Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Aanschaf mountainbike

Raleighgrandprix
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2018 16:57

Raleighgrandprix 16 jan 2018 19:18

Op internet zag ik deze mountainbike staan,
$_86.JPG
met de volgende specificaties:

Aluminium frame (~ 21 inch)
shimano sl m570 deore lx 3x9 speed shifters
shimano xt voor-derailleur
shimano xtr achter-derailleur
TA specialites chinook voorbladen
Magura h33 s hydraulische velgrem set
Zac 19 achtervelg (vervangen zomer 2017)
Mavic crossmax xl voorvelg
Schwalbe nobby nic banden (achterband vervangen december 2017)

Wat is een goede prijs voor deze mountainbike?
En wat is de leeftijd? de verkoper wist het ook niet.
De mountainbike zal maar af en toe gebruikt worden.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 16 jan 2018 20:03

Pas je er wel op? Ik schat in dat de fiets meer dan 10 jaar oud is en dat de marktwaarde met deze specificaties ca. €200,- is.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 18 jan 2018 09:47

Als beginnend mountainbiker hoef je niet meteen veel geld uit te geven en kan je prima uit de slag met een tweedehands fiets. Desondanks zou ik toch kiezen voor iets dat meer mee is met zijn tijd.
- triple aandrijving
- 9 speed
- hydraulische velgrem
- 26 inch wielen

Allemaal verleden tijd. Dat maakt de fiets niet trager of slechter, maar als je hem ooit wil doorverkopen dan is de restwaarde quasi nihil. Meer dan 200€ zou ik er niet aan geven. Als richtwaarde: ik heb een half jaar lang een Canyon Nerve (full suspesion) te koop gehad om hem dan uiteindelijk voor niet meer dan 550 te moeten verkopen. En die fiets was in super staat, hoogstaande set wielen, hoogstaande afmontage. Je krijgt ze bijna niet meer verkocht. Dat kan je als koper wel in je voordeel uitspelen natuurlijk.

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 18 jan 2018 10:37

Vergeet dat het 26" wielen zijn: het zijn echt geen high-end wielen. Hydraulische velgremmen zijn imho een gimmick, maar voegen niet iets toe tov normale velgremmen en die zijn in het mountainbiken toch al flink verouderd.
XTR achterderailleur is 100% top, maar wel minstens 3 generaties oud inmiddels. Deore LX bestaat al een tijdje niet meer en die stuurpen is slammed. Dat laat dus niet veel mogelijkheid meer over voor het aanpassen.

200 euro zou redelijk zijn, 250 zou ik ook nog wel aandurven, als je erop past, maar eigenlijk is alleen de XTR achterderailleur een stand out feature.

(Op de mountainbike zustersite van Fiets stond een tijd terug ook een leuke retro fiets met 3x9 full XTR, die ging voor 350 volgens mij. Maar die was zowel ouder als beter onderhouden dan bovenstaand exemplaar)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 19 jan 2018 12:00

3x9 is al zeker 10 jaar oud. HS33 remmen waren ooit top of the bill en zijn nog steeds de beste velgremmen die je kunt krijgen. Niks gimmick, gewoon supergoeie remmen. Aan de wielen is technisch gezien niet mis. 26 inch wordt als verouderd gezien, maar je kunt er nog steeds gewoon mee fietsen. Er zullen zeurpieten rondfietsen die je gaan vertellen dat je met een kinderfiets met kleine wielen rijdt. Niks van aantrekken. Specialized is een A-merk qua merkuitstraling.
Ideale beginnersfiets, ik zou er tussen de 100 en 200 euro voor betalen.

DaveR
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jan 2018 20:34

DaveR 24 jan 2018 20:52

Onthoud wel dat aan een oudere fiets zoals deze vaak snel 'verborgen' kosten aan zicht komen. Vervangen van bladen/ketting/cassette is vaak een must, en ookal is deze XTR set oud, het blijft prijzig om te vervangen. (natuurlijk hoeft er niet perse nieuw xtr spul op maar kan lagere kwaliteit ook). Daarnaast hebben de voorvorken ook vaak hun beste tijd gehad als ze niet regelmatig geserviced zijn.

Ik heb het vaker gezien, mensen die met goede moed wilden gaan mountainbiken, 'goedkoop' boven duurzaam verkozen, zich blauw betaalde aan reparaties/vervangingen, en er vervolgens weer snel mee stopte. Ik zou zeggen stop net iets meer geld in een net iets betere fiets

Plaats reactie