Als ik naar een ander fietsje wil kijken dan zie ik alleen nog maar press fit BB. Sommige CX hebben nog wel een BSA . Bij onze Chinezen vrienden is het nog wel mogelijk om een frame te bestellen met BSA.
Laatst hoorde ik nog wel een gerucht dat Specialized weer terug komt op BSA ivm de vele klachten.
Hoe staat het met de toekomst van BSA, sterft het uit?
Is er nog toekomst voor BSA
Pinarello gebruikt nog altijd ITA en ik meen dat ook De Rosa bij de Protos weer terug is gegaan naar ITA. Kan het mis hebben.
-
- Forum-lid
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
- Locatie: Groningen
De meest recente versies van de Specialized Roubaix en Diverge hebben idd weer "gewoon" een BSA bottom bracket. En zolang er frames van staal en titanium worden gemaakt is BSA nog lang niet dood. T47 komt voor zover ik kan zien niet echt van de grond als vervanging van BSA.
BSA is gewoon nog steeds prima. Inderdaad Specialized gaat voor de goedkopere fietsen weer terug naar BSA (ook de Allez heeft deze), bij Canyon heeft iig de aluminium Endurace ook BSA en in eigen land heeft Sensa ook verschillende modellen met BSA brackets.
De overeenkomst? Allemaal goedkopere modellen. De kostenbesparing bij productie van press-fit weegt kennelijk niet op tegen de nadelen.
De overeenkomst? Allemaal goedkopere modellen. De kostenbesparing bij productie van press-fit weegt kennelijk niet op tegen de nadelen.
ITA is theoretisch technisch minder dan BSA omdat één van de twee kanten los zou kunnen lopen; in de praktijk gebeurt dit bij deugdelijke montage nooit.
Het voordeel van pressfit bij carbon frames is dat het lichter is omdat je geen bus hebt. Dat maakt het frame ook goedkoper om te produceren. Ook is het voordeel dat de bus niet los kan raken, wat nog wel eens wil gebeuren bij carbon frames. Ook zou het stijver zijn, enerzijds omdat je het bracket breder kunt maken (lang niet alle pressfitsystemen zijn daadwerkelijk breder trouwens) anderzijds om dat de lagers in het frame geperst zitten. Maar die stijfheid is een beetje een onzinverhaal IMHO. Team Sky wint immers genoeg wedstrijden (incl. sprints) met hun "slappe" ITA bracket. Voor een wielertoerist die 200 watt trapt is het al helemaal een non-argument.
Grote voordeel van BSA is dat je er van alles in past qua cranks, de betrouwbaarheid en het feit dat het voor een thuisklusser simpel te onderhouden is zonder veel speciaal gereedschap nodig te hebben (geen pers e.d.). Meestal is een sleutel of dop van 10 euro genoeg.
Sommige mensen vinden pressfit mooier dan BSA, persoonlijk vind ik dat niet.
Het voordeel van pressfit bij carbon frames is dat het lichter is omdat je geen bus hebt. Dat maakt het frame ook goedkoper om te produceren. Ook is het voordeel dat de bus niet los kan raken, wat nog wel eens wil gebeuren bij carbon frames. Ook zou het stijver zijn, enerzijds omdat je het bracket breder kunt maken (lang niet alle pressfitsystemen zijn daadwerkelijk breder trouwens) anderzijds om dat de lagers in het frame geperst zitten. Maar die stijfheid is een beetje een onzinverhaal IMHO. Team Sky wint immers genoeg wedstrijden (incl. sprints) met hun "slappe" ITA bracket. Voor een wielertoerist die 200 watt trapt is het al helemaal een non-argument.
Grote voordeel van BSA is dat je er van alles in past qua cranks, de betrouwbaarheid en het feit dat het voor een thuisklusser simpel te onderhouden is zonder veel speciaal gereedschap nodig te hebben (geen pers e.d.). Meestal is een sleutel of dop van 10 euro genoeg.
Sommige mensen vinden pressfit mooier dan BSA, persoonlijk vind ik dat niet.
NEE
Schaamteloos overgenomen van mijn website:
"Voor het oog wellicht het minst interessante onderdeel van een frame, maar toch zo belangrijk. Dit onderdeel valt pas op op het moment dat het NIET doet wat het moet doen. Niks kan een rit zo verpesten als een krakende trapas! Daarom gebruik ik standaard brackethuizen met schroefdraad (BSA): functioneel, stil en probleemloos. En met een groot aanbod aan bruikbare lagers en crankstellen. Het is niet voor niets dat deze standaard steeds vaker terugkeert op nieuwe (carbon) frames!" (http://windcycleworks.nl/framedetails)
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Overigens idd wel vreemd dat T47 niet echt van de grond komt. Het is immers het beste van 2 werelden. Schroefdraad en plaats voor een normale maat lagers wanneer gebruikt met een 30mm as. Dat is bij BSA weer een lastig puntje.
Gezien de prijzen van Chris King spulletjes zal het niet goedkoop zijn en andere fabrikanten springen pas aan boord als het groot genoeg is. Bovendien ziet het er op een slanke, stalen of aluminium frames niet uit en kopen mensen nog massaal krakende carbon frames om ze vervolgens de hemel in te prijzen op internetfora.
Campagnolo Ultra Dork
30 mm assen is het beste voorbeeld van een oplossing voor een niet-bestaand probleem.Infinito GB schreef: ↑29 jun 2018 13:21 Overigens idd wel vreemd dat T47 niet echt van de grond komt. Het is immers het beste van 2 werelden. Schroefdraad en plaats voor een normale maat lagers wanneer gebruikt met een 30mm as. Dat is bij BSA weer een lastig puntje.
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
https://youtu.be/TxKURy2yE64
In principe is er heel veel overbodig aan een racefiets.
Maar ff zonder gekheid. Als je net een duur BB30 of EVO386 crankstel hebt gekocht met powermeter, dan is de overstap naar een frame met BSA of ITA weer niet aantrekkelijk. Dan zou T47 een betere optie zijn. Overigens is PF30 ook wel redelijk klachtenvrij.
In principe is er heel veel overbodig aan een racefiets.
Maar ff zonder gekheid. Als je net een duur BB30 of EVO386 crankstel hebt gekocht met powermeter, dan is de overstap naar een frame met BSA of ITA weer niet aantrekkelijk. Dan zou T47 een betere optie zijn. Overigens is PF30 ook wel redelijk klachtenvrij.
BSA is de toekomst..... (en het verleden uiteraard.. ). Hoor alleen maar problemen met geperste lagers.