Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7956
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 05 mar 2023 10:00

Hou op over bramen! Mijn boomgaard begint een beetje op het kasteel van doornroosje te lijken. Was een aantal jaar geleden toch nog een stuk minder.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 05 mar 2023 11:47

Doornroosje haar kasteel was toch omgeven door rozen? Hoe doen die het eigenlijk zonder stikstof? Slecht denk ik zelf.

“Stikstof voor het groen, fosfor voor de bloem”, leerde ik van m’n vader vroeger. Geen fosfor op de groente, wel stikstof daarop. Op de bloemen moest dan weer wel fosfor en minder stikstof. Toen ook al leerde ik dat “stikstof wel komt aanwaaien”.
Er wordt nu een probleem benoemd dat zo oud is als Methusalem.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

pino
Forum-lid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 05 mar 2023 12:30

7ED82D18-017E-43DF-A578-50932DB7D7FA.jpeg
Regen, dus?
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16202
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 mar 2023 12:45

Goed weer voor een fietsvakantie met dure tassen?
Campagnolo Ultra Dork

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2137
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 12 mar 2023 01:09

Hoe ernstig is je fietshobby uit de hand gelopen als je in je hotelkamer komt en:
- Kijkt waar je je fiets kunt stallen in de kamer?
- Blij bent als je de bolide uit de weg kunt zetten?
- De badkamer checkt op de toegankelijkheid van bad/douche mét fiets?
- Vloerbedekking controleert op besmettelijkheid?
- Tissues/toiletpapier aanvoelt op inzetbaarheid voor poetsen van de fiets?
- Controleert waar je je fiets aan vast kunt kluisteren bij afwezigheid?

Ben weer eens van huis, langere tijd, en dan neem ik (als het kán) een fiets mee. In een tas en in de auto op de achterbank (of op de bagage).
Afgelopen week Londen, niet zo'n succes. met 30km fietsen (rondrit) ben je nóg niet de stad uit. De kamer: lichte vloerbedekking, weinig ruimte voor de fiets. Douche te klein om de fiets echt goed te poetsen (lekker al dat zout), alleen goed afspoelen.
Nu weekje Birmingham, kamer 50% groter, donker gestreepte vloerbedekking waar je druppeltje vuil niet op ziet, douche kan ik met fiets en al in. Kan de fiets tenminste fatsoenlijk schoon ingepakt worden.
Ik voel me ineens zo'n verstokte nerd....
Dogma F

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 mar 2023 09:49

Heb je ook een overlijdens risico verzekering voor je fiets??

EDIT - Forum taal tip :-)

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 13 mar 2023 10:28

Met even te vragen aan de receptie hebben ze vast buiten wel ergens een waterpunt waar je de fiets mag kunt afspuiten.
Dat hebben ze liever dan dat je in de douche staat te klooien!
...

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 13 mar 2023 18:31

borgmonster schreef: 05 mar 2023 11:47 ...........
Er wordt nu een probleem benoemd dat zo oud is als Methusalem.
mmmmmm
Niet overal wordt daar zo hysterisch over gedaan als in de lage landen, het sleutelwoord is, zoals zo vaak activisme, niet wetenschap.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7956
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 13 mar 2023 20:17

Verklaar je nader Lugosi. Zoals ik het ervaar heeft de opkomst van bramen in mijn boomgaard niets te maken met activisme. Maar wel met een hoger stikstofgehalte in de grond.
Radijsjes in de groententuin kweken is bijna onmogelijk geworden. Die houden niet van stikstof.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 13 mar 2023 20:25

Ik denk dat hij het hysterisch gedrag van de boeren bedoelt

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 14 mar 2023 21:28

Enzzo schreef: 13 mar 2023 20:17 Verklaar je nader Lugosi. Zoals ik het ervaar heeft de opkomst van bramen in mijn boomgaard niets te maken met activisme. Maar wel met een hoger stikstofgehalte in de grond.
Radijsjes in de groententuin kweken is bijna onmogelijk geworden. Die houden niet van stikstof.
Bekijk even de stikstofdepositie internationaal en welke gevolgen hier politiek aan gegeven worden. Bekijk wat EU hierover zegt (zoek dat maar eens op). En stel dan vast dat de strengheid van normen nationaal bepaald worden en evenredig zijn met de mate waarin activisten betrokken zijn/invloed hebben op het beleid van de regio.

Bekijk hieromtrent het fragment met mevr Fresco in De Afspraak (6 maart)
De argumenten omtrent de beperkte wetenschappelijke waarde van Hanekamp zijn ook bekend.
De dubbele (!) doorweging van ammoniak tegenover die van NOx in de max waarden ter bescherming van industrie tegenover landbouw/veeteelt is bekend en een enkele doorweging volstaat, behalve als het een ideologische maatregel is.

Als natuurliefhebber hou overigens meer van bramen dan van radijzen.... :mrgreen:

windbreker
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 mar 2018 14:24

windbreker 15 mar 2023 13:41

Laatst had ik een verfföhn in handen. Zo’n apparaat dat al jaren in de kast ligt, zo lang dat ik bijna vergeten was dat ik het heb. De bedoeling is de te verwijderen verflaag met hete lucht zodanig te bestoken dat die vervolgens makkelijk weg te krabben is.
Nu komt het: kan ik dat apparaat ook gebruiken om mijn fietsketting droog en schoon te blazen? Of is het niet goed hier hete of warme lucht te gebruiken?
Waarom een compressor kopen als je een haar- of verfföhn in huis hebt?
Ik snap ook wel dat je niet het frame met hete lucht moet ‘behandelen’. Maar een ketting zou warme lucht toch moeten kunnen weerstaan - dacht ik. Wellicht is de haarföhn meer geschikt, heeft meerdere standen, de lucht is minder heet. Voordat ik voorzichtig aan de slag ga, toch eerst maar eens jullie mening horen.

Plaats reactie