Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 28 jan 2022 09:21

Ha, dat zou een goede verklaring zijn.

Ik kon ook een duidelijk verschil in vorm waarnemen tussen 15c combi (meer vierkant) en 19c combi (ronder).

Ik vermoed dat rijden met de 15c velg nog best te doen is (15 jaar geleden deden MTB-ers niet anders), maar deze wielset zit al weer in de wieltas.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 28 jan 2022 12:28

Alle diagonaal banden (opbouw met kruislingse koordlagen) worden "plat" gebouwd.
Bij radiale contructies gaat dat niet.
Daarbij wordt het karkas wel "plat" gebouwd en daarna in vorm gebracht "opgeblazen" en de gordellaag en zijkanten aangebracht.
Reden hiervoor is dat bij deze bouwmethode de gordel een vaste maat en -vorm heeft en de bedoeling daarvan is dat deze in omtrek niet "groeit"
Beetje simplistisch voorgesteld...
...

nielsve
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 29 jan 2022 12:47

Is er iemand die ervaring heeft met de Ergon tp1 afstelmal? Op aanraden van de bikefitter aangeschaft om de schoenplaatjes precies te vervangen. Het moet simpel zijn en zal ook simpel zijn.

Maar als ik mijn schoen met het oude fietsplaatje in de mal heb gestoken. Is het dan de bedoeling dat ik de stickers op de schoen plak gebaseerd op de verticale en horizontale lijnen, de schoenplaatjes demonteer en de nieuwe erop plaats cfr. de stickers en de lijnen?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 29 jan 2022 13:35

Geen idee, maar ik maak altijd eerst ff een fotootje want dan kan ik de positie van de nieuwe plaatjes goed vergelijken.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 29 jan 2022 13:38

Ik trek gewoon de omtrek van de oude plaatjes na met een viltstift. Nieuwe daarna monteren binnen de lijntjes.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 29 jan 2022 14:00

nielsve schreef: 29 jan 2022 12:47 Is er iemand die ervaring heeft met de Ergon tp1 afstelmal? Op aanraden van de bikefitter aangeschaft om de schoenplaatjes precies te vervangen. Het moet simpel zijn en zal ook simpel zijn.

Maar als ik mijn schoen met het oude fietsplaatje in de mal heb gestoken. Is het dan de bedoeling dat ik de stickers op de schoen plak gebaseerd op de verticale en horizontale lijnen, de schoenplaatjes demonteer en de nieuwe erop plaats cfr. de stickers en de lijnen?
Ik heb zoiets liggen. Werkt totaal niet bij mij (ik wil nog in het midden laten of het aan dat ding ligt of aan mij), is gewoon niet nauwkeurig genoeg waardoor je al snel een millimeter of meer fout zit.

Oud plaatje aftekenen op de schoen en dan nieuw plaatje er zo op, werkt nog het beste.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 jan 2022 14:07

TL@ schreef: 29 jan 2022 14:00 ........Oud plaatje aftekenen op de schoen en dan nieuw plaatje er zo op, werkt nog het beste.
Zo doe ik het ook.
Aftekenen met een dunne zwarte stift.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 29 jan 2022 14:12

senior schreef: 29 jan 2022 13:38 Ik trek gewoon de omtrek van de oude plaatjes na met een viltstift. Nieuwe daarna monteren binnen de lijntjes.
Hélaas gaat dat bij mij niet werken omdat ik er meerdere wigjes (plaatjes zijn iets groter) er onder heb gemonteerd om de stand van de voet te corrigeren. Dat is dus voor mij altijd een secure werkje vandaar ff een fotootje. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 29 jan 2022 15:05

Als je dezelfde positie terug wilt, kun je willekeurig welke referentiepunten pakken of je plakt die pijltjes. Daarna met de nieuwe plaatjes alles exact hetzelfde uitlijnen. Ik vind die mal met name handig om er zeker van te zijn dat de bal van de voet op de pedaalas zit. Maar als het eenmaal perfect zit dan prefereer ik ook de viltstift methode als de plaatjes vervangen moeten worden. Wat overigens bij SPD weer lastiger werkt dan SPD-SL omdat die laatste nu eenmaal veul groter zijn.

nielsve
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 29 jan 2022 16:54

Ok uit de reacties concludeer ik dan het niet alleen aan mij ligt. Ik stuur hem retour. Het is idd enkel voor het vervangen van de schoenplaatjes want de afstelling heeft bikefitter gedaan. De viltstift-methode heb ik ook altijd gebruikt dus dat ga ik gewoon opnieuw doen.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 30 jan 2022 16:20

Zo'n afstelmal is volgens mij een oplossing voor een niet bestaand probleem.
Zelf trek ik, rondom de plaatsjes, met een priem strak er langs, nog nauwkeuriger dan een viltstift m.i..
Hoef je het de volgende keer ook niet nog eens over te doen als de inkt van de stift verdwenen is.
...

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 30 jan 2022 17:20

Ik gebruik deze mal dan weer wel. Ik weet hoe ik de boel er op moet plaatsen, en krijg daarmee uitstekend uitgelijnde plaatjes.

Plaats reactie