Pagina 3 van 59

Re: iQ2 vermogensmeter

Geplaatst: 25 apr 2018 08:09
door RKN
Waarom dan die pod eigenlijk niet in het verlengde vh pedaal ipv ernaast?

Ziet er misschien iets gekker uit, maar dan kan het hele pakketje wel iets platter worden

Re: iQ2 vermogensmeter

Geplaatst: 25 apr 2018 08:16
door De Tukker
Bospaadje schreef: 25 apr 2018 07:58
...
Ik heb het nooit bekeken, maar is een as uit je pedaal makkelijk te verwijderen?/Wisselen?
Mijn Shimano pedalen kunnen wel uit elkaar (zie afbeelding). Neem aan dat het dan bij andere merken ook kan. Maar ik denk dat je dan twee voordelen teniet doet:
- het snel en gemakkelijk kunnen monteren (evt. op verschillende pedalen, lees: race en mtb).
- productiekosten zullen daardoor m.i. behoorlijk stijgen

Re: iQ2 vermogensmeter

Geplaatst: 25 apr 2018 08:52
door De Tukker
amclassic-fan schreef: 25 apr 2018 07:30 Persoonlijk vind ik het echt een no-go vanwege de Q-factor. Dat is het verschil tussen een racefiets (dubbel / compact) en een MTB met vrij standaard crank. Dat merk ik helaas maar al te goed en niet in positieve zin.
...
Kun je ons aangeven waaraan je dat merkt/voelt? En merk je dat direct of pas na een tijdje fietsen?
En ... zou het daarbij uitmaken of je langere of kortere benen hebt (ik heb een bbl van 92,3cm)?

Inmiddels heb ik drie fietsen opgemeten de eerste (MTB) heeft een q-factor van 11,5, de tweede (stadsfiets) 13,5 en de laatste (race) 17,5mm. Zowel op de MTB als op de racefiets maak ik tochten van meer dan 100km (op de stadsfiets niet :-)) Zoals ik eerder zei: ik merk tijdens het fietsen geen verschil

Re: iQ2 vermogensmeter

Geplaatst: 25 apr 2018 09:20
door Critic
Bij laatste gcn hebben ze het er ook over. Korter trap-asje van lichter materiaal en daardoor uiteindelijk slechtst 9gram gewicht en geen q-factor meer

Re: iQ2 vermogensmeter

Geplaatst: 25 apr 2018 09:44
door amclassic-fan
@De Tukker, je hebt denk ik niet goed gemeten. Q-factor van een racefiets met dubbel/compact is rond de 145-148 mm. Smalste MTB cranks zijn van SRAM met 156 mm (maar die zijn vrij zeldzaam en passen op veel frames niet). XTR varieert van 158 tot 176 mm. XT is onafhankelijk van de versie 176 mm,
Mijn BBL is rond de 90 cm. Ik zit 98% van de tijd op een racefiets, als ik op de MTB stap met 168 mm dan rij ik voor mijn gevoel met m'n benen wijd. Uiteindelijk went het wel weer, maar smaller vind ik gewoon fijner.

De boel volledig compenseren met kortere assen kan überhaupt niet, althans de meeste raken dan de crank (in dit geval de vermogensmeter). Kijk maar eens als je overschoenen aan hebt hoe weinig ruimte er nu al is tussen je voet en de crank. Bij de meeste is dat een paar mm aan ruimte, 16 mm compenseren is dan echt geen optie.

Als je vervolgens speciale pedalen moet kopen, wordt het prijsverschil richting een Power2max die je nu al voor 500 Euro hebt al weer een stuk kleiner.

Re: iQ2 vermogensmeter

Geplaatst: 25 apr 2018 10:32
door Ernie C.
Het is in ieder geval een geniale naam voor een product waar je lang op moet wachten...

Re: iQ2 vermogensmeter

Geplaatst: 25 apr 2018 11:13
door Hanz Bé
De Tukker schreef: 25 apr 2018 07:46
Hanz Bé schreef: 25 apr 2018 07:41 En als aanvulling, als je voor eenzijdige meting kiest, dan krijg je die 16mm aan één kant. Misschien zit ik er naast, maar één voet 16mm naar buiten plaatsen, en de ander niet, lijkt mij tenminste apart.
Als je een enkele meter kiest, dan krijg je er voor de andere kant een 'verlengstuk' bij zodat ook die kant 16 mm groter wordt. Dus je zit er naast ;)
Okay, dat had ik uit het DC-R filmpje niet begrepen. Beter!

Re: iQ2 vermogensmeter

Geplaatst: 25 apr 2018 12:01
door De Tukker
amclassic-fan schreef: 25 apr 2018 09:44 @De Tukker, je hebt denk ik niet goed gemeten.
...
Je heb helemaal gelijk Sorry. Ik mat de lengte van het 'stompje' tussen de crank en de pedaal. De afstand die 16 mm groter wordt door de iQ2. :oops: Ik zal die andere maten ook eens opmeten (als ik tijd heb).

amclassic-fan schreef: 25 apr 2018 09:44 ...
Mijn BBL is rond de 90 cm. Ik zit 98% van de tijd op een racefiets, als ik op de MTB stap met 168 mm dan rij ik voor mijn gevoel met m'n benen wijd. Uiteindelijk went het wel weer, maar smaller vind ik gewoon fijner.
...
Ik las op een ander forum iets over knieproblemen maar uit jouw laatste opmerking begrijp ik dat je er niet per se een blessure of ander fysiek ongemak aan overhoudt.

Edit:
Op https://en.wikipedia.org/wiki/Q_factor_(bicycles) staat wat meer over de 'waggelfactor' (Quack factor=q factor). Daar lees ik dat het met name voor hen die heel hard en al trappend door de bocht gaan een probleem/uitdaging kan zijn.

Re: iQ2 vermogensmeter

Geplaatst: 25 apr 2018 13:43
door Ernie C.
Dan moet je ook even de rest van het artikel lezen.

De verhoogde kans op blessures lijkt mij wat overdreven maar ik kan mij voorstellen dat bij de meer statische zit op een racefiets eerder het geval is dan op een MTB.

Re: iQ2 vermogensmeter

Geplaatst: 25 apr 2018 13:46
door De Tukker
+1

Ik ga er so wie so vanuit dat je het hele artikel leest ;)

Re: iQ2 vermogensmeter

Geplaatst: 25 apr 2018 15:50
door DeletedUser02
Ben wel benieuwd naar de data. In de comments van DC Rainmakers first look staan wel wat twijfels over de accuracy aangezien er met een beperkt aantal strains gewerkt wordt.
Keith Wakeham
April 24, 2018 at 5:29 am #1
Like with that other one that went in between the pedal…. Not sure how it’ll compensate for the pedal offset. All the spindle based sensor units (vector and Look and assioma) use two strain gages offset a distance between them to create a differential bending beam, and then have multiple around for sensitivity / angle compensation. So minimum of 4 needed, 8 for angle, and 16 for sensitivity and angle as 4 sensors. It’s hard to believe this would have that necessary offset for two gages in that space, thus it’ll end up having the same issues as that other one I suspect – Limits or whatever. I do find it interesting they are using the same ADC (ADS1247) I used in my original Accuity design 5+ years ago.

Reply
salmat
April 25, 2018 at 4:41 am #2
Your are completely right ! It is impossible to measure a force with only one measuring point in the axis direction; they are just measuring a torque between pedal and crank arm, so the force, and than the power precision should not be better than 20% ? and depending on the pedal offset and the way of pedalling : sitting, standing …
Regarding what we really see working, to me it seems they have a fairly nice mechanical prototype, but the rest … proto of a data logger on a strain gage Wheatstone bridge, a configuring phone application I am not even sure is connected to anything ? Even the cadence early prototype seems to use a magnet (the product is not supposed tu have one on the frame, is supposed to use accelerometers)!
If they had a usable proto, they would have showed it ! I am nearly sure they do not have any …

Re: iQ2 vermogensmeter

Geplaatst: 25 apr 2018 21:25
door TL@
Ik heb ook ingeschreven voor de dubbelzijdige (aan 199€ + 20€ verzending naar België)

Bij Limits had ik een wat raar gevoel (leek me nochtans ook een goed concept), bij deze heb ik een wat beter gevoel, daarom toch maar gedaan. Ben erg benieuwd.
Ik hoop dat het volledig werkend in mijn bezit is tegen volgend voorjaar, dat zou toch realistisch moeten zijn, denk ik.

Over de q-factor maak ik me geen zorgen.