Pagina 280 van 463

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 27 jun 2022 12:05
door JPAR
DDX schreef: 27 jun 2022 11:11 Fiets met sram axs 12 speed, ketting is te ver versleten. (tooltje met .75 en 1 vallen er beide in)
Nu maar gewoon doorrijden en zo nog even geld uitsparen voor nieuwe cassette, want weet nu al dat als ik er nieuwe ketting op gooi ik ook cassette mag vervangen.

Risico is natuurlijk dat voorblad ook gaat slijten, maar die is goedkoper dan cassette....
Wat is de vraag?

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 27 jun 2022 12:34
door DDX
Of dat ik toch maar beter alles kan wisselen.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 27 jun 2022 13:05
door 1094
Je kan toch eerst een nieuwe ketting proberen en als dat niet werkt een nieuwe cassette kopen?

Een oude ketting gaat alleen maar problemen geven ook al is ie ingesleten op je cassette

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 27 jun 2022 13:09
door JPAR
1094 schreef: 27 jun 2022 13:05 Je kan toch eerst een nieuwe ketting proberen en als dat niet werkt een nieuwe cassette kopen?

Een oude ketting gaat alleen maar problemen geven ook al is ie ingesleten op je cassette
Dit zou ik ook doen.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 27 jun 2022 13:55
door DDX
Op welke manier gaat een oude ketting problemen geven vroeg ik mij af ?
Als ik het zo lees is het niet zo dat hij snel gaat breken oid.

Gooi er voor komend weekend (lange rit op planning) iig wel nieuwe cassette en ketting op gewoon voor de zekerheid.
En bewaar oude cassette+ketting nog wel even.
Weet zo ongeveer zeker dat enkel nieuwe ketting gaat doorslaan dus dat ga ik niet proberen deze week.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 27 jun 2022 13:57
door leon1
Ik vraag mij dat ook af, in hoeverre een oude ketting problemen gaat geven. Ik persoonlijk zou er mee doorrijden totdat alles echt aan het eind is en dan meteen het voorblad ook wisselen.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 27 jun 2022 13:58
door Orlok
DDX schreef: 27 jun 2022 11:11 Fiets met sram axs 12 speed, ketting is te ver versleten. (tooltje met .75 en 1 vallen er beide in)
Nu maar gewoon doorrijden en zo nog even geld uitsparen voor nieuwe cassette, want weet nu al dat als ik er nieuwe ketting op gooi ik ook cassette mag vervangen.

Risico is natuurlijk dat voorblad ook gaat slijten, maar die is goedkoper dan cassette....
Heb je niet nog een oude 12-speed ketting waar het tooltje nog net niet in valt om daar mee verder te rijden.?

P.S. Omdat ik mijn 11-speed kettingen bij 3 à 4000 km altijd vervang houd ik altijd oude kettingen over om deze te gaan gebruiken als de laatste ketting op de cassette.!

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 27 jun 2022 14:02
door 1094
leon1 schreef: 27 jun 2022 13:57 Ik vraag mij dat ook af, in hoeverre een oude ketting problemen gaat geven. Ik persoonlijk zou er mee doorrijden totdat alles echt aan het eind is en dan meteen het voorblad ook wisselen.
Oude kettingen gaan toch ook overslaan op een zeker moment

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 27 jun 2022 14:04
door leon1
Maar dat kan best lang duren voordat het zover is. Ik vind dat oude kettingen wel wat meer lawaai gaan geven. Dat vind ik eerder een reden om de boel te vervangen.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 27 jun 2022 14:14
door JPAR
Maar eeen versleten ketting betekent niet meteen ook een versleten cassette.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 27 jun 2022 14:37
door ottorongo
JPAR; dat is ook mijn ervaring. Ik heb nog nooit een nieuwe cassette gestoken bij een vervanging van de ketting.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 27 jun 2022 16:15
door leon1
JPAR schreef: 27 jun 2022 14:14 Maar eeen versleten ketting betekent niet meteen ook een versleten cassette.
Idealiter laat je ze samen slijten ja. Zo heb ik met één 11spd Chorus cassette en twee kettingen bijna 20.000km gereden. Keurig wisselen om de 1000km. Ging makkelijk met een snelsluiting (die wel iedere keer vervangen voor een nieuwe). Maar kostentechnisch scheelt het niks. En heb ik er wel iedere keer werk van gehad. Stom dus....

Als ik even reken dat een Chorus cassette €100 kost en de ketting €40/st. En een snelsluiting €5p/st. Kom ik voor 20.000km op €280 uit. Als ik 10.000km met 1 set had gereden en dan weer 10.000km met een andere set dan zou het hetzelfde kosten. Want dan gebruik ik nl. de pons om de ketting te sluiten en geen snelsluitingen.

En na 20.000km heb ik ook de kettingbladen vervangen trouwens. Maar dat had in elke situatie zoals geschetst niet anders geweest denk ik.

Dus een beetje kip-ei verhaal. Niet van wat is was eerst maar meer van wat is wijsheid?