Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Veiligheid van de fietser in het verkeer, maar wat als?

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 18 jan 2018 06:46

Ernie C. schreef: 17 jan 2018 22:42 Strooide de gemeente te laat of ben jij te vroeg van huis gegaan?
Beetje rare vraag. Als het 's nachts gaat vriezen, rijdt er al 's avonds laat al een hele colonne pekelwagens over snelwegen, waarom dan niet ook op dat moment over hoofdroutes van fietspaden? Wat het in mijn situatie betrof.

Ik hoef toch niet te wachten op een gemeente voordat ik van huis ga?

In deze situatie ben ik wel wat gekleurd, omdat ik een jaar geleden op andere fietspaden binnen dezelfde gemeente dezelfde ervaringen had. Volgens mij heeft deze gemeente de prio's wat verkeerd.

el_loco
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 18 jan 2018 07:42

Walter G schreef: 18 jan 2018 06:46
Ernie C. schreef: 17 jan 2018 22:42 Strooide de gemeente te laat of ben jij te vroeg van huis gegaan?
Beetje rare vraag. Als het 's nachts gaat vriezen, rijdt er al 's avonds laat al een hele colonne pekelwagens over snelwegen, waarom dan niet ook op dat moment over hoofdroutes van fietspaden? Wat het in mijn situatie betrof.

Ik hoef toch niet te wachten op een gemeente voordat ik van huis ga?

In deze situatie ben ik wel wat gekleurd, omdat ik een jaar geleden op andere fietspaden binnen dezelfde gemeente dezelfde ervaringen had. Volgens mij heeft deze gemeente de prio's wat verkeerd.
Verkeerd vanuit jouw perspectief wellicht. Moeten ze het fietspad dan maar eerst doen en daarna die doorgaande autoweg?
Bij gladheid op de fiets stappen is je eigen verantwoordelijkheid mijns inziens. Dat je valt is vervelend, maar het kan gebeuren als je in die omstandigheden ervoor kiest om te gaan fietsen.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4446
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 18 jan 2018 07:46

Walter jij maakt zeker een grapje?
Verwacht jij nu werkelijk dat de gemeente / rijk / provincie verantwoordelijk is voor elke meter fietspad ijsvrij is als het vriest?
Als het vriest kan het glad wezen... kom op he.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4310
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 18 jan 2018 08:03

Stel dat er wel eerder was gestrooid. Zou de bevroren plas dan opeens niet meer glad zijn? Pekel dient ingereden te worden voor een goede werking, dus een bevroren weggedeelte waar nog niemand op heeft gereden zal bijna net zo glad zijn na het strooien als daarvoor.

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 18 jan 2018 08:14

Even een toelichting van de Fietsersbond:

Wie is er aansprakelijk bij glad wegdek?
Kun je de gemeente aansprakelijk stellen als jij je arm breekt omdat het fietspad glad is?
Dat is makkelijker als je je arm breekt, omdat een tegel los lag of er een gat in het wegdek zat. De gemeente is er als wegbeheerder namelijk verantwoordelijk voor dat openbare wegen en fietspaden in een goede staat verkeren. Maar bij gladheid ligt het niet aan het wegdek zelf. In zo’n situatie is de gemeente alleen aansprakelijk als blijkt dat zij als wegbeheerder onvoldoende zorg heeft betracht bij het voorkómen of opheffen van de gladheid.

Weerbericht
1. Je moet dan kunnen aantonen dat de gemeente op de hoogte had moeten zijn van de gevaarlijke situatie. Dat valt bij gladheid als gevolg van het weer gelukkig nog wel mee; ook de wegbeheerder wordt geacht naar de weerberichten te luisteren.

Gladheidsbestrijding
2. In de tweede plaats moet je aannemelijk maken dat tussen het ontstaan van de gladheid en de valpartij zoveel tijd is verstreken, dat de gemeente ruim de tijd heeft gehad daartegen iets te doen. Daar zit het probleem, want dan gaat het opeens over vragen als: welke wegen hadden het eerst moeten worden gepekeld en hoeveel geld had de gemeente redelijkerwijs beschikbaar moeten stellen voor de bestrijding van gladheid? Die kwesties liggen op beleidsniveau en daar blijft de burgerlijke rechter het liefst zo ver mogelijk vandaan. In de praktijk kan de gemeente het redelijk bont maken zonder dat ze direct aansprakelijkheid wordt geacht. Om de zaak te winnen, zult je bijvoorbeeld moeten bewijzen dat de gemeente tijd genoeg heeft gehad om alle fietspaden te borstelen. Dat is niet onmogelijk, maar wel bijzonder lastig. Zeker bij beginnende gladheid is het advies: neem maar liever gewoon de rijbaan!


De vraagstelling is dus meer: wanneer moet de gemeente iets doen? De onderste regel van de toelichting hierboven was trouwens geen optie, de rijbaan naast het fietspad is zo'n typische provinciale dodenweg.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 18 jan 2018 08:43

En dan de vraag van Ernie (of de gemeente te laat strooide) raar vinden? Ik volg het niet meer.

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 18 jan 2018 08:46

Als hij aankwam gereden net nadat je gevallen was, dan zijn ze toch bezig met het strooien? Ze kunnen nu eenmaal niet overal tegelijk zijn. Cru gezegd speling van het lot, had je 5 min later geweest had je op een gezouten fietspad op je bek gelegen...

Met al die klachten, willen we naar een amerikaans systeem gaan? Voor elke scheet alles gaan aanklagen en dan verschieten dat er niets meer georganiseerd wordt of dat het allemaal pokke duur wordt?

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 18 jan 2018 09:03

Ik zit dit topic met verbazing te lezen.. Vooral TS, wat denk je nu? Begrijp ik goed dat je willens en wetens bent gaan fietsen toen het glad was en je vervolgens op je bek bent gegaan omdat het inderdaad glad was en nu meen je dat de gemeente daarvoor verantwoordelijk is?
:winkthumb:

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 18 jan 2018 09:06

scottwilko schreef: 18 jan 2018 08:03 Stel dat er wel eerder was gestrooid. Zou de bevroren plas dan opeens niet meer glad zijn?
Ik heb nergens een bevroren plas genoemd, het wegdek op het fietspad was vlak en zelfs licht oplopend.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8928
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 jan 2018 09:10

En glad dus. Vette pech voor jou (alhoewel, de schade viel nogal mee), en inherent risico van fietsen. Op je tanden bijten en hopen dat je een volgende keer overeind blijft.
Aansprakelijk stellen vind ik (en de meesten met mij) in dit geval echt absurd.

Zou het nu dagen vriezen, het fietspad een veelgebruikte verkeersader zijn en de gemeente weigeren te strooien, dan had je wellicht een punt. Nu niet IMHO.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5859
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 jan 2018 09:38

De Gemeente aanklagen?
Kom op zeg,…. Een beetje vent pakt de problemen bij de bron aan! Wellicht is het een beter idee om Peter Kuipers Munneke, Willemijn Hoebert en Gerrit Hiemstra aan te klagen. Dat zal ze leren om glad weer te voorspellen. Of nog beter, het hele KNMI voor het Hof van Cassatie slepen voor jarenlang achter elkaar van die rot winters te voorspellen. Of klaag de wereldleiders aan bij het internationaal hof van Justitie in Den Haag. Dat zal ze leren om klimaat veranderend beleid te voeren.

Tsss,…..de gemeente aanklagen. Man en dat voor een paar schrammetjes. Niet zeiken en verder fietsen.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27405
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 jan 2018 09:57

Amerikaanse praktijken hier....

Plaats reactie