Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Te oud om te beginnen?

Rayb81
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mei 2014 09:41

Rayb81 17 mar 2018 00:21

Als je een smartphone hebt kun je de Strava app downloaden en aanzetten onder het fietsen.
Dit is een GPS tracker.

Wanneer je thuis komt kun je je rit uploaden en zie je je gemaakte rit in de app of op de website van Strava (in jouw profiel uiteraard).
Dan zie je meteen waar je hebt gefietst, tijd, afstand, snelheid etc.

Champignon33
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 15 mar 2018 06:22

Champignon33 17 mar 2018 16:22

Wow gaaf al die reacties!
Zal me de aankomende tijd eens goed oriënteren.

Vandaag Jonico in Utrecht bezocht, mooie zaak!

Veel mooie fietsen gezien!!
Ben echt zo benieuwd hoe zo een racefiets zit, lijkt me zo oncomfortabel hahaha! Snel maar eens een proefritje maken.

Wat zijn leuke merken? Ik zag een hele mooie cube fiets voor 899,-
Of toch 2e hands hmmm lastig nog allemaal.

In ieder geval bedankt voor jullie reply, s en tips 😀

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 20 mar 2018 13:51

RVV schreef: 15 mar 2018 21:19 Zolang je Strava neemt :-)
Haha, jou op Strava volgen is slecht voor je zelfbeeld! ;)

OT: gewoon lekker fietsen, hoor!
Ik was 27 en kocht mijn eerste racefiets om 'm om te bouwen tot fixie. Maar toen bleek dat de Batavus uit mijn geboortejaar kwam en té mooi was om uit elkaar te schroeven ben ik hier lekker op gaan fietsen. 3/4 jaar later mijn 'eerste echte' racer gekocht.
Alu frame, carbon vork, 105 groepset. Ik was de koning te rijk! :D
WiND 56 - 2020

Seriph
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 25 jul 2014 13:21

Seriph 20 mar 2018 16:50

Fiets ligt volledig aan je budget. Mijn eerste en tot nu enige fiets is ook een cube. Nieuw van 1200 euro. Voordeel van nieuw was voor mij dat ik enigszins correct op mijn fiets ben gezet. Een vriendin heeft een tweedehands gekocht en fietst ook al een tijdje rond zonder fitting en ook blessurevrij dus dat kan wel.

Ik heb de fiets 4 jaar terug gekocht en ik wordt dit jaar 40 en dat gaat echt wel goed.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 mar 2018 16:56

Wat wil TS? Echt wielrennen? Dus wedstrijden rijden of gewoon een lekker eindje fietsen. Waarbij je later misschien nog wel doelen na ga jagen. Dat laatste kan ook op je 60e nog wel.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 mar 2018 23:59

Ik ben voor mijn twintigste begonnen met fietsen (toen mountainbike) en ik bak er nog steeds niks van...

Ik ben de 40 nu gepasseerd en toch vind ik het nog steeds leuk :) .
Campagnolo Ultra Dork

cccc
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 mar 2017 20:19

cccc 24 mar 2018 10:43

Ed Whitlock was een hardloper die laat startte en hij kon tot zijn 75ste een Marathon binnen 3 uur lopen.

Iemand die aan duursporten doet zal altijd (veel) sneller zijn dan een gemiddeld persoon, zelfs tot je 85ste als je tot die leeftijd gezond kan blijven.
Dus ik zou niet zeggen dat je niet te oud bent want je kunt nog altijd heel veel beter worden.

Champignon33
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 15 mar 2018 06:22

Champignon33 28 mar 2018 08:10

Hahaha nou goed om te horem heb er zin in!

Heb mijn kleding inmiddels al aangeschaft (op schoenen na)

Dus de zoektocht naar mijn 1e fiets kan beginnen!

Wat kleine vraagjes nog.
Waarom moet je pedalen apart aanschaffen?

Wat is het verschil tussen een "normale" en endurance fiets?

Wat is het verschil met standaard wielen en velgwielen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 mar 2018 08:29

1. Pedalen worden apart aangeschaft omdat iedereen z’n eigen favoriete systeem heeft en veel mensen ze al hebben. Voor de racefiets zijn Shimano SPD-SL en Look Keo de meest populaire. Op de MTB is SPD (zonder SL) marktleider.

2. Endurancefiets heeft een langere balhoofdbuis en soms een kortere bovenbuis. Daardoor zit je rechter op.

3. Geen idee wat velgwielen zijn, nooit van gehoord. De standaardwielen die in instapfietsen van onder de 1000€ zitten zijn meestal niet geweldig, maar als je niet al te zwaar bent kun je er prima mee fietsen.

Champignon33
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 15 mar 2018 06:22

Champignon33 21 apr 2018 09:11

Aah ok dat maakt het wat duidelijker thanks.

Vroeg me ook nog even af welke pedalen ik het beste kan halen vaste, of met speling?
Snap niet zo goed wat daar mee bedoeld word.

Sta nu op het punt echt een fiets aan te schaffen. Budget is zo rond de 1500 euro.

Hebben jullie nog goeie tips kwa fiets?
En met welke fietsenwinkels in de omgeving Utrecht (mag ook erbuiten) hebben jullie goede ervaringen?

Is het nodig een meting te laten doen?

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 21 apr 2018 13:50

De positie op de fiets is heel belangrijk. Immers, het loopt fijner met passende goedkope schoenen dan met de allerduurste schoenen die 4 maten te groot zijn. Een meting kan daar goed bij helpen.

Schoenplaatjes met speling kunnen helpen om blessures te voorkomen wanneer de positie op de fiets niet optimaal is. Je kunt met de meeste pedalen overstappen naar schoenplaatjes zonder speling indien de speling niet bevalt.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 21 apr 2018 14:06

Een meting kan. Elke fietsverkoper zal een basale meting doen. Een bikefitting is geavanceerder maar heeft weinig toegevoegde waarde in jouw geval.

Zoeken naar een fietswinkel kan je prima zelf. Zoek een winkel die sportfietsen als kernactiviteit heeft. Dus geen keten als Profile oid.. Met jouw budget zit je op Sensa/Cube/Stevens en dergelijke. Daar kan je dus ook op zoeken. Koop niet in een winkel waar je het gevoel hebt dat ze niet even de tijd voor je nemen. Ik zou dus niet op zaterdag om één uur gaan ;) .

Alle klikpedalen zorgen voor speling. Bij Shimano wordt de mate van speling bepaald door kleur schoenplaatjes. De gele werken prima. Speling betekent dat je met je voet een draaibeweging kunt maken. Dat moet want anders krijg je snel knieproblemen. Een huis tuin en keuken-spd-sl pedaal wordt vaak gratis geleverd om je het gevoel te geven dat je een meevaller hebt en dat is prima.

Als je een fiets in een winkel koopt betaal je meer. Niet te moeilijk over doen, het hoort er bij. Het allerbelangrijkst is immers dat een fiets past.
Ook voor schoenen is het handig je eerste setje in een winkel te kopen. Ze moeten krap en tegelijk lekker zitten. De prijs (gewicht/stijfheid) is van ondergeschikt belang.

Plaats reactie