Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Annemiek van Vleuten...

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 03 aug 2022 12:15

bakboord1 schreef: 03 aug 2022 11:57
Het eerder voorgestelde minimum van bijvoorbeeld vetpercentage of BMI lijkt mij daarom goed.
Wat denk je dat daar de gevolgen van zijn, dat mensen in de anorexia-gevarenzone hun job/passie verliezen of dat ze opeens meer gaan beginnen eten?

Als er problemen zijn, is het aan de ploeg om die enerzijds actief te spotten en daar op maat mee om te gaan. Ik zie geen heil in het zwaard van Damocles in de vorm van een getal dat moet worden gehaald.

Annemiek zelf is trouwens heel voorzichtig in het zichzelf promoten als een voorbeeld om na te streven.
Afbeelding

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 03 aug 2022 12:42

Annemiek raadt het zelfs af om te doen wat zij doet maar dat is niet wat sommige mensen willen zien en horen.
Die zien een vrouw met een laag vetpercentage heel hard fietsen.
Als de sporters die ze zien wat minder droog/scherp staan dan is de associatie ook minder.

De meeste sporters hebben geen ploeg die op ze let.
Zelfs als ze in een ploeg zitten weten ze heel goed hun omgeving te misleiden.
Ik ben tegen betutteling maar heb de andere kant van de medaille ook gezien.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 aug 2022 12:49

Bakboord, dat minimale voorgeschreven vetpercentage of BMI alleen voor dames of ook voor heren?
Ik denk dat Annemiek dat zelf heel goed kan regiseren.
Je kunt alles wel in cijfers gaan voorschrijven. Daar wordt de wereld ook niet leuker van.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 03 aug 2022 12:54

bakboord1 schreef: 03 aug 2022 12:42
...maar heb de andere kant van de medaille ook gezien.
Ik ook en da's geen pretje, maar ik vrees dat regeltjes alleen maar omgekeerd werken. Wat ik veel zie is dat fanatieke sporters (eventueel met een laag gewicht) een fragiele balans hebben waarbij de sport hen in evenwicht houdt. Neem dat weg en ik denk dat je meer problemen creëert dan dat je oplost.
Afbeelding

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 03 aug 2022 13:17

Jans schreef: 03 aug 2022 12:49 Bakboord, dat minimale voorgeschreven vetpercentage of BMI alleen voor dames of ook voor heren?
Ik denk dat Annemiek dat zelf heel goed kan regiseren.
Je kunt alles wel in cijfers gaan voorschrijven. Daar wordt de wereld ook niet leuker van.
Helemaal mee eens. Gaan we nog meer parameters gaan vastleggen om sporters als 'gezond' te zien? Bart Wellens als veldrijder sprak in der tijd van 5-6% (!) vet in hoogvorm... Mijn vader is 70 jaar, eet wat hij wil, sport niet fanatiek, maar ziet eruit alsof hij zich voorbereid op de dolomietenmarathon. Vet is ook een kwestie van genen...

Je gaat gezondheid echt niet in een reeks getallen kunnen vatten die voor iedereen goed zijn. Zoals hier al eerder gezegd, ligt de verantwoordelijkheid bij de artsen. Dat is in eerste instantie de teamarts, in tweede instantie de sportarts. Amateursporters die geen teamarts hebben, passeren sowieso een aantal keer per jaar bij een arts. Ik ben er zeker van daar heel veel probleemsituaties worden erkend.

Dus wij als toeschouwer hebben niet te (ver)oordelen over hoe sporters eruit zien, dat is mijn mening.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 aug 2022 15:19

Collega van mij was Nederlandse top synchroonzwemmen en ze is nooit onder de 15% gekomen. Hoe spartaans er ook getraind/gegeten werd.
Alleen wel elke week(!) de plooimeting, de preken, etc…. Die is dus alle plezier daardoor verloren.
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 aug 2022 15:57

AVV vind ik niet vel over been. Vollering wel, die is echt extreem mager.

bankrenner
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 05 mei 2015 11:10

bankrenner 03 aug 2022 16:45

Jans schreef: 03 aug 2022 12:49 Bakboord, dat minimale voorgeschreven vetpercentage of BMI alleen voor dames of ook voor heren?
Ik denk dat Annemiek dat zelf heel goed kan regiseren.
Je kunt alles wel in cijfers gaan voorschrijven. Daar wordt de wereld ook niet leuker van.
Alleen voor vrouwen natuurlijk!

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 03 aug 2022 19:55

Het gaat me niet specifiek om Van Vleuten want daar maak ik me geen zorgen om. Ik maak me wel zorgen om al die onzichtbare meisjes die enkel beelden zien van topsporters waar het laatste restje vet is weggetraind en denken dat het volstrekt normaal is om er zo uit te zien. Instagram geeft ze vaak ook al geen realistischer beeld.
Bij meerdere duursporten is de lijn tussen gezond en ongezond gewicht te dun naar mijn mening.

Als we doen wat we deden dan krijgen we wat we kregen. Dat is de weg van de minste weerstand maar ik vind dat er in de maatschappij veel meer oog moet zijn voor gewichtsproblemen. Topsport zou daarin best een voorbeeld in mogen zijn.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 aug 2022 20:33

Ik vind dat te veel mensen vinden dat de overheid ons allerlei beperkingen op zouden moeten leggen omdat er een
groep problemen heeft. Ik ben 2 tantes relatief jong verloren aan overmatig drankgebruik. Dan ook alle alcohol verbieden?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 aug 2022 21:13

Het is hoe dan ook je eigen verantwoordelijkheid en eigen keuze hoe je met je lichaam en je leven omgaat. Daar heeft de “overheid” gelukkig nog helemaal niets over te zeggen (al zouden sommige antivaxers daar misschien anders over denken)

Je eigen verantwoordelijkheid betekent dus ook je eigen keuze en je eigen consequenties daarvan. Daarna volgt onvermijdelijk de discussie hoe je daar als zorgstaat mee om moet gaan, en dat is een hele ander discussie. Maar om een bekendheid als rolmodel te bombarderen en vervolgens daar enige excessen uit het maatschappelijke leven aan te verbinden is natuurlijk je reinste kolder!
Do or don’t, there is no try

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 03 aug 2022 21:38

@jans je valt in whataboutism.
@enzzo lees mijn commentaar nog eens. Ik zeg echt heel andere dingen dan jij hier concludeert.

Plaats reactie