Dat wit is gewoon een sticker die er erg makkelijk af gaat, ik heb die stickers op mijn beide naven eraf gehaald want ik vond dat wit ook maar niets.
Novatec vs DTswiss 350
-
- Forum-lid
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
- Locatie: De Liemers
Je hebt helemaal gelijk. Gelukkig zit daar de cassette met sluitring overheen.
Laatst gewijzigd door mont aigoual op 19 mar 2018 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014
Heerlijk stil
Wil je meer lawaai kan je de 'ratchet ' upgraden naar 36 of 54 tanden en/of wat minder vet erin.
https://www.youtube.com/watch?v=8wtA72zCryo
Ik hou zelf enorm van stilte op de fiets
Zit nu te twijfelen over DT240 naven en kan dan kiezen voor straightpull (+30 dollar) of J-bend. De set komt met J-bend op 158 dollar meer dan DT350 naven. Als ik kies voor Straightpull komt daar nog 30 dollar bovenop...
Klopt het dat spaakbreuk bij carbon wielen en minder voorkomt omdat de spaakspanning minder groot is dan bij alu? Dan zou dus Straightpull niet zoveel meerwaarde hebben.
Klopt het dat spaakbreuk bij carbon wielen en minder voorkomt omdat de spaakspanning minder groot is dan bij alu? Dan zou dus Straightpull niet zoveel meerwaarde hebben.
Hoe lager de spaakspanning, hoe groter de kans op het loskomen en breken van spaken. Bij mijn weten is er ook geen vuistregel die zegt dat de spaakspanning bij carbon velgen per definitie lager is dan die bij aluminium velgen (maar met carbon velgen heb ik minder ervaring). Maar sowieso heeft het gebruik van straightpull spaken geen enkel voordeel tov J-bend spaken. Het is een zuiver esthetische ingreep (die weinigen zal opvallen). Als je bv de uitleg van DT Swiss leest over straightpull spaken dan lijken ze enkel voordelen te hebben, maar fysisch/technisch houden die argumenten geen steek. Het is een misvatting dat de elleboog bij een J-bend spaak een zwak punt is waar de spaak vroeg of laat zal breken. Om meneer Musson even te quoten:
"Wheels built with straight pull spokes are not stiffer and they are not stronger than those built using normal elbowed spoked, nor are straight pull spokes more resistant to breakage. People often believe the elbow on a conventional spoke is a source of weakness because when a spoke breaks it usually occurs at the spoke elbow, and by removing the elbow using a straight pull design it will therefore remove a source of failure. This reasoning is wrong, in fact the straight pull spoke is a poorer design as explained by Jobst Brandt, although today's higher quality spoke material will overcome some of the deficiencies."
De uitleg van Jobst Brandt:
"Grain alignment in dranw wire is longitudinal and cold forming a head onto the end of a wire disturbs this uniform structure. That is the main reason why this is the weakes place on a spoke. The elbowed spoke does not pull directly on the head, and therefore transfers most of its load to the flange by a stronger part of the spoke."
In mijn opinie zijn ze dus de meerkost niet waard, en een bijkomend voordeel van J-bend spaken is dat ze gemakkelijker te vinden zijn, mocht je op een fietstocht of op reis iets tegenkomen.
"Wheels built with straight pull spokes are not stiffer and they are not stronger than those built using normal elbowed spoked, nor are straight pull spokes more resistant to breakage. People often believe the elbow on a conventional spoke is a source of weakness because when a spoke breaks it usually occurs at the spoke elbow, and by removing the elbow using a straight pull design it will therefore remove a source of failure. This reasoning is wrong, in fact the straight pull spoke is a poorer design as explained by Jobst Brandt, although today's higher quality spoke material will overcome some of the deficiencies."
De uitleg van Jobst Brandt:
"Grain alignment in dranw wire is longitudinal and cold forming a head onto the end of a wire disturbs this uniform structure. That is the main reason why this is the weakes place on a spoke. The elbowed spoke does not pull directly on the head, and therefore transfers most of its load to the flange by a stronger part of the spoke."
In mijn opinie zijn ze dus de meerkost niet waard, en een bijkomend voordeel van J-bend spaken is dat ze gemakkelijker te vinden zijn, mocht je op een fietstocht of op reis iets tegenkomen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Mijn wielbouwer gaf aan dat hij meer spaakbreuk ziet bij SP dan bij J. En dat het ook niet sterker is, ook hij rekende extra voor het spaken met SP.
- IkBenSpecialized
- Forum-lid
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 09 sep 2013 20:55
Kan je nog een linkje plaatsen van de set waar je naar aan het kijken bent?