Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 19 mar 2022 10:03

Enzzo schreef: 19 mar 2022 09:27
Mooi verhaal!
Was het niet zo dat de aardbei officieel geen vrucht mag heten omdat de zaden aan de buitenkant zitten?

En ja definities.. in Amerika is een aardappel groente omdat de lobby van mcDonalds dat ooit voor elkaar heeft gekregen 🤔
Er is ook geen reden dat een aardappel geen groente zou zijn als een penwortel dat wel is. Overigens is een aardappel uiteraard geen wortel. Ach die definitie dat groente dan uitermate ook gezond moeten zijn die maakt het geheel nog lastiger.

De bloem van de aardbei zit in feite hetzelfde in elkaar als die van bijvoorbeeld een zonnebloem. Dat betekent dat er zeer veel kleine vrouwelijke bloemen met vruchtbeginsels in de bloem zijn. Alle groene puntjes op de aardbei zijn dus een vruchtbeginsel met daarin 1 zaadje. En bes dus. Net als bijvoorbeeld bij een framboos/braam. Die planten zitten evolutionair niet zo ver uit elkaar. Echter ontwikkelen de vruchtbladeren zich niet vlezig en sappig. En dus is de bes niets meer dan een dun droog extra laagje over het zaadje. De bloembodem van het hoofdje, waar alle individuele bloemen dus op vastzitten verdikt zich sterk en wordt sappig en vlezig en zoet zoals een vrucht.

Alle groene pitjes op de aardbei zijn dus een droge 'bes'. De rest van de aardbei is de bloembodem. Overigens is het makkelijker te zien in de kleine bosaardbei, want daar ontwikkelen de zaden zich een stuk beter.
Afbeelding
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 19 mar 2022 11:40

Waar een domme vraag al niet toe kan leiden.
Dank voor dit mooie verhaal.
...

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 19 mar 2022 16:14

Als je een berg van 10 km lang beklimt met een vermogen van 200 watt constant en je daalt hem dan weer af met 0 watt constant, is het gemidelde van op en af dan 100 watt?

Of moet je naar de tijd kijken, dus bv 1 uur 200 watt geleverd en in een kwartier gedaald? 200/1.25 = 160 watt...

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 19 mar 2022 17:48

Watt is een eenheidsnaam voor Joule/sec. Dus je moet altijd naar tijd kijken. Afstand is niet relevant.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 19 mar 2022 18:24

Oké, dankje.
Wat is dan precies het verschil tussen het gemiddelde en normalised vermogen?

Gebruikersavatar
DrBibber
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 07 sep 2012 23:10

Gebruikersavatar DrBibber 19 mar 2022 18:40

Maak je je met wind mee nog steeds zo klein mogelijk of zo groot mogelijk om zo veel mogelijk wind te vangen? Of hangt dit af van hoeveel wind er staat en de wind mee groter/kleiner is dan je eigen snelheid?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 mar 2022 20:01

Gerwin89 schreef: 19 mar 2022 18:24 Oké, dankje.
Wat is dan precies het verschil tussen het gemiddelde en normalised vermogen?
https://maartengybels.be/wat-is-normali ... -voor-ons/
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

hayes

hayes 19 mar 2022 20:15

DrBibber schreef: 19 mar 2022 18:40 Maak je je met wind mee nog steeds zo klein mogelijk of zo groot mogelijk om zo veel mogelijk wind te vangen? Of hangt dit af van hoeveel wind er staat en de wind mee groter/kleiner is dan je eigen snelheid?
Ik meen ooit gelezen te hebben dat je aero maken altijd meer oplevert. Zelfs met wind in de rug.
Vraag me nu echt niet waar ik dat las :mrgreen:

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 mar 2022 20:30

i-mac schreef: 19 mar 2022 09:46
MPolleke schreef: 19 mar 2022 09:39
i-mac schreef: 19 mar 2022 09:20 Wat doen jullie met een bib als je ermee bent gevallen, en er is een gat in van pakweg 4 cm? Laten jullie dit herstellen? Of gaat die de kliko in?
Herstellen wordt lelijk toch?
Ik koop enkel broeken van 30 Euro max ;) Dan gaat hij bij mij dus de kliko in.
Als ik hem zou houden dan is het voor in de winter onder de lange broek.
Wat de kostprijs betreft, zit ik in dezelfde categorie. Maar ik ben gewoon benieuwd hoe andere forumleden hiermee omgaan.
Een mogellijk optie bij herstellen, is deze bib gebruiken voor de MTB.
Al kost een broek een veelvoud van 30 euro, met een gat erin gaat deze bij mij altijd in de vuilbak.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 19 mar 2022 21:24

i-mac schreef: 19 mar 2022 09:20 Wat doen jullie met een bib als je ermee bent gevallen, en er is een gat in van pakweg 4 cm? Laten jullie dit herstellen? Of gaat die de kliko in?
Kleding die afgezien van het gat nog goed/bruikbaar is, laat ik herstellen, er wordt al genoeg weggekieperd. Uitzondering is wanneer de gerepareerde plek irritatie door bv schuren zou oproepen, in dat geval gaat het weg.

In alle jaren ben ik een paar maal zodanig gevallen dat kleding kapot is gegaan. Het is of de duvel er mee speelde, bij al die keren waren het bijna nieuwe kledingstukken waar een gat in is gekomen (2 x jack, 2 x lange broek). Mijn vrouw is erg handig en heeft het bijna onzichtbaar kunnen herstellen.
Bij mij waren het wel duurdere kledingstukken, maar wanneer ik tevreden was over een broek van 30 euro dan zou ik er nog steeds even naar kijken of het kan worden gerepareerd.

i-mac

i-mac 19 mar 2022 22:05

Broek, één handschoen en één armwarmer worden hersteld. Broek ga ik dan gebruiken voor de MTB, waar een mens al eens onderuit gaat, of doornen tegenkomt. Wel andere broek besteld. Eigenlijk 2, want tijdelijk promotie.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 mar 2022 10:31

Evt herstellen, en dan gebruiken op de hometrainert, of met mtb'en onder een baggy.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie