Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Rug dag na fietsen

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 13 apr 2018 07:56

Ik heb sinds een week een nieuwe racefiets. Ervoor nog nooit gereden met een racefiets.

Nu heb ik de dagen na het rijden een gevoelige midden rug (nog naar 2 keer gereden) . Als ik er op druk doet het pijn.

Tijdens het rijden ben ik niks gewaar.

Is dit kwestie van wennen of is er iets niet juist?

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 13 apr 2018 08:38

+1 voor eerst wennen

Blijft het na een tijdje, dan verder kijken

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 13 apr 2018 08:39

Vaak is het een kwestie van wennen. Een racefiets heeft een diepe zit die voor nieuwelingen altijd wat rugklachten veroorzaakt. Gewoon nog even volhouden dus.

Het kan ook zo zijn dat je serieus fout op je fiets zit en dat de geometrie totaal niet klopt met je lichaam en dan zal het nooit wennen, eerder alleen nog maar verergeren. Maar deze kans lijkt me wel veel kleiner
Live fast; die young. mijn blog

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 13 apr 2018 09:01

Ik heb een BMC ALR01 in maat 60.

Ik ben 1m90, maar wel een BBL van 97cm. En ook lange armen maar een kort bovenlijf.

Die zou ik eens moeten meten.

Ik heb een drop van 12 cm, maar lijkt me wel ok, doordat ik dat met mijn armen kan opvangen.

Het is niet echt pijn, meer een beurs gevoel zo. Meer het gevoel als ik dan met een bolle rug iets zou heffen dat het wel pijn zou kunnen doen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 apr 2018 09:17

Iets wat ik vaak zie bij lange rijders is dat ze te kort zitten (omdat de fiets te kort is) en men de trapbeweging deels uit de rug haalt.
Dat kan al vrij snel tot de beschreven klachten leiden
Het meest waarschijnlijk is dat er gewoon gewend moet worden aan voorover gebogen zitten+ trappen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 13 apr 2018 12:25

Mja ik heb wel het laatste kwartier in de beugels gehangen en alles gegeven om thuis te zijn want het begon regenen en ik had geen tijd meer om hem nog te kuisen.

Mss daarmee een beetje geforceerd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 apr 2018 14:01

Ik fiets al heel lang op racefietsen (>40 jaar) en ben in het algemeen behoorlijk ongevoelig voor fysieke ongemakken als ik er al dan niet noodgedwongen een maandje uit ben heb ik ook pien in de onderugegge na de eerste rit.
Hoogstwaarschijnlijk is het ook bij jou een kwestie van wennen en geleidelijk opbouwen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Zino
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 feb 2016 15:34

Zino 13 apr 2018 17:24

Als ik lang met een te zware versnelling rijd heb ik er ook last van na een tijdje. Te veel kracht die ik dan uit de onderrug haal. Met core-training is dit wat tegen te gaan.
Hoe rapper je traag kan rijden, hoe beter je bent...

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 apr 2018 17:28

Ik denk niet dat 'wennen' de juiste naam is: wennen aan pijn lijkt me niet leuk.

Wel: je hebt voor de eerste keer een paar spieren gebruikt die het niet gewoon zijn gebruikt te worden. Vermoedelijk na een paar keer zijn ze sterker, wat gerokken en heb je er geen last meer van.
Of er zijn wat spieren in je rug die niet sterk genoeg zijn om de rug te ondersteunen waardoor je tussen de ruggenwervels last krijgt. Met wat geluk worden die spieren ook sterker en lost het probleem zich op.
Of je krijgt een van de bovenstaande niet opgelost en je moet extra stabilisatie oefeningen doen om je lichaam sterker te maken danwel zoek je een positie waarbij je lichaam de klachten niet meer geeft.

Maar uiteindelijk is mijn advies hetzelfde als voorgaande posters. Je fietst nog maar 1 week. Bekijk het nog een paar weken. Al is eens goed naar de geometrie kijken nooit slecht.
Merk toch op dat een drop van 12cm al redelijk is om een eerste rit te maken. Dat vraagt al een redelijke lenigheid , ook al ben je redelijk groot.

Voor mezelf werkt het omgekeerd: als ik eens 2 weken niet fiets begint de rug te reclameren wegens mijn verder passief leven. Terug fietsen en hij voelt zich weer beter.

Walter

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 13 apr 2018 18:13

walter- schreef: 13 apr 2018 17:28 Ik denk niet dat 'wennen' de juiste naam is: wennen aan pijn lijkt me niet leuk.

Wel: je hebt voor de eerste keer een paar spieren gebruikt die het niet gewoon zijn gebruikt te worden. Vermoedelijk na een paar keer zijn ze sterker, wat gerokken en heb je er geen last meer van.
Of er zijn wat spieren in je rug die niet sterk genoeg zijn om de rug te ondersteunen waardoor je tussen de ruggenwervels last krijgt. Met wat geluk worden die spieren ook sterker en lost het probleem zich op.
Of je krijgt een van de bovenstaande niet opgelost en je moet extra stabilisatie oefeningen doen om je lichaam sterker te maken danwel zoek je een positie waarbij je lichaam de klachten niet meer geeft.

Maar uiteindelijk is mijn advies hetzelfde als voorgaande posters. Je fietst nog maar 1 week. Bekijk het nog een paar weken. Al is eens goed naar de geometrie kijken nooit slecht.
Merk toch op dat een drop van 12cm al redelijk is om een eerste rit te maken. Dat vraagt al een redelijke lenigheid , ook al ben je redelijk groot.

Voor mezelf werkt het omgekeerd: als ik eens 2 weken niet fiets begint de rug te reclameren wegens mijn verder passief leven. Terug fietsen en hij voelt zich weer beter.

Walter

Ja het probleem met die drop is door mijn lange benen en kort bovenlijf. Als ik een groter kader neem dan zit ik te ver van mijn stuur en met een kleiner heb ik dan een drop van 12 cm.

De balhoofdbuis is een 20tal cm dus qua comfort gericht is dat wel vrij OK denk ik.

Moest het niet beteren ga ik me eens laten volledig goed zetten.

Juist weer 40km gereden, niks van rugpijn tijdens het fietsen, maar nu ik er af ben voel ik wel dat die spieren wel gespannen staan.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 apr 2018 18:21

Spacers en een voorvork die niet te veel is afgezaagd brengen het stuur omhoog. Of ook de stuurpen omdraaien....

Langs de andere kant: als je in de beugels kan rijden is de drop volgens mij ok; dan ga je echt laag zitten. Als je dat kan gedurende enige tijd dan denk ik dat je lenig genoeg bent voor de drop van 12cm.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 13 apr 2018 19:36

walter- schreef: 13 apr 2018 18:21 Spacers en een voorvork die niet te veel is afgezaagd brengen het stuur omhoog. Of ook de stuurpen omdraaien....

Langs de andere kant: als je in de beugels kan rijden is de drop volgens mij ok; dan ga je echt laag zitten. Als je dat kan gedurende enige tijd dan denk ik dat je lenig genoeg bent voor de drop van 12cm.

Ja, ik kan makkelijk 10 km de beugels blijven eigenlijk zonder ergens last van te hebben.

Plaats reactie