Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Veiligheid van de fietser in het verkeer, maar wat als?

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 17 jan 2018 21:23

Ik fiets de afgelopen maanden meer kilometers in het donker dan bij daglicht.

Goede verlichting voor mijzelf en tegenliggers zijn ruim voldoende. Anticiperen op medeweggebruikers en rekening houden met onoverzichtelijke wegsituaties, zoals kruisingen, splitsingen zijn voor mij de belangrijkste mogelijkheden die ik heb om onheil te voorkomen.

Kort voor de jaarwisseling ben ik echter 's morgens vroeg onderuit gegleden op een spltising op het fietspad, terwijl ik bijna stil stond. Ik remde niet, maar mijn achterwiel gleed door een bevroren deel van het geasfalteerde fietspad simpelweg onder mij weg. Ik lag op mijn zij voordat ik er erg in had. Mijn fietstas ving de klap voor mijn fiets op, onder mijn kleding had ik wat kleine schaafwonden en de kleding vertoont schaafplekken, maar verder verliep het zonder erg.

Ik had er een 35 kilometer op zitten en alle fietspaden en wegen waren gestrooid en er was goed te fietsen, tot deze splitsing. Op het moment dat ik de fiets weer had opgepakt en weer op wilde stappen, kwam op het fietspad een kleine traktor met een aanhanger aanrijden om op het betreffende fietspad te strooien. Een beetje 'pekel' na de maaltijd, zeg maar.

Ik heb na overleg met de Fietsersbond de gemeente aansprakelijk gesteld wegens het niet tijdig strooien op een overigens prachtig fietspad. De ontvangstbevestiging van de verzekeringsmaatschappij van de gemeente heb ik inmiddels ontvangen.

Wie heeft ervaring met dergelijke situaties en is het realistisch dat een gemeente de opgelopen schade zal uitkeren?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 jan 2018 21:35

Gemeentes (hun verzekering dan) doen niet erg moeilijk is mijn ruime ervaring, maar met gladheid lijkt me dat niet verzelfsprekend.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 jan 2018 21:49

Dat gaat op niks uitlopen want dan is het hek van de dam voor massaal uitglijden op fietspaden en geen gemeente kan garanderen dat er nergens een nat, vettig, zanderig of ijzig plekje in het wegennet is te vinden in de winter.
Fietsers hebben zelf de eerste verantwoordelijkheid om niet op den muil te gaan
Rij je in een grote kuil met een kapot wiel/fiets als gevolg heb je een kans.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 17 jan 2018 22:00

Ik heb geen ervaring, en in die zin is mijn opmerking dan ook "off topic", maar ik heb zo'n vermoeden dat dit soort klachten van slachtoffers van gladheid er voor zorgen dat gemeenten al kwistig gaan strooien als er helemaal nog geen noodzaak is. iets waar ik mij in de winter regelmatig aan erger.

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 17 jan 2018 22:02

Er zit wel wat ruimte tussen kwistig strooien en geheel niet strooien, lijkt mij.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 17 jan 2018 22:09

Geen ervaring mee. Ik verwacht dan ook niet vd gemeente dat elk pad direct gestrooid wordt. Als het vriest lijkt het me logisch dat het op sommige plekken glad is.

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 17 jan 2018 22:22

Ben van mening dat je zelf ook moet blijven opletten. Als het vriest, dan weet je dat het glad kan zijn. De gemeente kan niet direct en overal strooien.
Real men wear blûk!!! Marcel

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 jan 2018 22:24

Walter G schreef: 17 jan 2018 22:02 Er zit wel wat ruimte tussen kwistig strooien en geheel niet strooien, lijkt mij.
Ik brak jaren geleden mijn pols toen het begon te vriezen. Ik viel met de fiets op een rotonde. Op de SEH zal de hele handel vol met gebroken polsen en armen, de ziekenauto's reden af en aan met gebroken benen en heupen. Ik ben nooit op het idee gekomen om de gemeente aansprakelijk te stellen, maar ik kan me ook niet voorstellen dat de verzekering van de gemeente gaat betalen.
Ik weet niet hoe het verder bij jullie is, maar de straat waar we in Ede woonden werd nooit gestrooid. Volgens mij is dat in veel gemeenten zo. (Ik begrijp dat een fietspad iets anders is, maar toch)

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 17 jan 2018 22:35

Keezx schreef: 17 jan 2018 21:49 Fietsers hebben zelf de eerste verantwoordelijkheid om niet op den muil te gaan
Mee eens, maar ik stond al bijna stil en hield rekening met zo'n situatie. Op den muil gaan is wel het laatste dat ik wil.

Als een fietspad ondeugdelijk is en kuilen bevat, zal je zelf ook anders fietsen.

Een strak geasfalteerd fietspad dat niet wordt gestrooid (of te laat) is m.i. een ander verhaal.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16205
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 jan 2018 22:42

Strooide de gemeente te laat of ben jij te vroeg van huis gegaan?

Het lijkt mij nogal een taak om met traktortjes alle fietspaden van een gemiddelde Nederlandse gemeente te strooien. Het lijkt mij dat je niet kunt verwachten dat ze genoeg materieel klaar hebben staan om iedere km gestrooid te hebben voordat de eerste forenzen van huis gaan.

Verder vind ik het wel wat overdreven om voor "schaafplekken op kleding" de samenleving (die het uiteindelijk moet betalen) aansprakelijk te stellen.
Campagnolo Ultra Dork

beaker
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 jan 2010 22:55

beaker 17 jan 2018 22:43

Niet toevallig zo'n fucking code geel/oranje/rood? :evil:

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 17 jan 2018 22:48

Tja, men kan niet overal als eerste strooien.
Ben dan ook benieuwd naar de uitkomst van deze zaak.

Eigen verantwoordelijkheid lijkt me ook van toepassing, net als een ongelukje kan gebeuren.
Om dan maar te kijken wie aansprakelijk kan worden gesteld......
Kun je de weerman,buienradar, etc ook wel aansprakelijk gaan stellen wanneer het onverwachts vriest, sneeuwt, regent of de zon schijnt(kans op verbranding!)
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Plaats reactie