Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets (Merckx ?)

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 20 nov 2017 19:08

Ik wil mijn inmiddels 8 jaar oude Zannata uitsluitend nog gaan gebruiken voor woon- werkverkeer en voor de weekendritten had ik mij graag een nieuwe "Racefiets" gekocht.

Budget: 2500€
Vereisten: Carbon, Full Ultegra R8000 (of gelijkwaardige) afmontage, velgremmen.
Wat wil ik niet: Di2, etap (elektronisch schakelen dus). Schijfremmen.

Met bovenstaande vereisten heb je bij elk merk wel een (goede) instapcarbonfiets, maar zit je vaak met besparing op de velgenset (begrijpelijk voor dat budget).

Bij Canyon kom je dan uit op een Ultimate CF SL 8.0. Ziet er op zich een prima fiets uit en zal het ook wel zijn met een hoge value/money gehalte. Bij Wilier kom je bij een GTR Team met Shimano RS-010 velgen uit. Zo kan je wel nog even doorgaan.

Ik weet echter uit ervaring dat een goede wielset veel verschil maakt, en daar wringt het schoentje wat met dit budget.
Ik weet niet of ik mij op de komende "Velofollies" gek ga maken voor een nieuwe nieuwe fiets, of dat ik voor dat budget (met de wens van een goede wielset) een fiets zoek van een 2 à 3 jaar oud. Ik heb geen merken voorkeur nog afkeur. Ik wil wel een fiets die ik een beetje mooi vind ook.

Ik heb nog geen ervaring met carbonnen wielen op een Racefiets, hoeft er voor mij ook niet op te zitten.

Graag wat feedback van mensen die ooit dezelfde afweging hebben gemaakt, of wat jullie met dat budget zouden doen.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Gunther90 op 23 nov 2017 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 21 nov 2017 08:35

Met die wensen en budget kom je inderdaad uit bij de value for money merken. (zoals cube, canyon of rose bijvoorbeeld) Alleen kunnen die zo goedkoop zijn door weinig keuze te bieden in de persoonlijke aanpassing. Wielen wisselen kan dan ook lastig worden. (zeker met canyon) Maar aan de andere kant, de wielen zijn in de fietsen voor dat budget echt niet heel slecht.

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 21 nov 2017 09:00

scottwilko schreef: 21 nov 2017 08:35 Met die wensen en budget kom je inderdaad uit bij de value for money merken. (zoals cube, canyon of rose bijvoorbeeld) Alleen kunnen die zo goedkoop zijn door weinig keuze te bieden in de persoonlijke aanpassing. Wielen wisselen kan dan ook lastig worden. (zeker met canyon) Maar aan de andere kant, de wielen zijn in de fietsen voor dat budget echt niet heel slecht.
Wil je zeggen dat Canyon met afwijkende maten werkt op vlak van assen / hubs / ?

Loont het om met dat budget dan toch iets van een jaar of 2 oud te gaan zoeken maar wel uit een hogere prijsklasse (bij aankoop)?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 21 nov 2017 09:20

Nee bij Canyon kan je geen andere wielen kiezen dan standaard aangeboden worden. Na aankoop is elke wielset geschikt (mits de juiste aansluiting, maar dat heeft elk merk) Bij aanschaf via een lokale fietsenmaker is er meer mogelijkheid om bij aanschaf gelijk de wielset in te ruilen voor een betere.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 21 nov 2017 13:17

Bij Rose kan dit wel in deze prijsklasse. Niet enkel de wielen maar ook zadel, vertanding van crankstel en cassette. Voor een bep. frame heb je eveneens de keuze tussen verschillende groepen.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 21 nov 2017 13:39

R8000 kom je enkel tegen op de nieuwe (2018) modellen,
hoewel ik de hype niet begrijp...... het blijft shitmano.

met uitzondering natuurlijk van DA die is niet van shimano die wordt gemaakt door Campy ;)

succes met je zoektocht, er is veel moois te koop. nu ook wel wat voordelige 2017 modellen.

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 23 nov 2017 08:54

Ik had het misschien niet verduidelijkt maar ik was mij ook bewust dat de R8000 groep enkel op een nieuw model ging lukken.

Ik heb nu een Merckx EMX 525 gevonden die binnen mijn budget valt. Modeljaar 2016. Volledig Campagnolo record afgemonteerd. "Amper mee gereden (<500km)", maarja dat hebben ze allemaal in de advertenties..

Persoon kan geen aankoopfactuur meer voorleggen helaas. Merckx is helaas failliet gegaan en overgenomen door Ridley (raceproductions.be) voor zover ik mij kon inlezen. Iemand die me wat kan bijbrengen wat de garantie op het frame betreft, zonder dat ik de aankoopfactuur kan voorleggen en met het feit dat Merckx "Merckx" niet meer is?
Ik heb hier reeds een mail voor gestuurd maar wacht nog het antwoord af.

Alvast bedankt

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 23 nov 2017 09:06

Met jouw budget zou ik voor een nieuwe fiets gaan.
Merckx is overgenomen door Ridley. Vreemd dat hij geen factuur kan tonen, zal wschl problemen geven naar garantie toe.

bartg
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 apr 2011 12:19

bartg 23 nov 2017 10:11

Ridley heeft inderdaad Eddy Merckx fietsen overgenomen, maar het merk bestaat nog steeds en de fietsen zijn nog steeds verkrijgbaar. Zie http://www.eddymerckx.com/products voor up-to-date contactgegevens, modellen enzovoorts.
Hou er wel rekening mee dat een EM525 een hardcore raceframe is. Rijdt werkelijk fantastisch voor geoefende rijders, maar voor liefhebbers zijn er andere modellen waar je net iets comfortabeler opzit, zeker op langere tochten.
Garantie kan zonder factuur moeilijkheden opleveren. Die verkoper kan toch een duplicaat aanvragen in de winkel waar ie hem gekocht heeft ?
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 23 nov 2017 10:30

Welke zijn voor jou voldoende goede wielen?

Walter

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 23 nov 2017 10:39

bartg schreef: 23 nov 2017 10:11 Ridley heeft inderdaad Eddy Merckx fietsen overgenomen, maar het merk bestaat nog steeds en de fietsen zijn nog steeds verkrijgbaar. Zie http://www.eddymerckx.com/products voor up-to-date contactgegevens, modellen enzovoorts.
Hou er wel rekening mee dat een EM525 een hardcore raceframe is. Rijdt werkelijk fantastisch voor geoefende rijders, maar voor liefhebbers zijn er andere modellen waar je net iets comfortabeler opzit, zeker op langere tochten.
Garantie kan zonder factuur moeilijkheden opleveren. Die verkoper kan toch een duplicaat aanvragen in de winkel waar ie hem gekocht heeft ?
Hoi Bart, bedankt voor deze insteek. Ik heb het een en ander nagevraagd wat de aankoopfactuur betreft.
Bedoel je comfortabeler in zitpositie of rijdt de EMX525 gewoon beenhard? Welke modellen bedoel je dan juist (mag ook buiten Merckx zijn)?

walter- schreef: 23 nov 2017 10:30 Welke zijn voor jou voldoende goede wielen?

Walter
Geen idee. Ik heb er te weinig ervaring mee. Ik heb nog nooit met carbon wielen gereden. Op mijn huidige Zannata zitten Fulcrum Racing 7 wielen en daar ben ik ook gewoon tevreden van (maar kan het nergens mee vergelijken).

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 23 nov 2017 10:53

Ivm de wielset; in de openingspost schreef je dat je uit ervaring weet dat een goede wielset een meerwaarde is: dus toch geen ervaring?

In mijn ervaring: zolang je geen wedstrijden rijdt, 40 gemiddeld rijdt, maakt het niet welke wielen je rijdt. Ze moeten natuurlijk recht zijn, stijf genoeg voor je gewicht en krachten. En ideaal eenvoudig te onderhouden.
Binnen fulcrum; de 7 kost 150 euro, de 5 kost 300 euro de 3 500 euro etc...; en je wint hoe meer je betaalt vooral gewicht. Maar als je geen wedstrijden rijdt, 40 per uur gemiddeld is dat om sneller te rijden weinig relevant. Buiten dan het gegeven dat je carbon wielen 'wilt'; het verlangen naar carbon wielen wordt niet weggenomen door er geen te kopen. Of je kan de middelweg nemen; carbon zonder carbon remrand (bv shimano rs81 , kost je een 500 euro met wat zoeken.... ).
Van het willen van carbonwielen kan ik je niet verlossen....

Plaats reactie