Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aero of klimfiets?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 dec 2017 00:37

Maar dat je er in ieder weer mee uit de voeten kunt, heeft met dat plastic frame niks te maken. Dat komt door de onderdelen die erop zitten en die vind je ook op iedere andere vergelijkbare fiets van vergelijkbare kwaliteit.

Wat een fiets een winter- of slechtweerfiets maakt zijn vooral goedkope onderdelen zodat de overmatige slijtage veroorzaakt door vocht, modder en pekel je minder geld kost. Verder valt er nog winst te halen uit een beter afgedichte trapas (vierkant) en naven en eventueel met minder versnellingen gaan rijden. dat zorgt ook voor minder slijtage en is ook weer goedkoper te vervangen. Die gasten die een tweede dure carbon fiets als "winterfiets" hebben durven gewoon niet eerlijk tegen hun vrouw (of zichzelf?) te zijn want geld besparen doe je er niet mee.

Als ik een Canyon zou hebben dan wil ik er zeker een fiets naast hebben. Als je een keer je fiets moet terugsturen vanwege garantie heb je dan nog iets om op terug te vallen.
Campagnolo Ultra Dork

SimplySimon
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 mar 2012 13:51

SimplySimon 12 dec 2017 09:45

https://youtu.be/rcdwTRh3sGo

Mooie test met aero bikes.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 dec 2017 11:45

De geo van een foil is exact gelijk aan een addict overigens.

Of iets mooi is dat blijft persoonlijk ik vind de aeroad disc en foil disc de mooiste fietsen op de markt met de argon 18 nitrogen die ik voor een maat van me pas heb opgebouwd, zie argon topic.

Pas gehoord bij een FM:
)dezelfde die aangaf dat trek de remlijding buitenom de voorvork legt omdat die bij extreemgebruik kan smelten.....). Met een addict ben je zeker een minuut sneller de alp op dan met een foil, niet omdat ie lichter is maar omdat het bracker zo is gekonstrueerd dan de foil vooruit wil en de addict omhoog......... :roll: :?: :lol:

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 dec 2017 12:08

Leuke anekdote en tevens een van de redenen dat fietsenmakers slecht betaald worden....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4362
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 19 dec 2017 14:24

wasbeer2006 schreef: 19 dec 2017 11:45 De geo van een foil is exact gelijk aan een addict overigens.

Dit gaat tegenwoordig op voor de Addict RC. De normale Addict heeft een comfort geometrie gekregen welke vorig seizoen nog Solace heette.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 19 dec 2017 14:34

wasbeer2006 schreef: 19 dec 2017 11:45 Met een addict ben je zeker een minuut sneller de alp op dan met een foil, niet omdat ie lichter is maar omdat het bracker zo is gekonstrueerd dan de foil vooruit wil en de addict omhoog......... :roll: :?: :lol:
:lol:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 dec 2017 14:45

Zo grappig is dat niet. Als je het bracket zo construeert dat de trapas 5.71 graden gedraaid zit in het frame heb je automatisch een voordeel op hellingen van 10%. Dat is gewoon natuurkunde (o.i.d.)
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 20 dec 2017 09:48

wasbeer2006 schreef: 19 dec 2017 11:45 ...
Pas gehoord bij een FM: ... Met een addict ben je zeker een minuut sneller de alp op dan met een foil, niet omdat ie lichter is maar omdat het bracker zo is gekonstrueerd dan de foil vooruit wil en de addict omhoog......... :roll: :?: :lol:
De mijne wil in de bergen vooral altijd zo snel mogelijk weer omlaag ...

roelw
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 20 dec 2017 10:21

Heel het aero verhaal is pure b*llsh*t, uitgevonden door een paar marketing jongens om meer spullen te verkopen.
Hoe hard fiets je gemiddeld (ik veronderstel dat je geen 40km/h rijdt zoals aan prof in een peloton, als dat wel zo zou zijn moet je dringend solliciteren bij een profploeg)? Denk je echt dat bij deze snelheid een onderbuis (of een compleet frame) die iets meer geprofileerd is een verschil zal maken? Stel jezelf de volgende vragen:
Hoe groot is het frontaal opppervlak van een fietser?
Hoeveel % van dat oppervlak wordt ingenomen door de fiets en hoeveel % door de rijder denk je?
Hoeveel voordeel haal je uit een aero fiets tov een heel eind dieper op je fiets zitten?

Er valt veel meer aero voordeel te halen uit een diepere positie dan uit een fiets met geprofileerde buizen! En een diepere positie is gratis)
Net zoals er meer gewichtsvoordeel gehaald kan worden uit je eigen gewicht ten opzichte van het gewicht van je fiets! (jezelf op dieet zetten is ook gratis)
Maar daar kan de fietsenbranche geen geld mee verdienen, dus vertellen ze dat je vooral een lichte en aero fiets nodig hebt (en liefst van elke type fiets één).
Pas als je je eigen lichaam geperfectioneerd hebt (afgetraind) en je positie optimaal is kan de fiets voor net dat kleine beetje extra zorgen. Voor de meeste recreative fietsers is dit niet het geval.
Maar de meeste recreatieve fietsers spiegelen zichzelf zo graag aan profrenners...

Mijn advies: koop waar je zin in hebt maar geloof niet dat je plots beter of sneller gaat fietsen met een aerofiets. Als je een aerofiets wilt kopen en 1 keer per jaar een cyclo in de bergen rijdt mag een aerofiets die 1kg meer weegt geen probleem vormen.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 20 dec 2017 11:04

Laat iedereen gewoon kopen waar hij leuk mee kan fietsen. Volgens mij beseft iedereen hier dat het verschil tussen een alu fiets met 105 en een top aero frame met dura ace afmontage inclusief dura ace c50 wielen gering is.
Ik fiets gemiddeld 26.7 km/h. 4 uur in een peloton aan 40km/h is een makkie. Regel jij mn prof contract? Ik veronderstel dat de helft van het forum ook zo'n contract kan krijgen.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 20 dec 2017 11:21

Heerlijk advies van Roelw :like:
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 dec 2017 13:51

Herman_N schreef: 20 dec 2017 11:21 Heerlijk advies van Roelw :like:
Tuurlijk klopt dat ook wel. Maar ik zou wel willen zeggen onderschat aero niet.
Ik heb vroeger met RC auto,s geraced en een spoilertje een paar graden draaien deed ook op vrij lage snelheid al wonderen. Nu is die spoiler natuurlijk een significant deel van de auto en een onderbuis niet echt.

realiteit is dat ik een aantal jaar geleden 40 ritjes MTB en Race naast elkaar heb gelegd en daaruit een gemiddeld gemiddelde hebt gehaald. Bleek slechts 8% snelheid te schelen en dat was met een MTB met normale profielbanden Racing Ralph op 3 bar en nog een 26" met een 29" heb ik de verglijking nog niet gemaakt maar ik schat dat je naar 6% gaat.

De drop op op de MTB 3cm minder dan op de racer. Dus daarmee zie je dat het zeker maar marginale verschillen zijn.

Waar ik wel een keer heel beneiuwd naar ben hoeveel power van de pedalen komt op de weg in diverse situaties. Verschillende crank, wielen, banden, ketting lijn. versleten aandrijflijn etc. Lastig testje maar wel intressant. Auto rollenbank ombouwen.

Plaats reactie