Beste forum.
Welke naaf zouden jullie verkiezen (en misschien ook waarom).
Rekening houdend met zwaardere rijder (+- 95kg) mocht dit belangrijk zijn in de keuze.
DT Swiss - 240S classic J-bend
WheelTec Race1:2 Straight pull
White Industries OEM 2:1 J-bend
Tune Mig70 + Mag170 J-bend
Francis
Naaf keuze
Na ruim 15 jaar ervaring: Tune. licht, sterk (want niet superlicht, geen max gewicht), nauwelijks onderhoud en zo nodig zijn lagers eenvoudig zelf te vervangen, maar dan ben je wel minstens 8 jaar verder.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Tune is zeker niet slecht, maar zeker in 15 jaar is de kwaliteit bij de MTB naven wel wisseld geweest.
Gebroken body,s, vast lopende body,s, vastslaande body, door versleten tandrand.
Mogelijk spelen deze problemen bij de racer niet, maar het afbreken van mij achterpad bij mijn racert verdenk ik ook de tune naaf die vastliep. Ik zou niet weten wat het anders geweest moet zijn.
Ik ga niet helemaal met de mening van klimmer mee. Ik zou voor DT of wheeltec naven gaan. Die laatste schelen je ook een euro of 160 - 200 schat ik in..
Gebroken body,s, vast lopende body,s, vastslaande body, door versleten tandrand.
Mogelijk spelen deze problemen bij de racer niet, maar het afbreken van mij achterpad bij mijn racert verdenk ik ook de tune naaf die vastliep. Ik zou niet weten wat het anders geweest moet zijn.
Ik ga niet helemaal met de mening van klimmer mee. Ik zou voor DT of wheeltec naven gaan. Die laatste schelen je ook een euro of 160 - 200 schat ik in..
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
White industries, verreweg de meest duurzame lagers en een titanium body (wat naast staal het enige juiste materiaal is i.c.m. een shimano cassette.
Dt is ok. i.c.m. met de normale 11v body al is de flensafstand niet optimaal en zijn er wat kunstgrepen nodig om het wiel stabiel te maken.
Tune moet je mazzel mee hebben (zijn inmiddels redelijk betrouwbaar maar ik krijg ze kapot en het materiaal voor de body is gewoon te zacht), wellicht is Hope een goed alternatief.
Dt is ok. i.c.m. met de normale 11v body al is de flensafstand niet optimaal en zijn er wat kunstgrepen nodig om het wiel stabiel te maken.
Tune moet je mazzel mee hebben (zijn inmiddels redelijk betrouwbaar maar ik krijg ze kapot en het materiaal voor de body is gewoon te zacht), wellicht is Hope een goed alternatief.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5579
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
+1 Voor Hope RS4 probleemloze en betrouwbare naven, ik laat binnenkort een tweede set met deze naven bouwen.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Wat bedoel je met kunstgrepen op de DT naven? Ik heb zelf 2 wielsets met de 350 naven opgebouwd en geen kunstgrepen dus ben ik wel benieuwd.sharkman113 schreef: ↑11 mar 2018 19:39 White industries, verreweg de meest duurzame lagers en een titanium body (wat naast staal het enige juiste materiaal is i.c.m. een shimano cassette.
Dt is ok. i.c.m. met de normale 11v body al is de flensafstand niet optimaal en zijn er wat kunstgrepen nodig om het wiel stabiel te maken.
Tune moet je mazzel mee hebben (zijn inmiddels redelijk betrouwbaar maar ik krijg ze kapot en het materiaal voor de body is gewoon te zacht), wellicht is Hope een goed alternatief.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Flenzen staat iets te dicht bij elkaar waardoor je bij 11 speed het recept hebt voor een instabiel achterwiel. De aftermarket naven met DT 240/350internals hebben dat opgelost met alternatieve (verder uit elkaar staande spaakgaten) maar bij een stock naaf kun je voor meer spaken kiezen (bijv. 28 achter) een iets hogere spaakspanning en een stabielere velg. Doe je dat niet en ben je in staat een flink wattage te trappen dan krijg je een minder stabiel wiel en mogelijk aanlopen tegen de remblokken. Bovenstaande is op zich ook wel verklaarbaar, ontwerp stamt uit een tijd dat wielen nog niet zo extreem paraplu hoefden te worden gespaakt.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Voor offroad gebruik de Hope RS4, voor road gebruik de DT Swiss 240S met beide voor deze inzetgebieden vel 10km ervaring.
Ach, ik zeg ook maar wat
Licht maar niet erg degelijk en kan niet/slecht tegen water.