Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Blaaspistool compressor diverse fietsventielen

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 17 jun 2018 17:56

Hallo,

Sinds kort ben ik, vooralsnog met een geleende fiets (de oude van m'n pa), met wat vrienden aan het wielrennen geslagen. Toen ik een lekke band had besefte ik pas dat ik thuis niet eens een fietspomp had. Ik heb wel een fijne (vrij stille) compressor staan, en voorheen heb ik met het normale blaaspistool wel eens een band opgepompt, maar dat is behelpen. Nu ging ik dus op zoek naar een manier waarop ik met behulp van mijn compressor fietsbanden met diverse ventielen (sowieso dunlop en sclaverand) op kan pompen. Deze zoektocht viel me tegen...

Ik heb dit blaaspistool met manometer voor autobanden op te pompen:

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... bandenpomp

Ik dacht hiervoor wel eenvoudig iets te kunnen vinden waarmee ik ook fietsbanden met diverse ventielen op kan pompen, maar dat lukt niet zomaar. Idealiter zou ik een korte slang met een duo SKS-kop vinden, zodat ik het blaaspistool met manometer kan blijven gebruiken, maar het rubberen slangetje en het metalen 'staafje' kan vervangen voor een nieuwe slang met de SKS-kop. Ik pomp tegenwoordig bijna geen autobanden meer op, dus ik zal dit zelden hoeven te verwisselen.

Ik hoop dat iemand mij van advies kan voorzien. Ik heb blaaspistolen incl manometer voor fietsbanden gezien, maar ik vond deze vrij duur, en gezien ik al een pistool met manometer heb hoopte ik een goedkopere oplossing te vinden.

PS: volgens mij is mijn blaaspistool niet geschikt voor verloopstukjes, gezien dit er niet een is met een clipje (zoals te zien op de foto in de link).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 jun 2018 18:43

het verloopje schroef je op je ventiel en deze druk je erop, ik kan ook gewoon de druk aflezen.
Gewoon een verloopje gaan halen.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 17 jun 2018 21:28

Ik heb gewoon een stuk slang op het blaaspistool, werkt perfect.

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 17 jun 2018 23:09

Een betere blaaspistool met manometer wordt geleverd met een verloopstuk de kosten zijn dan wel gelijk 40-60 euro. Kan ook een heerlijke seks handpomp kopen, kun je zo in de auto meenemen

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 17 jun 2018 23:15

walters schreef: 17 jun 2018 23:09 Kan ook een heerlijke seks handpomp kopen, kun je zo in de auto meenemen
Sorry?!! :lol: :lol:
Ik krijg toch heel andere voorstellingen bij een 'seks handpomp' dan iets om banden mee op te pompen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 17 jun 2018 23:19

walters schreef: 17 jun 2018 23:09 Een betere blaaspistool met manometer wordt geleverd met een verloopstuk de kosten zijn dan wel gelijk 40-60 euro. Kan ook een heerlijke seks handpomp kopen, kun je zo in de auto meenemen

Een "heerlijke seks handpomp" ???? :winkthumb:

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 18 jun 2018 11:01

Dank voor de reacties. Ik heb nu even gauw een verloopstukje besteld in de hoop dat dit past, zodat ik deze week het zaakje klaar kan maken voor het weekend. Als ik tevreden ben met hoe dit werkt zal ik het hier voorlopig bij laten. Ik kan zelf wel wat gaan knutselen voor een sks duo kop op de slang van de manometer te monteren, maar bij 8~10 bar vind ik dat wel wat riskant..

Als het fietsvirus mij ook gaat aangrijpen ga ik later nog op zoek naar een goede vloerpomp, ook omdat deze mobieler zijn dan mijn compressor

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 18 jun 2018 13:19

Zo heb ik het ook gedaan: duokop met een klemring op slangetje van manometer bevestigd en dit werkt perfect.

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 20 jun 2018 14:56

Zorro schreef: 17 jun 2018 23:15
walters schreef: 17 jun 2018 23:09 Kan ook een heerlijke seks handpomp kopen, kun je zo in de auto meenemen
Sorry?!! :lol: :lol:
Ik krijg toch heel andere voorstellingen bij een 'seks handpomp' dan iets om banden mee op te pompen.
Ik denk dat hij 'sks' bedoelde? :mrgreen:
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 20 jun 2018 17:27

Nu is het verloopstuk binnen, maar dat werkt niet :( in de bandenpomp die ik op de compressor heb moet een pinnetje ingedrukt worden waarna hij pas druk aflaat richting de band. Het verloopstuk is niet meer als een hol buisje met wat schroefdraad, dus daarmee wordt het pinnetje niet ingedrukt en krijg ik geen lucht in de band en kan ik dus ook geen bandendruk aflezen...

The search continues...

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 20 jun 2018 17:45

JuulvH schreef: 20 jun 2018 17:27 Nu is het verloopstuk binnen, maar dat werkt niet :( in de bandenpomp die ik op de compressor heb moet een pinnetje ingedrukt worden waarna hij pas druk aflaat richting de band. Het verloopstuk is niet meer als een hol buisje met wat schroefdraad, dus daarmee wordt het pinnetje niet ingedrukt en krijg ik geen lucht in de band en kan ik dus ook geen bandendruk aflezen...

The search continues...
...misschien je eerst even verdiepen in de (drie) soorten ventielen die er zijn?
Jij hebt kennelik een verloopstuk gekocht voor autoventielen.
Wat je moet hebben is iets voor 'presta' ventielen.
Bijlagen
presta.jpg
presta.jpg (12.49 KiB) 12101 keer bekeken
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 20 jun 2018 18:11

Klopt, dat had ik al gedaan. Ik heb een verloop nodig van auto pomp naar presta en dunlop ventiel. Volgens de beschrijving heb ik dat:

https://hollandbikeshop.com/merk-fietso ... s-ventiel/

Ik heb meer het idee dat ik geen gangbare bandenpomp heb. Volgens mij hebben de meeste geen pinnetje wat ingedrukt moet worden in de pomp voordat de lucht begint te stromen. Dan zou het probleem opgelost zijn. Het past namelijk allemaal perfect, maar zolang dat niet ingedrukt wordt gebeurd er niks

Plaats reactie