betekenis kettingbladen (AM) - (AK) ( AJ) ?
Dit heeft te maken met de combinaties welke te maken zijn zoals Shimano ze voorschrijft.
Bijvoorbeeld een 50AM met een 34AM en dan is de 39 een AK, deze kan dan volgens Shimano niet gecombineerd worden met de 50AM
Bijvoorbeeld een 50AM met een 34AM en dan is de 39 een AK, deze kan dan volgens Shimano niet gecombineerd worden met de 50AM
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Maar daar moet je je niets van aantrekken.
Je kan vele kettingbladen combineren. Mijn oude fiets kwam oorspronkelijk met een compact (50-34) maar ik heb jarenlang met een 39 en daarna een 36 gereden. Het is vooral de werking van de voorderailleur die hierdoor beïnvloed wordt. Deze heeft een soort van inkeping aan de linkerkant van de kooi om de ketting efficiënter van het binnen- naar buitenblad te duwen. Wanneer je voorderailleur is afgesteld op 50-34 dan duwt deze uiteraard op de verkeerde hoogte wanneer je met een 39 rijdt. Schakelen gaat uiteraard nog, dat is geen probleem. Het gaat alleen net ietsje minder vlot.
Deze verklaring snijdt geen hout. De montagehoogte van de voorderailleur wordt alleen bepaald door de maat van het buitenblad. Er zijn geen varianten voorderailleurs met zg. inkepingen passend bij andere maten binnenbladen.
Je begrijpt niet wat ik bedoel: ik zeg nergens dat er voorderailleurs zijn met een inkeping voor bv een 50-39. Ik zeg wél dat die inkeping gemaakt is voor een bepaalde kettingblad-combinatie, zijnde 53-39, 52-36 of 50-34. Shimano voorderailleurs zijn specifiek ontworpen met een capaciteit van 16 tandjes, de inkeping in de kooi van de voorderailleur is specifiek daarop afgestemd.
Er zijn natuurlijk wel verschillende kooivormen voor hele kleine voorbladen en grotere, of je dat inkepingen moet noemen is discutabel, maar mattiav heeft een punt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
De kooien van wegderailleurs, dubbel, niet triple, zijn toch echt wel per merk gelijk. Wel veranderd in de loop van de jaren, maar niet te vergelijken met mtb voorderailleurs. Die hebben bijv een veel kleinere radius, passend bij een buitenblad van 40-44t. Het gaat niet over inkepingen, maar over ingeperste profielen.
Ik snap nog altijd niet wat je punt is. De TS vraagt wat de letters op de kettingbladen betekenen, en dus eigenlijk waarom Shimano bepaalde combinaties van kettingbladen aanbeveelt. Mijn antwoord hierop is dat dit een optimale werking van de voorderailleur garandeert omdat zowel de capaciteit als het ingeperst profiel (of inkeping, of uitstulping, of hoe je het ook noemen wilt) hier specifiek voor ontworpen zijn. Uit eigen ervaring (zowel weg als mtb) kan ik ook zeggen dat schakelen met een groter binnenblad dan aangeraden zeker mogelijk is maar ietsje minder vlot gaat. Ik zie niet wat andere merken hieraan veranderen. Sram en Campagnolo leveren trouwens cranks in exact dezelfde combinaties.
Je suggereert dat er verschillende voorderailleurs zijn voor het schakelen van verschillende combinaties kettingbladen, waar het verschil bestaat uit een andere profilering van de kooi. Dat is gewoon niet juist.matthiav schreef: ↑01 dec 2017 13:48 Ik snap nog altijd niet wat je punt is. De TS vraagt wat de letters op de kettingbladen betekenen, en dus eigenlijk waarom Shimano bepaalde combinaties van kettingbladen aanbeveelt. Mijn antwoord hierop is dat dit een optimale werking van de voorderailleur garandeert omdat zowel de capaciteit als het ingeperst profiel ....
Dat is niet wat ik bedoelde, al snap ik dat het zo kan overkomen als ik het bericht lees. Ik bedoelde dus dat ze ontworpen zijn om gebruikt te worden met één van de aanbevolen combinaties, en niet met andere combinatiesklimmer schreef: ↑01 dec 2017 13:58Je suggereert dat er verschillende voorderailleurs zijn voor het schakelen van verschillende combinaties kettingbladen, waar het verschil bestaat uit een andere profilering van de kooi. Dat is gewoon niet juist.matthiav schreef: ↑01 dec 2017 13:48 Ik snap nog altijd niet wat je punt is. De TS vraagt wat de letters op de kettingbladen betekenen, en dus eigenlijk waarom Shimano bepaalde combinaties van kettingbladen aanbeveelt. Mijn antwoord hierop is dat dit een optimale werking van de voorderailleur garandeert omdat zowel de capaciteit als het ingeperst profiel ....