Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Wielrennen en fotografie

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 11 mar 2018 19:03

Zijn er mensen die ook toerfietsen en fotografie als hobby hebben? Ik namelijk wel, en het liefst zou ik op trainingsritjes de camera (formaatje kleine dSLR/systeemcamera) meenemen.

Is er iemand die dat succesvol doet? Tot op heden ben ik niet gevallen maar het is spijtig als de camera en objectief kapot stuiteren bij een val. Zijn daar tassen voor die en fijn zitten (op rug?) bij een tochtje van 50 tot 100 kilometer en die bescherming bieden?

Kort samengevat; ik zoek een manier om deze 2 hobby's te combineren. Iemand daar ervaring mee?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 mar 2018 20:06

(Kleine) systeemcamera's hebben volgens mij zonder uitzondering redelijk fragiele lenzen. Ik heb er hier twee in huis van Olympus (OM-D E-M5 en E-PM1) en beide zou ik niet meenemen op de fiets. Ik zou dan eerder opteren voor een compact (tough) camera. Ik loop liever het risico op een minder mooie foto dan een kapotte camera of lens.
Vooral omdat het meestal plaatje betreft in mooi weer buiten hoef je niet teveel eisen te stellen aan het materiaal.
Gasheerg is in ieder geval ervaringsdeskundige. Ik weet niet welke camera hij gebruikt.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 mar 2018 20:09

Gewoon een moderne compact kopen met APS-C sensor, ze zijn er zelfs al met full frame. Veel gemakkelijker. Ik heb om die reden deze winter een Canon gekocht met 1" sensor. Dan kom je in normale lichtomstandigheden al een heel eind (icm f1.8 )En anders bijv de Sony RX100 mk4/5.
Less is bore

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 11 mar 2018 20:48

DSLR mee op de racefiets is denk ik alleen fijn als je een op maat van de camera gemaakte tas hebt die vast aan je frame zit. Op je rug vind ik persoonlijk niets. Je zit te ver voorover. Voor op de gewone fiets heb ik een slingshottas. En op de trekking fiets heb ik een stuurtas. Maar daar past natuurlijk geen camera met 70-200 in.
Ik heb 'm wel meegenomen in een grote zadeltas, voelt het niet erg maar dikke 2 kilo blijft zwabberen.
Een goede compact werkt volgens mij fijner. Die doen tegenwoordig niet onder voor een "echte" camera.
Ik heb altijd een prutscameraatje bij me, heb ik gewonnen bij Cameratools. Voor de kiekjes onderweg die daarna op INSTA gaan of naar de prullenbak.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 11 mar 2018 20:56

devriesman schreef: 11 mar 2018 20:48Op je rug vind ik persoonlijk niets. Je zit te ver voorover.
Om maar te zwijgen van de mogelijke gevolgen van een valpartijtje met zo'n camera op je rug…
Vorsprung durch Pedantik

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 11 mar 2018 21:11

alien schreef: 11 mar 2018 20:56
devriesman schreef: 11 mar 2018 20:48Op je rug vind ik persoonlijk niets. Je zit te ver voorover.
Om maar te zwijgen van de mogelijke gevolgen van een valpartijtje met zo'n camera op je rug…
Ik fiets altijd met een rugtas naar het werk (met alle kleding die ik op kantoor aan doe en wat papierwerk). Dat is prima te doen op een racefiets hoor. En over vallen zou ik mij niet al te druk maken. Volgens mij val je (wat op de racefiets toch niet zo vaak voor komt (hoop ik althans)) meestal zijdelings en niet direct op de rug.

Persoonlijk zou ik qua apparatuur niet al te veel mee nemen. Dat zou mij het fietsplezier te veel ontnemen. Dus toch liever een kleine camera en voor lief nemen dat het niet de ideale camera is voor de omstandigheid.
Mijn Strava

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 12 mar 2018 10:02

herrick schreef: 11 mar 2018 21:11
alien schreef: 11 mar 2018 20:56
devriesman schreef: 11 mar 2018 20:48Op je rug vind ik persoonlijk niets. Je zit te ver voorover.
Om maar te zwijgen van de mogelijke gevolgen van een valpartijtje met zo'n camera op je rug…
Volgens mij val je (wat op de racefiets toch niet zo vaak voor komt (hoop ik althans)) meestal zijdelings en niet direct op de rug.
Ik val meestal gewoon niet. Maar ja, soms gebeurt het tóch, hè? An dan val ik liever op wat papieren en een opgevouwen kantoorpak dan op een reflexcamera met zoomobjectief.

Maar goed: ieder z'n meug.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 mar 2018 10:10

Denk dat niet iedereen beseft wat een degelijk stuk lomp ijzer zo'n 70-200 is ;-)
Buiten de kosten wil je daar ook niet bovenop vallen, want dat kan je lijf lelijk beschadigen.
Less is bore

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 mar 2018 11:37

Behalve de camera is er nog een ander aspect. Ik vind het ook leuk om foto's te maken onderweg maar het komt er toch maar weinig van. Zeker tijdens fietsen in de bergen. In de afdaling gaat het veel te hard om goed te kijken of er nog een leuk kodak moment is en als je je dat al beseft, ben je vaak al een kilometer verder. Klimmend heb je daar wel tijd voor natuuurlijk maar als ik eenmaal lekker aan het klimmen ben, dan heb ik helemaal geen zin om te stoppen. Het klimt dan juist net zo lekker en elke onderbreking voelt dan als irritant
Live fast; die young. mijn blog

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 12 mar 2018 12:09

Zelf geen ervaring, maar ik meen me te herinneren dat de gast achter theradavist.com een stuurtas gebruikt, waarin ie gerust een Leica meeneemt. Lijkt mij ook de prettigste optie. Je moet wel gek vallen wil je iets dat in de driehoek tussen stuur en voorwiel zit raken. Frontale botsingen uitgezonderd uiteraard, maar het algemene advies is om die sowieso te vermijden.

Uiteraard kun je problemen krijgen met de stijlpolitie, maar dat geldt ook voor een rugzak...

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 12 mar 2018 12:12

@alien: hoe vaak ben je van die keren dat je gevallen bent (blijkbaar heb je ervaring ;) ) op de rug gevallen? En uiteraard kun je beter op kleding vallen dan op een dSLR met 70-200 telelens (of nog lompere varianten op het thema). Maar als je fietsen wil combineren met fotografie dan is mijn veronderstelling dat je niet al te hard fietst en daardoor (mogelijkerwijs) minder snel valt. Als je te harder fietst moet je ook meer de aandacht bij de weg houden en heb je minder oog voor de omgeving.
Mijn Strava

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 12 mar 2018 12:36

rob74 schreef: 12 mar 2018 11:37 Behalve de camera is er nog een ander aspect. Ik vind het ook leuk om foto's te maken onderweg maar het komt er toch maar weinig van. Zeker tijdens fietsen in de bergen. In de afdaling gaat het veel te hard om goed te kijken of er nog een leuk kodak moment is en als je je dat al beseft, ben je vaak al een kilometer verder. Klimmend heb je daar wel tijd voor natuuurlijk maar als ik eenmaal lekker aan het klimmen ben, dan heb ik helemaal geen zin om te stoppen. Het klimt dan juist net zo lekker en elke onderbreking voelt dan als irritant
Zo ervaar ik het ook.
Meer dan een snapshotje op de top wordt het niet en dan is een kompakkie of smartfoon in de zak meer dan genoeg.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie