Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

fietsschoenen voor dames; beperkte keuze / maatvoering

Lidewij
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2017 15:56
Locatie: La Petite Verrière
Contact

Lidewij 24 nov 2017 16:05

Er zijn maar weinig merken die schoenen maken, aangepast aan de "dames voet". Wat opvalt is dat de collecties erg beperkt zijn en dat er bijna niets in het midden segment te koop is. Of je hebt een basic schoen van < 100 € of je schiet meteen door naar het "hoogste" niveau met dito prijzen boven de 250 €. Ik ben al maanden lang op zoek naar een goede schoen met stevigheidsgraad rondom de 10 (zool), maat 38,5 / 39 en bij voorkeur niet in roze (!) of wit. Wie heeft een idee waar ik iets fatsoenlijks kan kopen?

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 24 nov 2017 16:30

Moet het per se een damesschoen zijn? Anders is de oplossing simpel: zoek een goed passende herenschoen naar je zin. Zo anders zijn mannenvoeten niet, voeten verschillen meer van elkaar dan alleen in sexe, en het m/v-verschil is vaak meer een marketingtruc dan gebaseerd op iets biologisch. Een schoen moet gewoon goed passen. Tot een paar jaar geleden waren er niet eens speciale vrouwenfietsschoenen!

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 24 nov 2017 17:22

Over het algemeen zijn vrouwen schoenen iets smaller dan de heren variant. En hebben ze dus een design waar sommige vrouwen wel van houden (lees paars en roze in het design)
Maar een paar smalle heren schoenen zijn ook wel te vinden in maat 38. (sidi bijvoorbeeld)

offtopic @louise, je onderschrift is al een tijdje niet meer up to date zie ik.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 24 nov 2017 22:33

Het klopt veel keuze is er voor vrouwen niet de meeste herenschoenen beginnen soms bij maat 40 of hoger.
Ghost Nivolet 6LC

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 25 nov 2017 10:27

Ja, Sidi's vallen smal en zijn er vanaf maat 38, ik heb die als spinningschoen. Op de racefiets heb ik schoenen van Lake, ik weet niet eens of dat een damesmodel is. Ik heb hiervoor ook goede ervaringen gehad met Shimano en Specialized. Volgens mij is er zat, hoor, moet je gewoon naar een goede winkel waar ze verstand hebben van pasvormen en eventueel wat voor je kunnen bestellen.
scottwilko schreef: 24 nov 2017 17:22 offtopic @louise, je onderschrift is al een tijdje niet meer up to date zie ik.
Ah, dank je, ja, ik post niet meer zo vaak, ik zal het aanpassen.

En @Lidewij, je had per PB gereageerd maar ik houd het liever centraal, daar is een forum voor, vind ik.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

wietske
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2016 12:39

wietske 27 nov 2017 21:49

Ik heb goede ervaring met de dameslijn van sidi. Volgens mij 3 type schoenen onder de 200euro en ook in zwarte uitvoering te koop. Zelf heb ik heel smalle voeten en sidi is tot nu toe het enige merk dat mij past. Wanneer je niet bijzonder smalle voeten hebt zal de herenlijn vast ook wel passen. Vaak kan je die net iets voordeliger aanschaffen en meer keuze qua kleur.

paulien
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 dec 2008 12:28

paulien 09 dec 2017 21:41

Zelf heb ik kleine voeten met een brede voorvoet. Ik heb jaren last gehad met fietsschoenen die niet goed zaten. Uiteindelijk bij bikeshoe4u in Nijkerk uitgekomen, een groot assortiment, deskundig advies en super service (dit is zeker geen reclame maar eigen ervaring). Sindsdien nieuwe schoenen en nergens last meer van.
Paulien

lucile
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 sep 2011 08:38

lucile 11 dec 2017 20:24

Ik herken het wel, lastig om passende schoenen te vinden en met resultaat dat ik 5 paar raceschoenen heb ...... Sidi Ergo's, Shimano's en Fizik's.

Ik ben redelijk tevreden met de duurdere ( heren) modellen van Shimano ( oa R260), dze draag ik meestal in de zomer of op de baan.

Uiteindelijk passen/zitten bij mij de oudere modellen van Fizik (Donna R3) het beste, ontzettende stijve zolen, inlegzooltjes met super pasvorm, stevige ( lederen) schoenen en mooi strak in zwart of wit ( of beide), tijdloos design.

Afgelopen zomer de nieuwe Fizik Donna R1 gekocht online, in de veronderstelling dat dat model nog beter zou passen en bevallen. Maar helaas vielen deze behoorlijk tegen, vrij brede voorvoet, geen voering ad binnenzijde van de schoen en ik ben ook niet zo fan van het BOA draai systeem, zit niet lekker op mijn wreef.

Ik heb recentelijk weer een paar nieuwe "oude" Fizik Donna 3, op MP gekocht voor een fractie van de nieuwprijs. Als je goed rond kijkt kan je schoenen vaak in de uitverkoop of op MP vinden, maar dan is het wel handig als je weet wat je past... ;)

piri-piri
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jan 2018 15:29

piri-piri 29 jan 2018 10:06

Ik heb zelf ervaren dat het niet veel uit maakt. Ik heb brede voeten (thanks ma..) daardoor koop ik mijn fietsschoenen (momenteel Sidi en Shimano) een maat groter dan de maat die ik normaal draag en ze zitten prima. Fiets- en accesoires verkopers hopen extra te cashen op damesspecifieke onderdelen, zelf geloof ik daar niet zo in. Ik geloof in een goed prijsje voor een goed artikel.
Luctor et emergo

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 29 jan 2018 14:19

Ikzelfs vind fietsschoenen voor dames met paarse of roze accenten maar niks. Net zoals fietsshirtjes. Heb zelfs de Lake fietsschoen en die valt toch wat breed de schoen van Specialized valt smaller en is in maat 40.

Voor de winter heb ik de Northwave Fahrenheit arctic in maat 41 dit was de kleinste maat en niet in damesschoenen te krijgen. Daar kunnen mijn voeten in zwemmen heb er heel dikke inlegzolen van een soort schapenvacht in gedaan en draag er hele dikke sokken in, maar nog heb ik met mijn smalle voeten ruimte over .
Ghost Nivolet 6LC

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 29 jan 2018 15:38

Vroegah propten we 's winters hooi in de klompen (ja, die heb ik in mijn jeugd nog gebruikt bij bepaalde werkzaamheden) om warme voeten te houden. Misschien een idee?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 jan 2018 15:51

Sweety2008 schreef: 29 jan 2018 14:19 Ikzelfs vind fietsschoenen voor dames met paarse of roze accenten maar niks. Net zoals fietsshirtjes. Heb zelfs de Lake fietsschoen en die valt toch wat breed de schoen van Specialized valt smaller en is in maat 40.

Voor de winter heb ik de Northwave Fahrenheit arctic in maat 41 dit was de kleinste maat en niet in damesschoenen te krijgen. Daar kunnen mijn voeten in zwemmen heb er heel dikke inlegzolen van een soort schapenvacht in gedaan en draag er hele dikke sokken in, maar nog heb ik met mijn smalle voeten ruimte over .
https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... oes-529994 Geen roze accenten en wel maat 39 ;) En ik heb niet lang gezocht

Plaats reactie