Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 02 mei 2022 20:08

@Rob: was de herstelling aan het eigen systeem van Northwave?
Ik heb een sluiting op een Northwave schoen die niet erg vlot opent.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 02 mei 2022 20:08

rob74 schreef: 02 mei 2022 19:57 Ik heb laatst de boa sluiting van een northwave schoen vervangen. Die sprong steeds een aantal schakels losser. Het was of super klemvast zitten met mijn voet, of van dat net niet vast. Alsof je voet er uit kan schieten. Misschien heeft bontrager ook wel vervangingsonderdelen
Of het op voorraad is, weet ik niet. Meen dat BOA parts ook direct bij BOA te krijgen zouden zijn.
B9C54A9D-C0FC-4353-830A-8230808D6D76.png
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 03 mei 2022 09:07

Ik heb bij al mijn fietsschoenen gemerkt dat na ongeveer een half uurtje ze wat losser lijken te zitten.
Was bij klittenband, zo'n ratel en bij boa- achtigen.

Even aanspannen en daarna is het over.
Geen idee waar het aan ligt.
Courir c'est mourir un peu

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 03 mei 2022 09:12

Hoeft niet persé aan de BOA te liggen.
Mijn ervaring is dat je voet zich gaat zetten in de schoen tijdens het fietsen en er daardoor ruimte komt.
Meestal een paar tikjes vaster zetten is dan de remedie.
...

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 06 mei 2022 11:40

Oppbogga schreef: 03 mei 2022 09:12 Hoeft niet persé aan de BOA te liggen.
Mijn ervaring is dat je voet zich gaat zetten in de schoen tijdens het fietsen en er daardoor ruimte komt.
Meestal een paar tikjes vaster zetten is dan de remedie.
De schoen wordt ook warmer (van kamer temp naar ca. lichaams temp) en zal daardoor ook iets uit zetten. En je huid/voet zal door de warmte In de schoen ook iets zachter worden (En zich dus anders gaan zetten zoals reeds gezegd)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5015
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 mei 2022 11:46

Precies.. Ik heb vaak na een pauze ofzo tijdens een rit dat ik daarna de schoenen ook weer een tikje strakker moet doen. Zal met opzetten tijdens inspanning te maken hebben.

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 08 mei 2022 13:40

Na een vakantie in het buitenland, de fiets aan hrt schoonmaken. Merkt dat van mijn voorwiel de quickrelease pen er niet uit wilt.. wel gelukt, maar zit vol met opgedroogde bruine troep (roest?) Moeten die pennen helemaal schoon zijn?

Ik heb achterwiel gecheckt. Kwam wel gewoon los, maar daar lijkt een olie of iets dergelijks op te zitten...

Moet er dan olie /vet op of gewoon schoon?

Alvast bedankt!

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 08 mei 2022 13:57

Oppbogga schreef: 03 mei 2022 09:12 Hoeft niet persé aan de BOA te liggen.
Mijn ervaring is dat je voet zich gaat zetten in de schoen tijdens het fietsen en er daardoor ruimte komt.
Meestal een paar tikjes vaster zetten is dan de remedie.
Oké, dat is ook wel weer zo. Met andere schoenen merk ik het misschien minder, maar de SPD schoenen met skisluiting hebben er ook wel last van. Minder dan de schoenen met BOA sluiting weliswaar, maar evengoed aanwezig.
Dogma F

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 08 mei 2022 17:48

Woutoro32 schreef: 08 mei 2022 13:40 Na een vakantie in het buitenland, de fiets aan hrt schoonmaken. Merkt dat van mijn voorwiel de quickrelease pen er niet uit wilt.. wel gelukt, maar zit vol met opgedroogde bruine troep (roest?) Moeten die pennen helemaal schoon zijn?

Ik heb achterwiel gecheckt. Kwam wel gewoon los, maar daar lijkt een olie of iets dergelijks op te zitten...

Moet er dan olie /vet op of gewoon schoon?

Alvast bedankt!
Dun laagje vaseline of montagepasta als bescherming tegen corrosie.
Niet zijken maar reiden !

marin30
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 mei 2018 19:13

marin30 22 mei 2022 19:50

Vanwege een zeer recent dodelijk ongeval met een wielrenner hier in de buurt (Rijnbanddijk) beetje zitten brainstormen over zo'n Varia RTL515 Rearview Radar. Werkt prachtig, je ziet alles van achteren aankomen. Maar... zo'n ding voorkomt toch niet dat een onoplettende automobilist mij van de dijk/de weg rijdt? En ook al zie ik alle auto's aankomen, meer dan goed rechts houden kan ik toch niet doen? Kortom: vergroot zo'n radar de veiligheid?

i-mac

i-mac 22 mei 2022 20:33

marin30 schreef: 22 mei 2022 19:50 Vanwege een zeer recent dodelijk ongeval met een wielrenner hier in de buurt (Rijnbanddijk) beetje zitten brainstormen over zo'n Varia RTL515 Rearview Radar. Werkt prachtig, je ziet alles van achteren aankomen. Maar... zo'n ding voorkomt toch niet dat een onoplettende automobilist mij van de dijk/de weg rijdt? En ook al zie ik alle auto's aankomen, meer dan goed rechts houden kan ik toch niet doen? Kortom: vergroot zo'n radar de veiligheid?
Die radar zal dat jammer genoeg niet kunnen voorkomen. Het dient om als fietser gewaarschuwd te worden dat er achterop komend verkeer in aantocht is. Daar kan jij dan op anticiperen, en uiterst rechts aanhouden. Het licht van de radar dient als waarschuwing voor de automobilisten. Maar als ze met andere zaken bezig zijn … Ik begrijp de ernst van je vraag, maar je bekijkt het beter niet zo negatief.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 22 mei 2022 22:49

marin30 schreef: 22 mei 2022 19:50 Vanwege een zeer recent dodelijk ongeval met een wielrenner hier in de buurt (Rijnbanddijk) beetje zitten brainstormen over zo'n Varia RTL515 Rearview Radar. Werkt prachtig, je ziet alles van achteren aankomen. Maar... zo'n ding voorkomt toch niet dat een onoplettende automobilist mij van de dijk/de weg rijdt? En ook al zie ik alle auto's aankomen, meer dan goed rechts houden kan ik toch niet doen? Kortom: vergroot zo'n radar de veiligheid?
Het vergroot de veiligheid niet. Als je zelf 100% van de tijd goed oplet, dan voegt de radar niets toe. Voor mij is de radar 3 dingen:
1. Achterlicht met lange brandduur
2. "wekkertje" wanneer ik zelf niet zit op te letten
3. Luie gemakzucht en niet achterom hoeven kijken bij afslaan

Ik waan me niet onkwetsbaar cq. minder kwetsbaar. Ja, het draagt bij aan veiligheid, maar stukken minder dan zelf goed opletten. En met of zonder radar, de niet-oplettende automobilist rijdt je toch nog van de weg, eender hoe goed je oplet. De radar ziet alleen óf er iets aankomt en niet of dat voertuig voldoende afstand houdt. Ik ga dan altijd ietsje verder naar rechts en voel me dan genept wanneer de inhalende partij motor rijdt.
Dogma F

Plaats reactie