Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 20 sep 2022 21:00

In de Ardennen vertaalt het gebruik van de e-bike zich in een snelheid bergop die vrijwel gelijk is aan AVS.
En die AVS is dan aan de lage kant.
Meestal is ook de topsnelheid laag.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 21 sep 2022 00:17

derxx schreef: 20 sep 2022 01:29
Ik ben het met je eens dat het belachelijk is dat zowat elke scholier tegenwoordig een ebike heeft om 5km naar school te fietsen
Een grappig (Maar ook problematisch) fenomeen is wel dat scholieren door de ebike in bepaalde gebieden steeds verder weg naar school gaan. Veel verder dan die 5km.

Dit werd me verteld door een lerares uit Hoorn, waar relatief veel scholieren nu er voor kiezen om 15 a 20 km te fietsen naar het grotere Hoorn ipv de 5 a 6 km naar een meer lokale middelbare school. Schijnt ook rondom Groningen e.d sterk te spelen.

Gaat op termijn (mogelijk) funest zijn voor de middelbare scholen in de kleinere plaatsen en dorpen.

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 21 sep 2022 01:21

Sulla schreef: 21 sep 2022 00:17
derxx schreef: 20 sep 2022 01:29
Ik ben het met je eens dat het belachelijk is dat zowat elke scholier tegenwoordig een ebike heeft om 5km naar school te fietsen
Een grappig (Maar ook problematisch) fenomeen is wel dat scholieren door de ebike in bepaalde gebieden steeds verder weg naar school gaan. Veel verder dan die 5km.

Dit werd me verteld door een lerares uit Hoorn, waar relatief veel scholieren nu er voor kiezen om 15 a 20 km te fietsen naar het grotere Hoorn ipv de 5 a 6 km naar een meer lokale middelbare school. Schijnt ook rondom Groningen e.d sterk te spelen.

Gaat op termijn (mogelijk) funest zijn voor de middelbare scholen in de kleinere plaatsen en dorpen.
Voor die jeugd kan ik het nog wel begrijpen. Je wil niet elke dag nat bezweet op school aankomen, en ook nog eens een uur moeten fietsen. Alhoewel toen ik op de middelbare school zat, we een groep van 5-6 jongens en meiden hadden die zo'n 12km enkele reis moesten fietsen om op school te komen, in weer en wind. Mja, als er toen ebikes geweest waren, hadden ze die ook vast gehad tov een normale fiets. Ik had mazzel en hoefde maar 3.5km (oftewel 15min op ons gemakje).
Afbeelding

1094
Forum-lid
Berichten: 1594
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 21 sep 2022 08:50

Sulla schreef: 21 sep 2022 00:17
derxx schreef: 20 sep 2022 01:29
Ik ben het met je eens dat het belachelijk is dat zowat elke scholier tegenwoordig een ebike heeft om 5km naar school te fietsen
Een grappig (Maar ook problematisch) fenomeen is wel dat scholieren door de ebike in bepaalde gebieden steeds verder weg naar school gaan. Veel verder dan die 5km.

Dit werd me verteld door een lerares uit Hoorn, waar relatief veel scholieren nu er voor kiezen om 15 a 20 km te fietsen naar het grotere Hoorn ipv de 5 a 6 km naar een meer lokale middelbare school. Schijnt ook rondom Groningen e.d sterk te spelen.

Gaat op termijn (mogelijk) funest zijn voor de middelbare scholen in de kleinere plaatsen en dorpen.
Ik kom uit die regio en 25 jaar geleden waren er ook geen middelbare scholen in kleinere plaatsen en dorpen.
Fietste dagelijks 12 km enkele reis naar Hoorn, andere alternatieven waren ook >10km

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8290
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 sep 2022 08:53

Ik kan me niet voorstellen dat scholieren "allemaal bezweet" aankomen op school. Wat ik zie fietsen is nogal gezapig. Met of zonder e-bikes.

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 21 sep 2022 08:56

Fietste vroeger gewoon 15 km (enkele reis) naar school op een fiets met 3 versnellingen. Deed iedereen in het dorp, niemand had er last van. Fiets overigens nog steeds elke dag 15 km (enkele reis) maar nu woon-werk. Vroeger in je gewone kloffie. Nu heb ik fietskleding aan en kleed ik om op de zaak.

Volgens mij wil de mens gewoon steeds meer met zijn beschikbare tijd kunnen doen. Dan kan een elektrische fiets handig zijn. Persoonlijk vind ik de kwaliteit van leven er sterk van achteruitgaan. Fietsen en een beetje intensief bewegen elke dag kan je een hoop lichamelijk kwaad mee besparen. Zijn honderden onderzoeken van en iedereen weet het maar toch kiezen sommige voor liever lui, dik en ongezond. Ik weet het er zijn uitzonderingen bij mensen/kinderen met een medische of fysieke beperking of met een fysiek intensief beroep die door een elektrische fiets juist wel een minimum aan beweging kunnen hebben. Daarvoor is het juist een uitkomst maar voor de gemiddelde gezonde mens, die op school zit of zittend beroep is het als je het mij vraagt gewoon een welvaart dingetje. Die kunnen beter op een gewone fiets zichzelf het zweet in trappen. Blijf je fit van, betere weerstand en mentaal knap je ervan op. Zolang je dan niet aangereden wordt kan je ook een hoop besparen op zorgkosten ;)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 sep 2022 09:18

Maar ondertussen staat wel je hele huis en schuur vol met welvaartsdingetjes die je het werk minder zwaar maken. En dan zal de ebike voor jongeren -die gemiddeld 2,3km van school wonen- de druppel zijn die de emmer doet overlopen?

Overigens was ooit de fiets zo'n zelfde welvaartsdingetje voor rijkaards die te lui waren om te gaan wandelen.
Campagnolo Ultra Dork

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 21 sep 2022 09:50

Schuur staat inderdaad vol met fietsen :D

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 21 sep 2022 10:58

Maar het kan zelfs nog erger.
Ik kijk vanaf kantoor uit op de doorgaande weg naar de scholen. Daar zie ik de laatste tijd ook steeds meer e-steps. Daar is helemaal geen beweging meer voor nodig.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1327
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 21 sep 2022 11:00

Zo'n e-step is bovendien ook nog een pak gevaarlijker.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5214
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 21 sep 2022 11:22

Dat is gewoon een plank met een motor en stuur. Elektrische skateboards zijn er ook al. Dat is hetzelfde zonder stuur. Je hoeft niks meer te doen, maar haalt een behoorlijke snelheid.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 sep 2022 13:50

Ja en het bizarre is dat het in de meeste gevallen niet mag, maar de politie het gedoogd.
Je hebt gewoon een brommer rijbewijs nodig.

Die van mij wilde er een als speelgoed en is was toen 12, dat ging niet door en dan nog zo een met 800watt die 45 ging.

Plaats reactie