Nieuw frame of nieuwe racefiets
Geplaatst: 10 mei 2018 12:34
Hallo,
Hebben jullie ervaring met het laten vervangen van een frame van een racefiets?
Of althans met het maken van de keuze om het frame te laten vervangen dan wel een ineens over te gaan tot het aanschaffen van een nieuwe racefiets?
Eind 2012 had ik de mogelijkheid om een gebruikte Bianchi Oltre te kopen van de ploeg Vacansoleil DCM. Het betreft de eerste reeks van de Oltre; kortweg de ‘Oltre’, dus niet de ‘Oltre XR2’ of zo. Het is een prachtige fiets, helemaal mijn maat, top afgemonteerd. Heb er vele jaren en km’s veel plezier aan beleefd.
Tot ik een tijdje terug ter hoogte van de zadelbuis een scheurtje opmerkte. Ben ermee naar mijn locale fietsshop geweest. Hij gaf me niet veel hoop… Sterker nog, ik wilde eigenlijk ook een nieuwe ketting laten aanbrengen, wegens vorige versleten, en hier stelde hij me dat dit verloren kosten zouden zijn, gezien de staat mijn kader…
Ondertussen links en rechts ook vernomen dat er met de eerste reeks van de Oltres toch aardig wat ‘scheurtjes-problemen’ waren. Zou in de volgende reeksen wel stuk beter zijn.
Aangezien ik erg tevreden ben van het rijgevoel op deze Oltre, en er op deze fiets toch alleen maar topmateriaal is gemonteerd (Dura-Ace, FSA carbon, …), zou ik het toch spijtig vinden om hier nu afscheid van te moeten nemen.
Heb ondertussen al wat prijzen opgezocht op internet, maar eerlijk gezegd, hier word je niet echt vrolijk van. In die zin dat ik de indruk heb dat een topframe (aero) evenveel kost als een racefiets die volledig afgemonteerd is met een 105 gamma. Zie bv de kader van Orbea Orca Aero.
Van Bianchi weet ik het nog niet zeker, maar als ik naar de Duitse website kijk, dan lijkt het dat deze trend toch bevestigd wordt. Een kader van een Oltre xr3 komt blijkbaar toch al snel uit op meer dan 3.000 Euro, een xr4 nog meer.
Misschien denken jullie, dan wel what’ s the issue, voor dezelfde prijs krijg je meer…
Klopt wel maar, logisch is dit toch niet. En in mijn geval, valt dit dan toch wel wat tegen, want ik zou toch graag mijn bestaande topmateriaal willen recuperen.
Komt dan de volgende vraag. De techniek/mechaniek is sindsdien wel veranderd. Ik heb nu een 10-speed, geen schijfremmen. Dus, dilemma, moet ik nog even (zwaar) investeren in een duur frame, of zou ik zelfde budget dan maar vrij maken voor een nieuwe racefiets, volgens de laatste stand der techniek.
De Bianchi Aria vind ik wel mooi. Maar is kwaliteit ook top ? De Orbea Orca Aero ziet er ook erg knap uit. Geometrie van beide frames vrij goed vergelijkbaar met de Oltre.
Alvast bedankt voor jullie gewaardeerde reacties.
Hebben jullie ervaring met het laten vervangen van een frame van een racefiets?
Of althans met het maken van de keuze om het frame te laten vervangen dan wel een ineens over te gaan tot het aanschaffen van een nieuwe racefiets?
Eind 2012 had ik de mogelijkheid om een gebruikte Bianchi Oltre te kopen van de ploeg Vacansoleil DCM. Het betreft de eerste reeks van de Oltre; kortweg de ‘Oltre’, dus niet de ‘Oltre XR2’ of zo. Het is een prachtige fiets, helemaal mijn maat, top afgemonteerd. Heb er vele jaren en km’s veel plezier aan beleefd.
Tot ik een tijdje terug ter hoogte van de zadelbuis een scheurtje opmerkte. Ben ermee naar mijn locale fietsshop geweest. Hij gaf me niet veel hoop… Sterker nog, ik wilde eigenlijk ook een nieuwe ketting laten aanbrengen, wegens vorige versleten, en hier stelde hij me dat dit verloren kosten zouden zijn, gezien de staat mijn kader…
Ondertussen links en rechts ook vernomen dat er met de eerste reeks van de Oltres toch aardig wat ‘scheurtjes-problemen’ waren. Zou in de volgende reeksen wel stuk beter zijn.
Aangezien ik erg tevreden ben van het rijgevoel op deze Oltre, en er op deze fiets toch alleen maar topmateriaal is gemonteerd (Dura-Ace, FSA carbon, …), zou ik het toch spijtig vinden om hier nu afscheid van te moeten nemen.
Heb ondertussen al wat prijzen opgezocht op internet, maar eerlijk gezegd, hier word je niet echt vrolijk van. In die zin dat ik de indruk heb dat een topframe (aero) evenveel kost als een racefiets die volledig afgemonteerd is met een 105 gamma. Zie bv de kader van Orbea Orca Aero.
Van Bianchi weet ik het nog niet zeker, maar als ik naar de Duitse website kijk, dan lijkt het dat deze trend toch bevestigd wordt. Een kader van een Oltre xr3 komt blijkbaar toch al snel uit op meer dan 3.000 Euro, een xr4 nog meer.
Misschien denken jullie, dan wel what’ s the issue, voor dezelfde prijs krijg je meer…
Klopt wel maar, logisch is dit toch niet. En in mijn geval, valt dit dan toch wel wat tegen, want ik zou toch graag mijn bestaande topmateriaal willen recuperen.
Komt dan de volgende vraag. De techniek/mechaniek is sindsdien wel veranderd. Ik heb nu een 10-speed, geen schijfremmen. Dus, dilemma, moet ik nog even (zwaar) investeren in een duur frame, of zou ik zelfde budget dan maar vrij maken voor een nieuwe racefiets, volgens de laatste stand der techniek.
De Bianchi Aria vind ik wel mooi. Maar is kwaliteit ook top ? De Orbea Orca Aero ziet er ook erg knap uit. Geometrie van beide frames vrij goed vergelijkbaar met de Oltre.
Alvast bedankt voor jullie gewaardeerde reacties.