Werking zuigers schijfrem
Naar buiten drukken van zuigers van schijfrem gebeurt door wegdrukken olie middels remgrepen. Wat zorgt ervoor dat de zuigers zich weer terugtrekken ? Waardoor blijven de zuigers steeds op dezelfde afstand van schijf, ondanks slijtage van remblokken ?
Ik heb ze nog nooit gedemonteerd maar zou me kunnen voorstellen dat dat 'gewoon' d.m.v. een (blad)veer gebeurt. Ik denk ook niet dat ze op dezelfde afstand blijven als de blokken slijten maar dat je daar niks van merkt omdat de afstanden zo klein zijn.
Dit is slechts mijn overpeinzing hoor, niet gebaseerd op ervaring met het demonteren van schijfremmen
Dit is slechts mijn overpeinzing hoor, niet gebaseerd op ervaring met het demonteren van schijfremmen

Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Bij auto's heeft de zuiger van de remblokken een rubber afdichtingsring (O-ring). Als de blokken tegen de schijf gedrukt worden (zuiger naar buiten gedrukt), rekt het rubber enigzins mee. Bij het van druk halen veren de blokken weer terug (zuiger weer naar binnen).
Als de blokken verslijten schuift de remzuiger met O-ring rubber langzaam verder in de remcilinder.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de hydraulische schijfrem op de fiets eenzelfde constructie heeft.
Als de blokken verslijten schuift de remzuiger met O-ring rubber langzaam verder in de remcilinder.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de hydraulische schijfrem op de fiets eenzelfde constructie heeft.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16809
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik denk dat het dat is.
De "veer" tussen de beide remblokken is niet sterk genoeg om de zuigers terug te duwen. Maar deze is wel sterk genoeg om de beide remblokken, eens de zuigers teruggetrokken zijn, wel tegen de zuigers te houden.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Inderdaad, dat verhaal van onderdruk heb ik ook al eens gehoord. En de reden dat de blokken op dezelfde afstand blijven van de schijven komt door het expansievat. Dit werkt bij het ene model beter dan bij het andere. Bij een volledig gesloten systeem heb je een stelschroef op de hendel zitten om deze afstand te regelen.
Het vrijlopen van een remschijf is in het algemeen en dus ook bij fietsen een combinatie van de volgende factoren:
-Remschijven zijn nooit perfect vlak en de heuvels duwen de blokken terug, dit is de belangrijkste factor.
-De seal vervormt iets en trekt het blok weer terug.
Vacuum zou theoretisch een rolletje kunnen spelen in sommige systemen, maar ik geloof daar niet in, de verplaatsing van vloeistof is te klein.
Het gaat om minimale bewegingen, en remblokken moeten ook minimale clearance hebben voor de beste, directe werking.
Bij auto's accepteert men ook permanent aanlopen om dode slag uit te sluiten...
-Remschijven zijn nooit perfect vlak en de heuvels duwen de blokken terug, dit is de belangrijkste factor.
-De seal vervormt iets en trekt het blok weer terug.
Vacuum zou theoretisch een rolletje kunnen spelen in sommige systemen, maar ik geloof daar niet in, de verplaatsing van vloeistof is te klein.
Het gaat om minimale bewegingen, en remblokken moeten ook minimale clearance hebben voor de beste, directe werking.
Bij auto's accepteert men ook permanent aanlopen om dode slag uit te sluiten...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik twijfel niet gauw aan jouw uitleg, maar deze keer ben ik nog niet helemaal overtuigd. Als ik mijn wielen stil heb en druk de rem in en laat hem los, dan bewegen de blokken uit zichzelf binnen een fractie van een seconde weer terug, zonder dat daar een mechanische handeling van buitenaf (remschijf die hem terugduwt) bij komt kijken. Ik heb ook over de gehele schijf, een fractie van een mm clearance. En als ik iets van rub merk, dan gebruik ik zoiets:-Remschijven zijn nooit perfect vlak en de heuvels duwen de blokken terug, dit is de belangrijkste factor.

- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Er staat toch heel duidelijk dat de zuigers terugtrekken door vervorming van de rubber seal als ik google. Had ik eerst moeten doen voor ik mijn eerdere stukje schreef. Overigens kan ik niets vinden over terugduwen door kromme schijven.