Maar dat je er in ieder weer mee uit de voeten kunt, heeft met dat plastic frame niks te maken. Dat komt door de onderdelen die erop zitten en die vind je ook op iedere andere vergelijkbare fiets van vergelijkbare kwaliteit.
Wat een fiets een winter- of slechtweerfiets maakt zijn vooral goedkope onderdelen zodat de overmatige slijtage veroorzaakt door vocht, modder en pekel je minder geld kost. Verder valt er nog winst te halen uit een beter afgedichte trapas (vierkant) en naven en eventueel met minder versnellingen gaan rijden. dat zorgt ook voor minder slijtage en is ook weer goedkoper te vervangen. Die gasten die een tweede dure carbon fiets als "winterfiets" hebben durven gewoon niet eerlijk tegen hun vrouw (of zichzelf?) te zijn want geld besparen doe je er niet mee.
Als ik een Canyon zou hebben dan wil ik er zeker een fiets naast hebben. Als je een keer je fiets moet terugsturen vanwege garantie heb je dan nog iets om op terug te vallen.
Aero of klimfiets?
-
- Forum-lid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 23 mar 2012 13:51
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De geo van een foil is exact gelijk aan een addict overigens.
Of iets mooi is dat blijft persoonlijk ik vind de aeroad disc en foil disc de mooiste fietsen op de markt met de argon 18 nitrogen die ik voor een maat van me pas heb opgebouwd, zie argon topic.
Pas gehoord bij een FM:
)dezelfde die aangaf dat trek de remlijding buitenom de voorvork legt omdat die bij extreemgebruik kan smelten.....). Met een addict ben je zeker een minuut sneller de alp op dan met een foil, niet omdat ie lichter is maar omdat het bracker zo is gekonstrueerd dan de foil vooruit wil en de addict omhoog.........
Of iets mooi is dat blijft persoonlijk ik vind de aeroad disc en foil disc de mooiste fietsen op de markt met de argon 18 nitrogen die ik voor een maat van me pas heb opgebouwd, zie argon topic.
Pas gehoord bij een FM:
)dezelfde die aangaf dat trek de remlijding buitenom de voorvork legt omdat die bij extreemgebruik kan smelten.....). Met een addict ben je zeker een minuut sneller de alp op dan met een foil, niet omdat ie lichter is maar omdat het bracker zo is gekonstrueerd dan de foil vooruit wil en de addict omhoog.........
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4362
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Dit gaat tegenwoordig op voor de Addict RC. De normale Addict heeft een comfort geometrie gekregen welke vorig seizoen nog Solace heette.wasbeer2006 schreef: ↑19 dec 2017 11:45 De geo van een foil is exact gelijk aan een addict overigens.
wasbeer2006 schreef: ↑19 dec 2017 11:45 Met een addict ben je zeker een minuut sneller de alp op dan met een foil, niet omdat ie lichter is maar omdat het bracker zo is gekonstrueerd dan de foil vooruit wil en de addict omhoog.........
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
De mijne wil in de bergen vooral altijd zo snel mogelijk weer omlaag ...wasbeer2006 schreef: ↑19 dec 2017 11:45 ...
Pas gehoord bij een FM: ... Met een addict ben je zeker een minuut sneller de alp op dan met een foil, niet omdat ie lichter is maar omdat het bracker zo is gekonstrueerd dan de foil vooruit wil en de addict omhoog.........
Heel het aero verhaal is pure b*llsh*t, uitgevonden door een paar marketing jongens om meer spullen te verkopen.
Hoe hard fiets je gemiddeld (ik veronderstel dat je geen 40km/h rijdt zoals aan prof in een peloton, als dat wel zo zou zijn moet je dringend solliciteren bij een profploeg)? Denk je echt dat bij deze snelheid een onderbuis (of een compleet frame) die iets meer geprofileerd is een verschil zal maken? Stel jezelf de volgende vragen:
Hoe groot is het frontaal opppervlak van een fietser?
Hoeveel % van dat oppervlak wordt ingenomen door de fiets en hoeveel % door de rijder denk je?
Hoeveel voordeel haal je uit een aero fiets tov een heel eind dieper op je fiets zitten?
Er valt veel meer aero voordeel te halen uit een diepere positie dan uit een fiets met geprofileerde buizen! En een diepere positie is gratis)
Net zoals er meer gewichtsvoordeel gehaald kan worden uit je eigen gewicht ten opzichte van het gewicht van je fiets! (jezelf op dieet zetten is ook gratis)
Maar daar kan de fietsenbranche geen geld mee verdienen, dus vertellen ze dat je vooral een lichte en aero fiets nodig hebt (en liefst van elke type fiets één).
Pas als je je eigen lichaam geperfectioneerd hebt (afgetraind) en je positie optimaal is kan de fiets voor net dat kleine beetje extra zorgen. Voor de meeste recreative fietsers is dit niet het geval.
Maar de meeste recreatieve fietsers spiegelen zichzelf zo graag aan profrenners...
Mijn advies: koop waar je zin in hebt maar geloof niet dat je plots beter of sneller gaat fietsen met een aerofiets. Als je een aerofiets wilt kopen en 1 keer per jaar een cyclo in de bergen rijdt mag een aerofiets die 1kg meer weegt geen probleem vormen.
Hoe hard fiets je gemiddeld (ik veronderstel dat je geen 40km/h rijdt zoals aan prof in een peloton, als dat wel zo zou zijn moet je dringend solliciteren bij een profploeg)? Denk je echt dat bij deze snelheid een onderbuis (of een compleet frame) die iets meer geprofileerd is een verschil zal maken? Stel jezelf de volgende vragen:
Hoe groot is het frontaal opppervlak van een fietser?
Hoeveel % van dat oppervlak wordt ingenomen door de fiets en hoeveel % door de rijder denk je?
Hoeveel voordeel haal je uit een aero fiets tov een heel eind dieper op je fiets zitten?
Er valt veel meer aero voordeel te halen uit een diepere positie dan uit een fiets met geprofileerde buizen! En een diepere positie is gratis)
Net zoals er meer gewichtsvoordeel gehaald kan worden uit je eigen gewicht ten opzichte van het gewicht van je fiets! (jezelf op dieet zetten is ook gratis)
Maar daar kan de fietsenbranche geen geld mee verdienen, dus vertellen ze dat je vooral een lichte en aero fiets nodig hebt (en liefst van elke type fiets één).
Pas als je je eigen lichaam geperfectioneerd hebt (afgetraind) en je positie optimaal is kan de fiets voor net dat kleine beetje extra zorgen. Voor de meeste recreative fietsers is dit niet het geval.
Maar de meeste recreatieve fietsers spiegelen zichzelf zo graag aan profrenners...
Mijn advies: koop waar je zin in hebt maar geloof niet dat je plots beter of sneller gaat fietsen met een aerofiets. Als je een aerofiets wilt kopen en 1 keer per jaar een cyclo in de bergen rijdt mag een aerofiets die 1kg meer weegt geen probleem vormen.
Laat iedereen gewoon kopen waar hij leuk mee kan fietsen. Volgens mij beseft iedereen hier dat het verschil tussen een alu fiets met 105 en een top aero frame met dura ace afmontage inclusief dura ace c50 wielen gering is.
Ik fiets gemiddeld 26.7 km/h. 4 uur in een peloton aan 40km/h is een makkie. Regel jij mn prof contract? Ik veronderstel dat de helft van het forum ook zo'n contract kan krijgen.
Ik fiets gemiddeld 26.7 km/h. 4 uur in een peloton aan 40km/h is een makkie. Regel jij mn prof contract? Ik veronderstel dat de helft van het forum ook zo'n contract kan krijgen.
Heerlijk advies van Roelw
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Tuurlijk klopt dat ook wel. Maar ik zou wel willen zeggen onderschat aero niet.
Ik heb vroeger met RC auto,s geraced en een spoilertje een paar graden draaien deed ook op vrij lage snelheid al wonderen. Nu is die spoiler natuurlijk een significant deel van de auto en een onderbuis niet echt.
realiteit is dat ik een aantal jaar geleden 40 ritjes MTB en Race naast elkaar heb gelegd en daaruit een gemiddeld gemiddelde hebt gehaald. Bleek slechts 8% snelheid te schelen en dat was met een MTB met normale profielbanden Racing Ralph op 3 bar en nog een 26" met een 29" heb ik de verglijking nog niet gemaakt maar ik schat dat je naar 6% gaat.
De drop op op de MTB 3cm minder dan op de racer. Dus daarmee zie je dat het zeker maar marginale verschillen zijn.
Waar ik wel een keer heel beneiuwd naar ben hoeveel power van de pedalen komt op de weg in diverse situaties. Verschillende crank, wielen, banden, ketting lijn. versleten aandrijflijn etc. Lastig testje maar wel intressant. Auto rollenbank ombouwen.