Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Onderhoud van A tot Z

Elow
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 13 feb 2018 11:26

Elow 18 jun 2018 11:02

Ik ben op zoek naar soort handleidingsgids ifv het aantal gereden km.
Nieuwe fiets gekocht in februari, heb er nu 1000km op de teller staan.
En daar zal in de zomer makkelijk 200km elke week bijkomen (woon-werkverkeer).
Ik reinig mijn ketting regelmatig (1 maal per week).
Maar wat moet ik nog allemaal nakijken om te onderhouden? Ik rijd met Canyon tiagra 10s.

P.S. als hier al een topic over bestaat of je kent een goeie link, is ook goed voor mij!

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 18 jun 2018 11:10

Dat is het mooie, het enige wat je maandelijk (of wekelijks, afhankelijk van het weer) moet bijhouden is je ketting en veel meer hoef je er eigenlijk niet aan te doen.

1 keer per jaar (ik doe dat in het voorjaar) alle lagers weer lekker in het vet zetten (of kijken of dat nodig is) is wel aan te raden.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 18 jun 2018 14:44

Gewoon je fiets regelmatig even goed schoonmaken...
Kom je vanzelf tegen wat aandacht nodig heeft.
remblokken
ketting
enz.enz

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6057
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 jun 2018 14:58

Dit fietsblad verkoopt ook een onderhoudsgids, geeft je allicht de nodige handvatten voor het onderhouden van je fiets.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Lennart95
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 13 sep 2016 21:45
Locatie: Borne

Gebruikersavatar Lennart95 18 jun 2018 14:59

Fiets heeft zelf een mooie onderhoudsgids hoe je onderdelen kan onderhouden.
https://www.fiets.nl/product/fiets-onde ... 7-normaal/
Afbeelding

Elow
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 13 feb 2018 11:26

Elow 18 jun 2018 16:07

Dank u voor de tip! Die schaf ik mij deze week aan.

@japiecarbon: ik denk dan bv. ook aan: vanaf wanneer moet je kijken of je cassette moet vervangen worden, hoe zie je dat je cassette moet vervangen worden, en hoe doe je dat dan?
(het woord cassette kan je vervangen door: ketting, remblokjes, lagers,...)
Maar ik hoop dus dat het antwoord in de gids staat. :winkthumb:

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6057
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 jun 2018 16:13

Daar is geen zinnig antwoord op te geven, omdat het verschilt per gebruikter, per merk/uitvoering van het onderdeel en weersomstandigheden waarin je gefietst hebt.

Beste tip is regelmatig je fiets schoonmaken. (en na een regenrit sowieso), En schoonmaken kan echt in 10 tot 15 min even. Maak daarbij even je ketting schoon (tig manieren, maar bijv. met een "kettingwasstraat"), maak je remblokjes en je remvlakken van je wielen schoon met een oude lap. En doe hetzelfde met je cassette (achterwiel eruit, met t wiel tussen je benen een oude lap tussen je tandwielen heen en weer bewegen. werkt prima voor de snelle poetsbuurt). Kom je dan wat geks tegen, kan je eens nadenken over afstelling bijwerken (remkabel slagje aanspannen bijv.), of vervangen van onderdelen (remblokjes als het profiel vrijwel weggesleten is).
Voor je ketting heb je een handige kettingslijtage tooltje, die meet hoeveel je ketting uitgerekt is. voor je cassette en kettingbladen is het zo dat als de tanden puntig worden, ze richting einde levensduur gaan. Als de ketting doorslaat over de tandjes ben je eigenlijk al te laat.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Elow
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 13 feb 2018 11:26

Elow 20 jun 2018 11:12

Slijtagetool ook maar aanschaffen dan!
Bedankt Mark.

Plaats reactie