Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5217
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 11 aug 2022 19:31

Ramon73 schreef: 11 aug 2022 19:17 Stel dat ik geen identiteitsbewijs kan tonen aan een agent, maar wel een duidelijke kopie of foto. Hoe groot is de kans op een bekeuring?

Ik word soms een beetje simpel van steeds id kaart verhuizen van portemonnee naar fietsshirt en terug zodra ik weer met de auto ga.
Groot. Is geen geldig bewijs.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 aug 2022 19:54

Ramon73 schreef: 11 aug 2022 19:17 Stel dat ik geen identiteitsbewijs kan tonen aan een agent, maar wel een duidelijke kopie of foto. Hoe groot is de kans op een bekeuring?

Ik word soms een beetje simpel van steeds id kaart verhuizen van portemonnee naar fietsshirt en terug zodra ik weer met de auto ga.
Ik heb geen id-kaart en zal nooit mijn paspoort meenemen op de fiets.

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 11 aug 2022 20:04

Ramon73 schreef: 11 aug 2022 19:17 Stel dat ik geen identiteitsbewijs kan tonen aan een agent, maar wel een duidelijke kopie of foto. Hoe groot is de kans op een bekeuring?

Ik word soms een beetje simpel van steeds id kaart verhuizen van portemonnee naar fietsshirt en terug zodra ik weer met de auto ga.
telefoonhoes is hier de portefeuille waar al dat soort spul in zit: id, kenteken, bankpas, het donording en nog iets van een briefje van 20 euro.

i-mac

i-mac 11 aug 2022 20:56

Zorg dat je altijd iets bij hebt van identiteit. Is dat nu je id kaart, of de ICE info op je GSM. In geval er iets ernstig met je gebeurt, is dat voor de hulpdiensten van cruciaal belang. Je wil niet hebben dat je familie niet snel gevonden kan worden. Ik weet het, je mag zo negatief niet denken. Maar de zoektocht naar familie kan voor de hulpdiensten een helse karwei zijn.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 11 aug 2022 20:58

Ramon73 schreef: 11 aug 2022 19:17 Stel dat ik geen identiteitsbewijs kan tonen aan een agent, maar wel een duidelijke kopie of foto. Hoe groot is de kans op een bekeuring?

Ik word soms een beetje simpel van steeds id kaart verhuizen van portemonnee naar fietsshirt en terug zodra ik weer met de auto ga.
Met de auto krijg je direct een prent. Maar dat vroeg je niet.
Ik sta af en toe bij een handhavingsactie. Als je een document hebt met je BSN erop, dan wordt je prent gewoon thuis gestuurd en wordt je BSN als zoekingang gebruikt.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 11 aug 2022 21:08

In principe hoef je je ID niet mee te nemen.
Er mag alleen naar gevraagd worden als je er aanleiding voor geeft.
Als je constant de verkeersregels aan je laars lapt zou ik hem meenemen maar als je normaal doet moet er veel gebeuren om hem te laten zien.

Zo laat ik altijd de hond uit zonder ID, en ik heb de poepzakjes in mijn jaszak.
Ik ben al drie keer aangehouden (BOA's) en ik heb twee keer geëscaleerd naar een superieur omdat ze naar mijn ID vroegen terwijl ik hun had bewezen dat ik aan de APV voldeed.
Beide keren dropen ze met de staart tussen de benen af.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 11 aug 2022 21:21

BertL schreef: 11 aug 2022 20:58
Ramon73 schreef: 11 aug 2022 19:17 Stel dat ik geen identiteitsbewijs kan tonen aan een agent, maar wel een duidelijke kopie of foto. Hoe groot is de kans op een bekeuring?

Ik word soms een beetje simpel van steeds id kaart verhuizen van portemonnee naar fietsshirt en terug zodra ik weer met de auto ga.
Met de auto krijg je direct een prent. Maar dat vroeg je niet.
Ik sta af en toe bij een handhavingsactie. Als je een document hebt met je BSN erop, dan wordt je prent gewoon thuis gestuurd en wordt je BSN als zoekingang gebruikt.
Met de auto is een minder groot probleem, dan heb ik ook nog een rijbewijs bij me.
En BSN weet ik, raar maar waar, uit mijn hoofd. Niet vanwege autistische neigingen, maar omdat ik een heel eenvoudige reeks getallen heb dat ook nog eens overeenkomst vertoont met een deel van mijn rekeningnummer.
Ik was ooit slachtoffer van een aanval en belde politie. Agenten wilden bij aangifte ook ID zien dat ik niet op zak had. Omdat ik schade had bleef het bij een waarschuwing waarbij welteverstaan werd gegeven dat sommige collega's toch een boete uitschrijven.
Dogma F

i-mac

i-mac 11 aug 2022 21:40

Theo V schreef: 11 aug 2022 21:08 In principe hoef je je ID niet mee te nemen.
Er mag alleen naar gevraagd worden als je er aanleiding voor geeft.
Hier staat er toch duidelijk dat je je id kaart wel moet bij hebben. In Belgie is dat ook verplicht.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... atieplicht

U bent strafbaar als u geen origineel en geldig identiteitsbewijs kunt of wilt laten zien. U loopt dan het risico op een boete. Dit staat in de Wet op de uitgebreide identificatieplicht.

Toonplicht of draagplicht

U heeft geen draagplicht, alleen een toonplicht. Omdat u het identiteitsbewijs verplicht moet kunnen tonen, betekent het in de praktijk dat u altijd een identiteitsbewijs bij u moet dragen. Het verschil tussen een draagplicht en een toonplicht is dat de politie bij een draagplicht bevoegd zou zijn u ook zonder reden aan te houden om uw identiteit te controleren.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 11 aug 2022 21:44

i-mac schreef: 11 aug 2022 21:40
Theo V schreef: 11 aug 2022 21:08 In principe hoef je je ID niet mee te nemen.
Er mag alleen naar gevraagd worden als je er aanleiding voor geeft.
Hier staat er toch duidelijk dat je je id kaart wel moet bij hebben. In Belgie is dat ook verplicht.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... atieplicht

U bent strafbaar als u geen origineel en geldig identiteitsbewijs kunt of wilt laten zien. U loopt dan het risico op een boete. Dit staat in de Wet op de uitgebreide identificatieplicht.

Toonplicht of draagplicht

U heeft geen draagplicht, alleen een toonplicht. Omdat u het identiteitsbewijs verplicht moet kunnen tonen, betekent het in de praktijk dat u altijd een identiteitsbewijs bij u moet dragen. Het verschil tussen een draagplicht en een toonplicht is dat de politie bij een draagplicht bevoegd zou zijn u ook zonder reden aan te houden om uw identiteit te controleren.
Jaja, die tekst ken ik wel. Vraag mij alleen af hoe strak dit gehandhaafd wordt.
Ik heb ook wel eens een vrijwillige agent overbluft die persé een ID wilde zien terwijl ik geen overtreding had begaan. Uiteindelijk mocht ik met een verontschuldiging van zijn kant verder rijden.
Voor NL overheid ben ik ook niet zo bang, maar ik rij ook veel in België. Veel te druk in ons mooie heuvelland.

Op mijn helm heb ik een duidelijke 🆘 tag met alle relevante gegevens, bij een ongeval oid werkt dat prima (1x in echte praktijk situatie getest, gevallen en langere tijd bewusteloos op de grond gelegen op afgelegen pad).
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 11 aug 2022 21:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Dogma F

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 11 aug 2022 21:45

Zonder ID-kaart op pad gaan is voor mij een heel simpele no-go. Ik beschouw het verhuizen van ID-kaart, bankpas en verzekeringskaart dan ook niet als vervelend. Maar als antwoord op de vraag; ik acht de kans groot, omdat er dan al een reden is dat er naar gevraagd wordt.

Een keer als deel van een organisatie een deelnemer met hartinfarct gehad zonder ID of enig ander document/papiertje met telefoonnummer. Heeft uren geduurd voordat we, bij toeval, zijn echtgenote vonden.

Ramon73 schreef: 11 aug 2022 21:21 Met de auto is een minder groot probleem, dan heb ik ook nog een rijbewijs bij me.
Rijbewijs wordt niet altijd als ID bewijs geaccepteerd in NL (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ndocument.) maar dus wel als een agent er naar vraagt
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 11 aug 2022 22:21

Als ik dit zo lees krijg het idee dat een hoop forumleden in een soort politiestaat wonen (randstad?!)
Ik heb echt nog nooit ook maar één enkele seconde nagedacht over het meenemen van om het even welk geldig ID bewijs.
Telefoon met alle sos gegevens, intoleranties en medicatie heb ik altijd bij me uit pure noodzaak. Maar het idee dat je als fietsrecreant door een BOA kan worden staande gehouden met de vraag om een ID bewijs?! Nooit over nagedacht!! Maar misschien woon ik in het fijne deel van Nederland/Europa?
Do or don’t, there is no try

i-mac

i-mac 11 aug 2022 22:51

Ik ben zelf nog nooit staande gehouden, maar een ID heb ik altijd bij. Alleen uit respect voor de hulpdiensten en mijn familie. Ik heb beroepshalve al drama’s meegemaakt omdat we niet wisten wie patient x was. Leg maar eens uit aan familie dat het jammer genoeg al te laat is. En denk niet dat het alleen bij anderen voorkomt.

Op een smartphone is je persoonlijke info ook handig voor de hulpdiensten. Dat zou een ID kaart niet moeten. Een smartphone kan bij een ongeval ook stuk gaan.

Plaats reactie