Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Van 50/34 - 12/32 naar 1x11 44 - 11-42

retep52
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 04 mei 2011 12:20

retep52 14 mar 2018 16:19

Keezx schreef: 14 mar 2018 15:35
klimmer schreef: 14 mar 2018 15:13 Het voordeel van een one by eleven (of ten) systeem is dat je, mochten de benen te ongetraind zijn, in een handomdraai een 36t voorblad hebt gemonteerd ipv die 44t. Kan zelfs onderweg nog. Ik neem even aan dat dit de GX groep betreft en het kettingblad niet spiderless gemonteerd is.
Nog veel handiger is een 44 en 36 naast elkaar, je kan dan zelfs wisselen zonder af te stappen met een z.g. wisselkooi op de zitbuis gemonteerd. :idea:
Huh??? Daar heb ik nog nóóit van gehoord, maar bestaat dus? Plaatje of link? Betekent waarschijnlijk wel dat de buitenste stand voor naar de binnenste stand achter (of andersom) een stukje ongunstiger wordt? Blad staat dan niet meer in het midden...

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 14 mar 2018 19:26

Pfff wat een azijnpissers, ze rijden vast shitmano
In nl kan je een weg cassette monteren als de body t aan kan.
Wanneer de gaat klimmen steek je een cassette met grotere sprongen,dan is die platte cassette onnodig. Gebruik dan ook twee kettingen,langere voor de klim cassette. Kortere voor de Holland cassette.
Wisselen is sneller dan een bandplakken.

retep52
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 04 mei 2011 12:20

retep52 13 mei 2018 14:36

Ik rij overigens regelmatig langere rondjes op een grote vouwfiets met Nexus 8,en dat gaat eigenlijk best goed.... Neig dus toch weer naar 1x11, temeer omdat juist in de lagere versnellingen de ratio vrijwel gelijk is aan 50/34 - 11/32..... Nu vraag ik me een beetje af: is het wel zo lekker voor je ketting als je in de bergen met 44 voor 42 achter klimt? Of is het daar gewoon voor gemaakt? Platteland is één ding, maar klimmen? Enigzins grotere slijtage neem ik voor lief.......

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 14 mei 2018 09:11

retep52 schreef: 14 mar 2018 14:31
amclassic-fan schreef: 14 mar 2018 14:02 Qua kleinste verzet maakt het geen verschil, de gatenkaas zou ik persoonlijk helemaal gek van worden.

Waarom geen gravelbike met gewoon een compact crank?
Dank voor je reactie! Juist het aanbod compact is bij gravelracers beperkt... Moet zeggen dat ik me ook wel door de looks laat leiden... Vind de Koga Colmaro Allroad ontzettend gaaf, maar leverbaar met 1x11... De Colmaro Race 105 zou beter bij de behoefte passen, maar vind ik wat saai qua uiterlijk.... En het oog wil ook wat, daarnaast is de look een stuk cleaner zonder een voorderrie... Dus met andere woorden: ik probeer die 1x11 bij mezelf goed te praten ;-)
Die Koga is absoluut geen gravelracer; 1 steentje mee onder de vork en de boel loopt vast. Zou ik écht laten staan als je er serieus mee van het asfalt af wil. Iets wat overigens ook onderkend wordt door het product team van Koga.
Is een Trek Checkpoint SL-5/SL-6 met 105/Ultegra niks voor je? Als je serieus kijkt naar die Koga zou je ook een Trek Madone SL kunnen kiezen: meer clearance (en comfort) dan de Koga bij 35mm Schwalbe G-one. Staat hier ook in de schuur voor wat licht offroad en Vlaams werk.

retep52
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 04 mei 2011 12:20

retep52 14 mei 2018 11:16

Hendrik77 schreef: 14 mei 2018 09:11 Die Koga is absoluut geen gravelracer; 1 steentje mee onder de vork en de boel loopt vast. Zou ik écht laten staan als je er serieus mee van het asfalt af wil. Iets wat overigens ook onderkend wordt door het product team van Koga.
Is een Trek Checkpoint SL-5/SL-6 met 105/Ultegra niks voor je? Als je serieus kijkt naar die Koga zou je ook een Trek Madone SL kunnen kiezen: meer clearance (en comfort) dan de Koga bij 35mm Schwalbe G-one. Staat hier ook in de schuur voor wat licht offroad en Vlaams werk.
Zat vanochtend net een Duitse test te lezen waar dat inderdaad ook geschreven werd, dat van die clearance van de voorvork... Moet bekennen dat ik ook vooral door de looks getriggerd werd, en veel spannender dan een zand-, bos- of kiezelpad wordt het niet, dat deed ik vorig jaar ook met de "normale" racefiets... Zie de fiets meer als een stukje verlenging van mogelijkheden buiten de geasfalteerde wegen... Maar zal ook nog eens naar bovengenoemde fietsen kijken... Thanks!

Gebruikersavatar
Leim 17
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 dec 2015 21:07

Gebruikersavatar Leim 17 15 mei 2018 22:48

Je zou trouwens nog kunnen overwegen om een “lelijke fiets” te laten herlakken naar jouw eigen ideeen / design. Kost je rond de €300 (?)
Die kerel fietst zo scherp als een mes; als je brood tegen hem gooit, krijg je het gesneden terug

Plaats reactie