Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Nieuwe sporthorloge

jwpcycle
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 04 mei 2011 23:17
Locatie: Gennep

jwpcycle 14 mei 2018 19:33

Aangezien ik een nieuwe horloge moet/wil, ook voor dagelijks gebruik, dacht ik waarom niet gelijk een mooie veelzijdige sporthorloge.
Wat ik zoek is een sporthorloge met in ieder geval een ingebouwde hartslagmeter, zat zelf te denken aan een Suunto Spartan of iets dergelijks, vindt deze zeker voor dagelijks gebruik ook gewoon mooi.

Budget max 300 euro.

Wie heeft ervaringen en of suggesties met sporthorloges (mooi is persoonlijk).

Alvast dank.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 14 mei 2018 19:40

Niemand heeft meer ervaring dan https://www.dcrainmaker.com/

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27547
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 mei 2018 19:47

Mijn vrouw heeft net een iWatch gekocht omdat dit de enige oplossing was met ingebouwde HR meter, GPS én muziek. Garmin heeft geloof ik ook een model dat dit allemaal kan maar die ondersteunt volgens mij geen streamingsdiensten (en wie gebruikt er nog MP3??).

Maestro
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 mar 2016 12:57

Maestro 14 mei 2018 21:03

Ik heb zelf de Garmin Forerunner 235 (beetje rondkijken, iets meer dan 200 euro), vind hem zelf net genoeg uitzien om te dragen tijdens studie/congressen/werk.
Vraagje: waarom wil je een ingebouwde hartslagmeter? Als je een globaal inzicht wil hebben van je hartslag over 24 uur, dan kan dit zeker, maar ga er niet vanuit dat het nauwkeurig is tijdens sporten (vooral tijdens fietsen is het niet nauwkeurig genoeg). Dan raad ik je aan om toch echt een externe hartslagmeter te gebruiken. Dit is trouwens met elke ingebouwde hartslagmeter.

Edit: muziek afspelen is trouwens niet mogelijk, maar verbinden met mobiel wel. Ander voordeel van Garmin zijn de IQ connect apps (aanpassen facewatch ook mogelijk)

wtosser
Forum-lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 apr 2010 12:59

wtosser 15 mei 2018 07:26

Zoals Maestro zegt lijkt de Garmin 235 het beste te passen bij je wensen en budget. Als je bij dagelijks gebruik ook muziek luisteren zonder connectie met je mobiel wil, dan moet je bij Garmin naar de 645 kijken, maar die ligt wel boven budget.

Tomtom heeft ook modellen met muziek, maar ik vind de GPS nauwkeurigheid ervan minder goed dan Garmin en het duurt soms enorm lang voor het signaal gevonden wordt bij start activiteit. Suunto heb ik geen recente ervaringen mee. De Polar M600 zou ook interessant kunnen zijn, maar de accuduur van 2 dagen vind ik persoonlijk een nadeel.

Ik ben zeker geen Garmin fanboy (ik word gek van de 'wheelsize calibrated' melding op mijn Fenix), maar alles overziend vind ik dat zij de beste sporthorloges maken.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27547
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 mei 2018 07:40

Maestro schreef: 14 mei 2018 21:03 Ik heb zelf de Garmin Forerunner 235 (beetje rondkijken, iets meer dan 200 euro), vind hem zelf net genoeg uitzien om te dragen tijdens studie/congressen/werk.
Vraagje: waarom wil je een ingebouwde hartslagmeter? Als je een globaal inzicht wil hebben van je hartslag over 24 uur, dan kan dit zeker, maar ga er niet vanuit dat het nauwkeurig is tijdens sporten (vooral tijdens fietsen is het niet nauwkeurig genoeg). Dan raad ik je aan om toch echt een externe hartslagmeter te gebruiken. Dit is trouwens met elke ingebouwde hartslagmeter.

Edit: muziek afspelen is trouwens niet mogelijk, maar verbinden met mobiel wel. Ander voordeel van Garmin zijn de IQ connect apps (aanpassen facewatch ook mogelijk)
De tijd staat niet stil, ingebouwde HR-meters zijn stukken beter geworden de laatste jaren. Ben het met je eens dat het nog niet het niveau haalt van borstbanden, maar het is zeker niet slecht.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 15 mei 2018 08:17

Garmin vivoactive 3. Is zeker een horloge welke netjes oogt voor op kantoor.
Maar als je zelf al de Suunto Spartan mooi vind, dan is dat een hele goed keus. Tenminste als je niet vast zit aan een bepaalde interface.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 mei 2018 08:48

Eens met havana, nauwkeurigheid polsmeting is steeds beter. En zolang je geen korte intervallen zeer nauwkeurig moet loggen, kan je met de huidige generaties van garmin, suunto, polar, prima uit de voeten.
Kan overigens geen kwaad om een hartslagband toe te voegen voor het sporten... de polsmeting sluit natuurlijk niet uit dat je tijdens het sporten ook een borstband gebruikt!

check inderdaad dc rainmaker voor reviews en vergelijkingen.
Bij garmin kan je apps toevoegen. zo kan je bijvoorbeeld op een forerunner 235, met een app, ook routes met kaart laden en volgen! (idem voor hogere nummers in de forerunner serie).
Ik weet niet of ze al binnen budget komen, maar de garmin fenix 5 is relatief nieuw, daardoor is de fenix 3 serie een stuk betaalbaarder geworden. Die zit qua looks veel dichter bij de suunto dan de forerunner series.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 15 mei 2018 09:09

De Forerunner 235 en de Vivoactive3 kosten beide (volgens de Garmin site) 299 euro. Als je ze gaat vergelijken, dan heeft de Vivoactive3 meer mogelijkheden dan de Forerunner 235. Voordeel van die laatste is dat die iets mindere lelijk is dan de 235. :)

Je koopt zo'n horloge puur voor de functionaliteit. Eigenlijk kun je ze met goed fatsoen niet dagelijks naar je werk dragen daar zijn ze bijna allemaal te lelijk voor. Hooguit dat een Fenix 5X nog een beetje om aan te zien is maar die is belachelijk duur (heeft niet eens zo gek veel meer bruikbare functies dan de Vivoactive3).

En ja ... het is een kwestie van smaak maar ik vind dat ik als horlogemaker, die de afgleopen 40 jaar het een en ander voorbij heeft zien komen, enig recht van spreken heb :lol:

By the way ... wil je per se een Forerunner235? Je kunt de mijne (van jan. 2017) voor half geld krijgen.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 15 mei 2018 09:42

De Tukker schreef: 15 mei 2018 09:09 De Forerunner 235 en de Vivoactive3 kosten beide (volgens de Garmin site) 299 euro. Als je ze gaat vergelijken, dan heeft de Vivoactive3 meer mogelijkheden dan de Forerunner 235. Voordeel van die laatste is dat die iets mindere lelijk is dan de 235. :)

Je koopt zo'n horloge puur voor de functionaliteit. Eigenlijk kun je ze met goed fatsoen niet dagelijks naar je werk dragen daar zijn ze bijna allemaal te lelijk voor. Hooguit dat een Fenix 5X nog een beetje om aan te zien is maar die is belachelijk duur (heeft niet eens zo gek veel meer bruikbare functies dan de Vivoactive3).

En ja ... het is een kwestie van smaak maar ik vind dat ik als horlogemaker, die de afgleopen 40 jaar het een en ander voorbij heeft zien komen, enig recht van spreken heb :lol:
Laat ik het nu helemaal geen lelijk horloge vinden, die Vivoactive, maar goed, ik heb er geen verstand van, ben geen horlogemaker ;)

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 15 mei 2018 10:12

Jans schreef: 15 mei 2018 09:42
...

Laat ik het nu helemaal geen lelijk horloge vinden, die Vivoactive, maar goed, ik heb er geen verstand van, ben geen horlogemaker ;)
Heb je gelijk in hoor. Ik vind hem 'minder lelijk' dan veel andere modellen :lol: Daarom gaat mijn 253 weg en heb ik volgende week ook een VivoActive3.
Wat er (technisch gezien) leuk aan is, is het touch screen met gorilla-glass, en de 'swipe-rand' aan de linkerkant.

En ... met de stalen bezel en slechts één knopje ziet 'ie er nog uit als een horloge.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 15 mei 2018 12:16

Een nieuwe Garmin 735XT kan je al kopen voor 255 euro excl. verzendkosten.

Heeft (volgens mij) alles wat de 235 heeft met nog het nodige extra (optische hartslag en weergave van vermogensmeter)

Plaats reactie