Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 12 jun 2022 20:23

In dat geval niet jammeren en gewoon gaan. Stoppen is wellicht helemaal niet nodig afhankelijk van je conditie. Met twee bidons en wat reepjes moet het te doen zijn. Als je goed getraind bent is 1 bidon en een reepje ook goed.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 jun 2022 21:48

Ramon73 schreef: 12 jun 2022 20:13

De héle rit vanuit Nederland heb ik ook geen tijd voor.
Wordt dus vanuit de voet omhoog.
2 500ml bidons met water en een gelletje.
Mouwstukken of een regenjasje om naar beneden te rijden.
Meer heb je echt niet nodig.
En een beklimming rij je in één keer zonder onderweg te stoppen.
Ik weet niet waar je het haalt dat er onderweg drinkbussen en eten zouden moeten aangegeven worden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3338
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 12 jun 2022 21:59

Ik ben zo alleen naar Bormio gereden met de wagen, en heb daar 3 dagen solo fietsplezier gehad, inclusief Stelvio, Umbrail, Gavia, Mortirolo... Heerlijke dagen.

Ook deze zomer is er zoiets gepland: na een tripje met fietskameraden naar Annecy, rijd ik alleen met de wagen nog even door naar Meiringen om daar in 3 dagen heel wat cols van mijn bucket list te strepen. Ik zie er even hard naar uit als naar het gedeelte van de trip met vrienden.

Er is toch nooit een probleem van bevoorrading? Een col is meestal minder dan 2hr fietsen, boven (of terug beneden) kan je bidons bijvullen. En gels nemen quasi geen plaats in je achterzakken in, je kan er makkelijk 6 of meer meenemen. Ik eet met luchtijd bovenop (of beneden aan) een col typisch ook gewoon een spaghetti, omelet of iets dergelijks bij de plaatselijke horeca.
Afbeelding

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 12 jun 2022 22:13

Een georganiseerde tocht is leuker om twee redenen. Ten eerste heb je een voorbereiding naar de echte cols toe, en ten tweede ontmoet je andere fietsers die net zo gek zijn als jij (zoals mij altijd wordt voorgehouden).

O ja: twee bidons met water zijn voldoende voor de beklimming van een col als je verder toch niets fietst op die dag. Hier in Nederland neem ik soms ook niets mee (ook geen water) als ik twee uurtjes fiets. Die reserves heeft iedereen toch wel?
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 jun 2022 22:30

Op vakantie ga ik bijna altijd alleen op pad. Soms neem ik genoeg mee, soms te weinig soms maak ik onderweg één of meerdere stops en anders doe ik het wat rustiger aan of kort ik de route wat in

Soms kom ik op de camping iemand tegen waar ik een klik mee heb en maak ik daar een rondje mee en soms kom ik onderweg iemand of een groepje tegen waarbij dan even mee opfiets en een babbeltje maak.
Je moet het allemaal niet te moeilijk bekijken. Uiteindelijk moet je toch zelf die bergen omhoog en je bent altijd in toeristisch gebied dus iets te eten en/of te drinken is zo geregeld (wel voor je door je voorraad heen bent want het blijven de bergen).
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 12 jun 2022 22:39

Niet jammeren.

Als je echt denk bevoorrading nodig te hebben, doe je 2 rondjes zodat je aan de start/huisje kan bevoorraden.

Ik ben een paar jaar geleden naar de Stelvio geweest (op de terugweg van de vakantie aan het Gardameer) met het gezin, ik heb ze daar een dagje alleen gelaten om de Stelvio op te rijden (2 kanten) en dan terug. Onderweg zijn plekken genoeg om bidons te vullen.

Je kan ook iets georganiseerd rijden, dan zijn er bevoorradingen voorzien.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 jun 2022 22:47

Met 1,5 uur ben je boven op de Alp.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 12 jun 2022 23:04

Oh, kijk, als het maar 1,5-2 uur rijden is dan red ik het makkelijk. Tenzij het 30° of meer is, maar dan nog kun je op reserve naar boven.
Ik dacht dat je veel langer onderweg bent.
Dogma F

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 12 jun 2022 23:13

Alpe d’Huez is vooral een naam. Qua klim stelt het niet zoveel voor. Niet in lengte van de klim en niet in hoogteverschil. Minder dan twee uur fietsen is het beslist.
hun fietsen.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 12 jun 2022 23:35

BertL schreef: 12 jun 2022 23:13 Alpe d’Huez is vooral een naam. Qua klim stelt het niet zoveel voor. Niet in lengte van de klim en niet in hoogteverschil. Minder dan twee uur fietsen is het beslist.
Voor mij is Alpe d'Huez iets van mythische betekenis dankzij Alpe d'Huzes. Zelf tweemaal diagnose kanker gehad (al langer in remissie) en dan wil ik toch graag eens die berg op. Eerst als test en later als gesponsorde deelnemer aan Alpe d'Huzes.
Zakelijke kennis van mij heeft het gedaan en daar was nogal wat gedoe over of hij wel of niet boven ging komen. Dat schrikt mij een beetje af, want die kerel is een vrij taaie fietser.
Dogma F

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 jun 2022 06:20

Als je alleen de Alpe doet, stelt het niet zoveel voor. Doe je eerst nog wat andere bergen dan wordt het wat anders.

Het is trouwens zowat de lelijkste berg in de buurt daar.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 jun 2022 09:54

Ramon73 schreef: 12 jun 2022 23:04 Oh, kijk, als het maar 1,5-2 uur rijden is dan red ik het makkelijk. Tenzij het 30° of meer is, maar dan nog kun je op reserve naar boven.
Ik dacht dat je veel langer onderweg bent.
Toevallig 10 jaar terug voor het goede doel 4x op 1 dag beklommen bij warme temperaturen.
In 2012 was ik 44 jaar,mijn 2de jaar op de racefiets,verzet 34-29 en alle 4 de keren rond de 1 uur 30 minuten naar boven.
De eerste 4 bochten max 10% daarna rond de 8% omhoog.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie