Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Effecten narcose

bluv107
Forum-lid
Berichten: 1785
Lid geworden op: 13 aug 2008 15:33
Locatie: Nieuw Oosteinde

bluv107 19 feb 2018 14:30

Vijf weken geleden heb ik een medische ingreep ondergaan aan mijn luchtwegen (FESS) waarbij ik gedurende 2 uur onder volledige narcose ben geweest. Nu ik weer ben begonnen met fietsen valt het me behoorlijk tegen welk vermogen ik kan opbrengen. Afgelopen weekend 2x 60 km gefietst en ik kom niet verder dan 25 km/u en ben na afloop compleet leeg. Voor het beeld: ik ben man, 54 jr oud en rijd op jaarbasis 7000 km en normaal rijd ik dit soort afstanden tegen de 30 gemiddeld, deze tijd van het jaar. Door alle ellende voorafgaand aan de operatie heb ik heel december en januari geen fiets aangeraakt.

Ik weet dat voor ieder de gevolgen verschillend zijn, maar: is dit een normaal patroon? Ik vind dat ik er lang last van heb. Is dit te verklaren uit een aantal maanden stilstand of kan er nog een nasleep zijn van de narcose? Ervaringen?
Laatst gewijzigd door bluv107 op 19 feb 2018 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1198
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 19 feb 2018 14:35

Twee maanden stilgelegen , Dan kun je wel wat terugval verwachten, of de narcose een rol speelt hangt af van de gekozen middelen .

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37233
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 feb 2018 14:57

Ik ben paar jaar terug 2x in 1 jaar onder narcose geweest. Grootste effect; had een week of 3-4 een soort van toeren begrenzer op mijn hartslag tijdens trainingskoersjes. Verder viel het wel mee.
Maar iedereen is anders en ik was toen nog <40jr.
Less is bore

DyDaJo
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 dec 2012 23:07

DyDaJo 19 feb 2018 15:05

Na 6 weken gedwongen inactief te zijn was er 20% reductie in vermogen (over de range van 10 sec tot 10 minuten). met bijvoorbeeld http://bikecalculator.com/ kun je uitrekenen wat het gevolg daarvan is op je snelheid: bv 300 --> 240 watt brengt je snelheid van 30 naar 27km/h. (afhankelijk van de gekozen parameters)
Wat je omschrijft, als teruggang in conditie/vermogen klinkt voor mij dus redelijk aannemelijk (en in mijn geval was er geen sprake van een narcose)

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 19 feb 2018 15:17

Vorig jaar zo'n anderhalf uur onder volledige narcose geweest. Ik was direct helemaal helder en actief na de narcose. Ik mocht alleen een week niet sporten vanwege genezende hechtingen. Na een week weer op de fiets en dat was wel even schrikken. Op de eerste training gelost op een plaatselijk heuveltje en in het wiel op vlakke stukken met moeite met jongens die ik normaal toch aankan. Een goede 2 weken later had ik er geen last meer van. Het is een beetje een loterij en mijn jeugdigheid (25) hielp ook.
Ik vermoed dat de 2 maanden inactiviteit meer invloed hebben dan de narcose. De operatie zelf niet inderschatten. Ik had een redelijk oppervlakkig probleem en kon de schade dus makkelijk voelen. Pas na maanden was de volledige zwelling weg. Dat kost je lichaam energie.
3 maanden inactiviteit is lang, reken erop dat het 3 maanden duurt voordat je het oude niveau weer bereikt, alleen de eerste 80% komt het snelste terug dus als je volledig gezond bent schat ik in dat je met een maand training weer 28 km/h kan rijden.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 19 feb 2018 20:27

Heb wel eens horen zeggen dat effecten van een narcose tot een half jaar na de ingreep kunnen aanhouden.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 19 feb 2018 20:58

Natuurlijk is het heel persoonlijk en afhankelijk van het middel, maar over het algemeen is een narcose een heel zware aanslag op het lijf.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 19 feb 2018 21:21

De operatie, en de energie die je lichaam moet spenderen om te helen (ook de wonden binnenin je lichaam, die je niet ziet) is doorgaans een grotere aanslag op het lichaam dan de narcose zelf.
In dit geval denk ik dat de stilstand na de operatie een ook een belangrijke bijdrage heeft geleverd.
Sterkte met het herstel!

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 19 feb 2018 21:44

Ik heb in maart 2012 ook een FESS operatie gehad na zo'n 3 maanden steeds erger wordende hoofdpijn, mijn god erger kon het niet.
Ik kan je gerust stellen, met de conditie komt het weer helemaal goed.
Ik denk inderdaad omdat je een tijd niet had gefietst dat dit ook de oorzaak kan zijn.
Of de narcose er iets mee te maken heeft, ik zou het niet weten, elk mens is anders.
Ik weet wel dat ik zelf altijd misselijker wordt van verdovingen als de behandeling zelf.
Dus een narcose zou bij mij wellicht ook gevoelig kunnen zijn.
Misschien moet je iets rustiger opbouwen, 2 ritten van 60 km in een weekend met deze temperaturen vind ik behoorlijk.
Bikers are not alone

bluv107
Forum-lid
Berichten: 1785
Lid geworden op: 13 aug 2008 15:33
Locatie: Nieuw Oosteinde

bluv107 19 feb 2018 23:06

Denk dat ik wat te ongeduldig ben; hoofd en lichaam zitten in een verschillende dimensie... En ik vind het niet leuk om door iedereen voorbij gereden te worden. Over een maand een midweek fietsen in Andalusië, dus is wat meer power wel handig. Ik hoor om mij heen van alles over de gevolgen van een narcose en was benieuwd naar ervaringen van fietsers, dank daarvoor. Eerst maar eens een weekje skiën (vast goed voor het herstel :like: )
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 20 feb 2018 00:03

Vooral doseren, niet teveel willen, laat anderen je voorbij fietsen (of skiën) so what.
Genieten en nogmaals: rustig weer opbouwen.
Bikers are not alone

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 20 feb 2018 00:41

Als ik dit zo allemaal leest, sta ik er niet goed voor.Onder narcose 12 juni 2017 en nu nog steeds revaliderend en het einde is nog niet in te schatten, alleen de uitwerking van die narcose zal bij mij al lang voorbij zijn, neem ik aan.Als ik dan al binnen 3 maanden toch terug de fiets op kan,dan zal mijn fietsniveau ook maar een mager beestje zijn.Maar ik zet er geen deadline meer op vast :mrgreen:

Plaats reactie