Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 sep 2022 20:03

Tussendoor schreef: 19 sep 2022 18:51 Al dat gezwam over kinderen op e-bikes. Maar er zijn op dit forum ook 'atleten' die een compressor hebben, omdat een fietsbandje met de hand oppompen te zwaar (?) is....
Probeer maar eens een tubeless band te monteren zonder compressor? Gaat je niet in alle gevallen lukken....
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27532
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 sep 2022 20:43

Tire-booster werkt dan ook prima, maar ja gemak dient de mens.

In de jaren 90 was het elektrische broodmes ineens mode.... ook niet zonder reden....

Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4347
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 19 sep 2022 21:26

Tussendoor schreef: 19 sep 2022 18:51 Al dat gezwam over kinderen op e-bikes. Maar er zijn op dit forum ook 'atleten' die een compressor hebben, omdat een fietsbandje met de hand oppompen te zwaar (?) is....
Schuldig.
Ik heb zelfs twee compressors, een met klein drukvat om van alles mee te blazen of wat nietjes te schieten, de tweede inderdaad een elektrische pomp, welke ik voor de banden gebruik. Nu doe ik dat met meer zaken, ik heb na jaren handwerk namelijk ook een elektrische tandenborstel en scheerapparaat.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3104
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 19 sep 2022 21:48

Ja, de elektrische tandenborstel zag ik ook lang als overbodig. Ondertussen weet ik dat je daar handmatig niet tegen kunt poetsen. Een schuurmachientje is ook een wereld van verschil.

pino
Forum-lid
Berichten: 3365
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 19 sep 2022 21:50

EmPeHa schreef: 19 sep 2022 21:48 Ja, de elektrische tandenborstel zag ik ook lang als overbodig. Ondertussen weet ik dat je daar handmatig niet tegen kunt poetsen. Een schuurmachientje is ook een wereld van verschil.
Eindelijk ook eens mee begonnen. Wat kan een mens vocht produceren !
Niet zijken maar reiden !

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 19 sep 2022 22:01

p
EmPeHa schreef: 19 sep 2022 21:48 Ja, de elektrische tandenborstel zag ik ook lang als overbodig. Ondertussen weet ik dat je daar handmatig niet tegen kunt poetsen. Een schuurmachientje is ook een wereld van verschil.
Schuurmachine geeft dan wel weer bloedend tandvlees, voor mij toch maar een (elektrische) tandenborstel :lol:

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 19 sep 2022 23:47

Hoe kan je tandvlees nu bloeden als je uw tanden uit je mond kan halen. :D

derxx
Forum-lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 20 sep 2022 01:29

pino schreef: 18 sep 2022 16:17
senior schreef: 18 sep 2022 16:07 @Ramon73 & Pino: overal zijn wel mensen te vinden waarover gekankerd kan worden. Om daar hele groepen aan op te hangen gaat mij veel te ver. Er zullen vast ook wel verjaardagen zijn waar gesproken wordt over slachtoffers van strava-coureurs. En dat is niet bedoeld om jullie persoonlijke ervaring te bagatelliseren. Wat e-bikes aangaat: Rubrik geeft eigenlijk aan wat ik er ook van denk. Als mensen het kunnen betalen moeten ze het vooral doen. Rijden ze in ieder geval geen auto (zo'n ding komt nog heel wat harder aan bij een aanrijding :oops: )
De oorspronkelijke vraag was: SiO2 schreef:
Waarom rijden mensen op een E-MTB? Wat is er leuk aan om daarmee een MTB-route te rijden?

Mijn antwoord: luiheid De Nederlandse parcoursen zijn er niet voor gemaakt, ze rijden met een andere snelheid dan de meeste andere gebruikers waardoor meer conflictsituaties ontstaan en ze de routes naar de filistijnen helpen (remknippen o.m.). Dat doen ze omdat het " makkelijker" is. Voordeel is dat ze die route op 20km ook kunnen gaan rijden zonder de auto te pakken.
Ik wens ze allemaal een accu in het verkeerde dal toe.
Niet allemaal is luiheid Pino. Je kunt niet iedereen over dezelfde kam scheren.
Mijn zwager heeft sinds kort een e-MTB. Na jaren wielrennen (sinds 16e, is nu 55) en cx, het mtb virus gekregen, en doet dit al een aantal jaren met plezier. Echter sinds 2 jaar in de lappenmand. Bij hoge inspanning gaat ineens het licht uit. Op het vlakke en iets minder steile klimmetjes geen probleem, maar zodra hij kort heel diep moet gaan krijgt hij geen lucht meer. Voor die gevallen is een e-MTB perfect. Kan gewoon met zn maten het bos in, lekker raggen, en als het te steil is, motor erbij en door.
3x goud in de Marmotte en zover ik weet zowat alle grote GF's in Europa wel gereden. Door de e-mtb hoeft hij zn hobby niet op te geven en blijft hij toch fit.

Ik ben het met je eens dat het belachelijk is dat zowat elke scholier tegenwoordig een ebike heeft om 5km naar school te fietsen, en 5km naar het werk kan blijkbaar ook al niet meer zonder ondersteuning...
Voor de ouderen onder ons is een ebike ook echt een top ding, echter zou die wat mij betreft echt wel op max 15 of 20kmh begrens mogen zijn. Mijn ouders van net geen 70 hebben echt de reactie snelheid niet meer om echt harder dan 20 te rijden met een fiets. Laat staan als ze dan ook nog met een groepje gezellig onder elkaar aan het keuvelen zijn. Gelukkig zijn ze zelf verstandig genoeg om uit zichzelf niet veel harder dan 15kmh te fietsen. Gaat de accu ook langer mee ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 sep 2022 10:27

@Derxx: gelukkig zijn zelfs "de ouderen" niet allemaal hetzelfde. Ik heb met 67 jaar echt nog voldoende reactie snelheid om beduidend harder te fietsen dan 20 km/u, zonder elektriek. Afdalen durf ik ook nog best.
Manlief, boven de 70 fietst nog beduidend harder en meer. Niks max. 20.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12622
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 sep 2022 14:18

Precies, wij hadden ook een man op de club, uitzonderlijk misschien met met 76 jaar reed ie nog rondjes mee a 34 gemiddeld.
En nog achterin ook om een beetje afstand en overzicht te hebben.

Tuurlijk is een ebike voor het gemak. Maar het is ook te kort door de bocht om daar alles op af te schuiven.
Stel dat ik op een km of 15 zou werken zou ik het overwegen. Op een gewone fiets zweet ik zoveel daar heb ik echt geen zin in naar het werk.
Dan moet er ook nog een tas mee met kleding, docuhen etc. Dan kost het gewoon teveel tijd.

Als die mensen nu op de ebike gaan is het toch juist een winst!

De andere kant is dat ik wel echt tegen ebikes ben op MTB routes. De snelheidsverschillen zijn veel te groot zowel in het voordeel als in het nadeel van de ebike.
Zo,n ebiker kom je soms echt 20 keer per ronde tegen, dan wordt ik het echt wel zat.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 sep 2022 16:13

Jans schreef: 20 sep 2022 10:27 @Derxx: gelukkig zijn zelfs "de ouderen" niet allemaal hetzelfde. Ik heb met 67 jaar echt nog voldoende reactie snelheid om beduidend harder te fietsen dan 20 km/u, zonder elektriek. Afdalen durf ik ook nog best.
Manlief, boven de 70 fietst nog beduidend harder en meer. Niks max. 20.
Prijs je daar gelukkig mee, meen ik serieus!!
Helaas zijn er heel veel 65+ers die dat niet zo kunnen stellen. Mensen die zelfstandig niet meer 20km/u kunnen fietsen zouden dat met een ebike ook gewoon niet moeten doen.
Less is bore

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 20 sep 2022 19:30

Ineens ben ik in mijn hoofd in de Belgische Ardennen.
Daar is de regel dat je net zo snel omlaag gaat als je ook omhoog kunt.

Voor ebikes vertaal ik dat naar dat je ondersteund net zo hard gaat als dat je ook zelf zonder ondersteuning zou fietsen.

Plaats reactie