Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 07 jun 2025 17:03

Ik heb al meerdere mensen uitgelegd hoe je een helm goed op je hoofd zet. Als je het zelf niet weet, kun je je kind ook niet helpen.
“Ach, het helpt altijd iets, dus waar begin je over, man”
hun fietsen.

Crimby
Forum-lid

Crimby 07 jun 2025 19:21

Waarschijnlijk ook omdat het kind niet altijd perfect doet wat je vraagt of super goed stil zit of nooit aan zijn helm zit of wat dan ook. Blijven kinderen. Maargoed, goede (passende) helmen zijn ook soms lastig en soms idd niet de kennis of kunde.

Ik snap overigens dan nog steeds niet waarom ouders hun kinderen geen helm op doen zo voor op de fiets, zeker bij e-bikes… of wat ik soms wel eens zie is dat de ouders wel een helm op hebben maar het kind niet.

kees0251
Forum-lid

kees0251 07 jun 2025 20:41

thestudent schreef: 07 jun 2025 15:41 Is er een goede reden waarom het tegenwoordig super populair is om kinderen in het kinderzitje op de fiets een helm te laten dragen, maar dat werkelijk geen enkele ouder in staat lijkt die helmen deugdelijk op hun kinds hoofd te bevestigen?

Ik begin me er nogal aan te ergeren eigenlijk. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?

CUT
Kinderhelmpjes voor kinderen in de zitjesleeftijd zijn er nauwelijks, lijkt me de voornaamste reden.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 07 jun 2025 21:47

Een passende helm kopen :lol:

We hebben het over Nederlanders. Die kopen zo'n ding op de groei. Veiligheid is belangrijk, maar goedkoop is belangrijkerder!

En er zijn er genoeg te koop. Dat moet het probleem niet zijn.
Campagnolo Ultra Dork

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 08 jun 2025 07:31

Ouder met gehelmde kinderen hier, het is inderdaad niet heel moeilijk, maar ook hier gaat het niet altijd perfect.
Inderdaad begint het met de goede maat kopen, en dan gaan ze er best snel doorheen. Maar bandjes strak doen vinden ze echt niet fijn. En dan wordt het een strijd tussen überhaupt wel of geen helm op. Vooral bij de echt kleintjes <1 jaar gaan ze er ook nog aan zitten, en dat helpt niet.
Inmiddels wil de oudste haar helm echt zelf ook op. En de kleinste laat m gewoon zitten.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 08 jun 2025 09:02

Vaak liggen die helmpjes ook bij de Lidl of Aldi in de bak voor een paar euro. Technisch is er niks mis mee, maar bij de lokale fietsenmakers krijg je toch de juiste maat aangemeten en de instructie hoe je dat ding opzet zodat het ook echt wat doet.

Ik spreek regelmatig kinderen aan die het schoolplein opkomen met een klein helmpje dat ergens op het achterhoofd bungelt. Veel kijken je aan van: "waar bemoeit ie zich mee" (regelmatig gesteund door de ouders). Soms komt een kind de volgende dag mijn lokaal in om trots zijn nieuwe helm te laten zien. Daar doen we het voor.
Campagnolo Ultra Dork

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 22 jun 2025 16:03

Waarom zit de aandrijflijn van een racefiets aan de rechterkant?
Adversity is the Catalyst of Change

1094
Forum-lid

1094 22 jun 2025 16:14

Omdat je bij een fietsfoto dan de fiets van links naar rechts hebt staan

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 22 jun 2025 16:22

Dubbeldekker schreef: 22 jun 2025 16:03 Waarom zit de aandrijflijn van een racefiets aan de rechterkant?
Goede vraag: waarom is ooit gekozen om de fietsketting rechts te zetten? Het korte antwoord is: niemand weet het 100% zeker, maar er zijn sterke vermoedens gebaseerd op hoe de fiets zich historisch heeft ontwikkeld. Hier zijn de belangrijkste factoren:
1. Vroege fietsen hadden één aandrijfzijde — rechts was gewoon de eerste keuze
De eerste echte "moderne" fietsen, zoals de veiligheidsfiets uit de jaren 1880 (met twee even grote wielen en een kettingaandrijving), hadden een ketting aan één kant. De ingenieurs die die fietsen ontwierpen, moesten kiezen: links of rechts?

Er is geen harde reden waarom het niet links had kunnen zijn — maar rechts werd gewoon als eerste gekozen, waarschijnlijk omdat:
De meeste ontwerpers waren rechtshandig.
Het was praktischer om tandwielen en cranks aan de rechterkant te monteren en ermee te werken tijdens het ontwerpen en bouwen.
Er was nog geen standaard, dus iemand moest de eerste keuze maken.

2. Koppeling met paardentraditie
Sommige historici denken dat de gewoonte om rechts te rijden (en dus aan de linkerkant op te stappen, net als bij paarden) invloed had. Paardrijders stijgen meestal links op omdat je dan met je rechterbeen over het zadel zwaait. Als je dan een fiets opstapt vanaf links, is het handig als de ketting rechts zit, zodat je er niet tegenaan komt.

3. Mechanische eenvoud bij vroege ontwerpen
Vroegere fietsen hadden simpelere lagers en montageopties. Rechts werd mogelijk gekozen omdat het makkelijker was om daar het aandrijfsysteem stevig te bouwen — vooral bij fietsen met maar één versnelling.

Samenvatting:
De ketting zit rechts omdat dat bij de eerste succesvolle ontwerpen zo werd gedaan. Daarna is dat de norm geworden. De keuze lijkt vooral praktisch, gebaseerd op toevallige voorkeuren van vroege ontwerpers en gewoontes uit de tijd van de opkomst van de fiets. Sindsdien is alles — onderdelen, productie, gewoontes — op die standaard gebouwd.
Dogma F

Tussendoor
Forum-lid

Tussendoor 22 jun 2025 16:31

Wat leuke uitleg:

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 22 jun 2025 16:31

Geweldig antwoord Ramon! Dankjewel.
Ik ben er nog niet 100% uit maar je noemt wel alle punten die het meest logisch zijn.
Het gros van de wereld is natuurlijk rechtshandig. Ik ben zelf rechts en linkshandig, blijkbaar een zeldzame abnormiteit, maar juist binnen de creatieve industrie -waaronder ik ook het ontwerpen van aandrijfsystemen voor fietsen schaar- is linkshandigheid vaak juist dominant..
Adversity is the Catalyst of Change

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 22 jun 2025 17:43

Ik ben stijf links, maar ik stap wel links op. Ook heb ik niet het idee dat ik de neiging heb aan de linkerkant meer dingen te monteren dan rechts.

Ik denk dat links opstappen omdat men toen nog allemaal links reed de enige echte reden was. Links rijden deden ze daarvoor omdat je je zwaard rechts vasthield.

Je ketting zit dus rechts om het neersteken van irritante tegenliggers te vergemakkelijken.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 22 jun 2025 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie