 04 jul 2018 16:46

eelcoo schreef: 04 jul 2018 14:11 -Op het grootste kransje achter (28) heb ik een vingerbreedte afstand tot het bovenste tandwieltje van de achterderailleur
Dat is echt veel te veel. Een paar millimeter is genoeg. Als de ketting net niet blokkeert is het goed.
eelcoo schreef: 04 jul 2018 14:11 -De voorderailleur heb ik uitgesloten als oorzaak, de ketting heeft daar voldoende ruimte in de verschillende 'tussenstanden' waarop je met Shimano kunt schakelen
In de workstand of tijdens het fietsen? Dat kan een behoorlijk verschil maken voor de kettinglijn. Mijn voorderailleur cage maakt in de uiterste stand net wel contact met de ketting in de workstand. Dat is de enige manier om hem tijdens het fietsen in alle kettingstanden geruisloos te krijgen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 04 jul 2018 19:30

luvene schreef: 04 jul 2018 12:28 ..... Anders zou die na 5500 km echt niet nog 75% goed zijn volgens de fietsenmaker.
Voor de fietsenmaker hoop ik dat ie toch echt wat anders heeft gezegd. Met een ketting die 25% versleten is, kun je onmogelijk fietsen. Ik neem dus aan dat de fietsenmaker jou heeft verteld dat de ketting met 0,75% is verlengd/versleten. Dat is op het randje van versleten. Maar nog wel mee te rijden. Boven de 1% wordt echt lastig om nog normaal rond te draaien en dan gaat de cassette helemaal naar de kl***.

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 04 jul 2018 20:00

@klimmer dat zou best eens kunnen wat jij schrijft zoals de fietsenmaker het heeft verteld.

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 04 jul 2018 20:30

Als de ketting in het begin stil was en naderhand is beginnen geluid te maken heeft volgens mij eerder met de smering te maken.
Op (en in) een nieuwe ketting zit een soort vet of was (wax) waardoor het geluid van de ketting op het grote kettingblad (hol= klankkast) wat gedempt wordt.
Na een tijdje is die laag weg en als je dan met olie gaat smeren dan gaat het meer lawaai maken omdat olie dunner is en minder dempt.

Ik rijdt al een tijdje met squirt lube en mijn ketting geluid is veel minder dan toen ik met olie smeerde.

Niet iedereen is fan van wasachtige smeermiddelen maar bij mij heeft het wel geholpen..

eelcoo
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mei 2010 22:33

eelcoo 04 jul 2018 20:49

Raymond62 schreef: 04 jul 2018 20:30 Als de ketting in het begin stil was en naderhand is beginnen geluid te maken heeft volgens mij eerder met de smering te maken.
Op (en in) een nieuwe ketting zit een soort vet of was (wax) waardoor het geluid van de ketting op het grote kettingblad (hol= klankkast) wat gedempt wordt.
Na een tijdje is die laag weg en als je dan met olie gaat smeren dan gaat het meer lawaai maken omdat olie dunner is en minder dempt.

Ik rijdt al een tijdje met squirt lube en mijn ketting geluid is veel minder dan toen ik met olie smeerde.

Niet iedereen is fan van wasachtige smeermiddelen maar bij mij heeft het wel geholpen..
Ik wilde net gaan posten dat ik vanavond het euvel gevonden leek te hebben. Heb de derailleur wieltjes en ketting nog eens goed gesmeerd (met spuitolie) en het probleem lijkt nu (bijna) volledig te zijn verholpen. Squirt lube heb ik ook nog een sample van liggen, misschien toch maar eens proberen!

Dank allemaal voor het meedenken!

Plaats reactie