Schijfremmen en regen
- boswielrenner
- Forum-lid
Korte vraag: Maken de huidige Shimano Ultegra 8000 schijfremmen op de racefiets ook kabaal als je remt in de regen?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Ik heb met de Ultegra 8000 geen ervaring, wel met de SHIMANO ST-RS505/BR-RS505. (ook veel 105 genoemd)
Techniek is niet wezenlijk anders dus denk wel een goed vergelijk.
Bij natte omstandigheden met veel zand en troep op de weg komen bij geluiden regelmatig voor. Na een paar keer goed remmen is het dan wel weer weg, maar bij de volgende plas waar je door fietst is het weer terug.
Op mijn Gravel racer vind ik het niet een heel groot probleem. Bij een racer zou ik me daar wel aan kunnen ergeren.
Iemand een idee wat het "geklonk" verzoorzaakt? Zand? Denk dat schoon water niet het probleem is.
Ben wel benieuwd naar de ervaring van anderen.
Techniek is niet wezenlijk anders dus denk wel een goed vergelijk.
Bij natte omstandigheden met veel zand en troep op de weg komen bij geluiden regelmatig voor. Na een paar keer goed remmen is het dan wel weer weg, maar bij de volgende plas waar je door fietst is het weer terug.
Op mijn Gravel racer vind ik het niet een heel groot probleem. Bij een racer zou ik me daar wel aan kunnen ergeren.
Iemand een idee wat het "geklonk" verzoorzaakt? Zand? Denk dat schoon water niet het probleem is.
Ben wel benieuwd naar de ervaring van anderen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
- daniel1975
- Forum-lid HC
Zonder er mee gereden te hebben: 99% kams van wel.boswielrenner schreef: ↑25 nov 2017 10:45 Korte vraag: Maken de huidige Shimano Ultegra 8000 schijfremmen op de racefiets ook kabaal als je remt in de regen?
Afgaande op de ervaringen met meerdere merken en uitvoeringen op de atb. Clearance is zo klein, dat bij minste of geringste wat er tussen komt geluid oplevert. Hoe storend het is mag je zelf bepalen....
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Bijna alle, welke niet dan? Ik houd me sterk aanbevolen, want mijn rem vooraan is echt niet te doen qua herrie.
Droog geen of nauwelijks geluid. Nat bezorg ik mensen bijna een hartaanval.
Mijn achterrem daarentegen blijft zo goed als stil.
Verschil is uiteraard dat vooraan de rem achter de schijf zit in tegenstelling met de rem achter die voor de schijf zit.
Ik begrijp wel dat er vooraan veel meer water op de remblokjes terecht komt aangezien het opspattende water van het voorwiel direct in de remmen en op de schijf terecht komt.
Hoe doen de mountainbikers ( en veldrijders) dit dan - rijden tegenwoordig allemaal met schijfremmen, en veelal in natte omstandigheden?
Dirk
Als het echt nat wordt, dan is het over. Vochtig weer is het ergste. Zaken die je niet kunt veranderen, moet je accepteren, zegt m'n vader. Het zij zo. Soms klink je als een misthoorn, voordeel is dan weer wel dat je goed gehoord wordt door voorliggers en wandelaars.
- boswielrenner
- Forum-lid
Op mijn mountainbike in de regen op de straat of op het parcours krijsen de remmen behoorlijk. Jammer als dit op de racefiets ook het geval zal zijn, maar er is dan weinig aan te doen, vrees ik.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
- daniel1975
- Forum-lid HC
Geen enkele reden waarom dat op de racer niet zo zou zijn natuurlijk. Ontwerp van de calipers is vergelijkbaar, waarbij Shimano zelfs nog de meeste ruimte heeft tussen blokken en schijf.boswielrenner schreef: ↑25 nov 2017 14:16 Op mijn mountainbike in de regen op de straat of op het parcours krijsen de remmen behoorlijk. Jammer als dit op de racefiets ook het geval zal zijn, maar er is dan weinig aan te doen, vrees ik.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Kan je me dit eens uitleggen? Je remmen en je schijven zitten toch in het midden van je wiel. Je water dat opspat, gaat naar opzij, en wordt door je band naar achteren geworpen --> Tegen je schuine buis van je frame aan en richting je bottom bracket.
Je voorrem zit nagenoeg boven het punt waarop jij met je band contact maakt met de ondergrond, de plek waar er uberhaupt iets gebeurd tussen jouw fiets en water dat op de weg ligt.
Achterwiel en voorwiel verschillen hierin ook nauwelijks, behalve dan dat bij het achterwiel, het water en vuil ook tot aan je zitbuis komt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
785’s van Shimano zijn met OEM blokken gewoon stil (eerste 5 km piepten ze idd een beetje). Daarna klauwen gericht en prima stil.
Het ‘tjingtjing’ herken ik wel. Zelfs in bos en blubber zijn ze redelijk stil (behalve eventjes als er blubber op spettert, natuurlijk).
Het ‘tjingtjing’ herken ik wel. Zelfs in bos en blubber zijn ze redelijk stil (behalve eventjes als er blubber op spettert, natuurlijk).
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent