Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Jaar rond fietsen zonder supplementen ?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 jan 2018 22:32

Met de laatste paar berichten word ik helemaal blij...goed bezig jongens :winkthumb:
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 jan 2018 18:17

Keezx schreef: 16 jan 2018 22:32 Met de laatste paar berichten word ik helemaal blij...goed bezig jongens :winkthumb:
+1. Alle fabeltjes de wereld uit

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 17 jan 2018 23:56

als je over supplementen bezig bent, ga misschien eerst naar de dokter om je bloed te trekken. als je geen tekorten hebt dan hoeft het niet. een tekort ontwikkel je niet na een lange, zware rit als het bloedheet is. gezond verstand gebruiken, dat kan ik je vooral aanraden.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4310
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 18 jan 2018 08:17

Maar alle onderzoeken ten spijt: Baat het niet, schaden zal het ook niet.
Mits natuurlijk de overige voeding normaal mee omgegaan wordt. Wil je afvallen zul je minder calorieën tot je moeten nemen dan dat je verbrand, en dat over langere tijd gemeten. En sportvoeding zit nu eenmaal vol calorieën, die je dus elders zal moeten minderen in een dergelijk geval.
Persoonlijk heb ik daar geen last van, en vind ik het heel erg prettig om een isotone sportdrank in de bidon te hebben. Dit zal ik ook zeker blijven doen, evenals de hersteldrank welke ik af en toe neem na afloop van een training. (het is overigens wel bewezen dat het zeer verstandig is om na een training iets van voeding tot je te nemen om de te korten weer aan te vullen)
Verder gebruik ik tijdens een training ook af en toe een gelletje, gewoon om mijn maag daar gewend aan te laten zijn. Deze gelletjes vind ik namelijk wel heel prettig tijdens een triathlon wedstrijd of beklimming van een alpen coll.

Dus ieder zijn ding, ik ga geen meter harder rijden door de sportvoeding, voor mijn herstel doet het ook niets extra en toch gebruik ik de spullen en zal dat ook blijven doen.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 18 jan 2018 08:42

Ik slik zo nu en dan eens een magnesium tabletje (paar keer per week, voor of na sporten), het smaakt lekker en ik heb sindsdien geen kramp meer na lange inspanningen. Ik ben wel ook veel serieuzer/regelmatiger gaan trainen en eet veel completer/gezonder, dus waarschijnlijk haalt het niets uit.

Daarnaast slik ik iedere dag een omega3 capsule, omdat ik allergisch ben voor vis en daar dus vrij weinig van binnenkrijg.

Beide niet wetenschappelijk onderbouwt, maar beide ook vrij onschuldig. Alle "echte" supplementen blijf ik heel ver van weg. Tijdens lange ritten wil ik nog wel eens een schepje isostar poeder in mijn bidon doen, gewoon omdat ik dat wel lekker vind smaken. :-)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 jan 2018 08:48

Baat het niet, dan schaad het niet, gaat dus echt niet op in het geval van sommige supplementen. Te veel vitamine B12 leidt bij sommige personen tot nare effecten in het zenuwstelsel, om maar eens iets te noemen.

Zoals ik op de vorige pagina al aangaf is er een verschil tussen supplementen en sportvoeding. Van die laatste is bewezen dat het werkt, van die eerste is het in veel gevallen zeer twijfelachtig.
Echter ook aan sportvoeding zitten nadelen en dan laat ik de obvious kcal buiten beschouwing. Als je altijd tijdens het trainen een constante stroom snelle koolhydraten inneemt, dan gaat het lichaam niet beter vet verbranden. Als je bijv 2 uur rustig rijdt heb je die suikers helemaal niet nodig.
Ander punt is herstel na inspanning, de laatste jaren blijkt steeds meer dat je bepaalde trainingsprikkels verminderd als je alles er aan doet om optimaal te herstellen. Vrij radicalen afvangen door een lading vruchtensap naar binnen te werken, benen koelen, enz. Moet je meerdere dagen achter elkaar presteren, dan is het essentieel dat je zo snel mogelijk herstelt. Maar in normale dagelijkse situatie van de niet prof-sporter is dat helemaal niet het geval.

Overigens is er één supplement dat bij mij enorm goed werkt en dat is caffeine. Hoe je reageert op caffeine is genetisch bepaald en verschilt van persoon tot persoon. De hoeveelheid dagelijkse caffeine inname heeft maar een beperkt effect.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 18 jan 2018 10:06

idd amclassic-fan, een tekort is niet goed maar een teveel kan ook zeker schadelijk zijn. daarom ook dat ik eerst naar een arts zou gaan om te weten of er een tekort zou zijn. vitaminen en mineralen zijn ook een industrie waar er veel geld mee gemoeid is. aan iedereen: laat je dus niet teveel leiden door de praatjes en etiketten.
Bospaadje schreef: 18 jan 2018 08:42Daarnaast slik ik iedere dag een omega3 capsule, omdat ik allergisch ben voor vis en daar dus vrij weinig van binnenkrijg.
volgens mij maken vissen geen omega-3 aan. die halen het voornamelijk uit algen. omega-3 vindt je bv in walnoten, daar zul je wel genoeg mee hebben normaal gezien. zelfs aardappelen en bananen bevatten wat omega-3.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 jan 2018 10:51

scottwilko schreef: 18 jan 2018 08:17Maar alle onderzoeken ten spijt: Baat het niet, schaden zal het ook niet.
Je kunt jezelf aardig vergiftigen door onbeperkt magnesium of kalium te slikken. Of ander spul met magische eigenschappen in een overdosis naar binnen te werken

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2197
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 18 jan 2018 11:11

Bij magnesium zou ik zeker wat meer info inwinnen en heel erg opletten voor wie de info is, Voor mannen is overmatige magnesium inname namelijk veel gevaarlijker dan voor vrouwen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2197
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 18 jan 2018 11:14

Ik fiets ca 350 dagen per jaar zonder supplementen en doe dat al ruim 3 jaar, ben gezonder dan ooit en bijvoorbeeld ook minder verkouden dan ooit. Ik fiets dus bijna iedere dag en herstel zou dan dus een serieus probleem moeten zijn volgens de herstelshake fabrikanten (wij van WC-eend...). Toch ben ik fitter en vitaler dan ooit, voor mij dus echt geen supplementen, meer bewijs heb ik niet nodig.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 jan 2018 11:28

ophetkantje schreef: 18 jan 2018 11:11 Bij magnesium zou ik zeker wat meer info inwinnen en heel erg opletten voor wie de info is, Voor mannen is overmatige magnesium inname namelijk veel gevaarlijker dan voor vrouwen.
? Hoezo.? Volgens mij krijg je van te veel magnesium inname diarree.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 18 jan 2018 11:44

ophetkantje schreef: 18 jan 2018 11:14 Ik fiets ca 350 dagen per jaar zonder supplementen en doe dat al ruim 3 jaar, ben gezonder dan ooit en bijvoorbeeld ook minder verkouden dan ooit. Ik fiets dus bijna iedere dag en herstel zou dan dus een serieus probleem moeten zijn volgens de herstelshake fabrikanten (wij van WC-eend...). Toch ben ik fitter en vitaler dan ooit, voor mij dus echt geen supplementen, meer bewijs heb ik niet nodig.
hier hetzelfde. ik begin aan mijn vijfde seizoen competitie, derde bij de elites zonder contract. er moet veel en stevig getraind worden en toch heb ik geen behoefte aan supplementen. bloedwaarden zijn altijd in orde. ik krijg alles via de voeding binnen.

Plaats reactie