Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Co2 pomp en cartridges

JaCop
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 apr 2017 16:41

JaCop 20 nov 2017 14:24

Hallo,

Even volgende vraag:

Ik zou willen omwisselen van een manuele pomp naar een Co2 systeem voor onderweg.

Nu rijd ik zowel met de koersfiets als met de Mountainbike.
Kan ik hetzelfde type pomp en cartridges gebruiken hiervoor? Waar moet ik op letten bij een eventuele aanschaf van dit systeem?

Wat zijn de ervaringen hiermee onderweg?
Ik weeg zelf 90kg. Welke grootte van cartridges zijn geschikt voor mij?
Heb je nog een manuele pomp nodig onderweg?
Wat is de maximale afstand dat er nog kan afgelegd worden wanneer de band terug is opgepompt?

Ik heb gezien dat je dan best thuis de band bijpompt met een gewone pomp. Hoe lang duurt het voordat de band terug leeg is?

Alvast bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 nov 2017 14:33

Gewone voor de racefiets, grotere voor de MTB.

Als de band is opgepompt kun je er gewoon oneindig mee rijden (nou ja...). Wel thuis even bijpompen, meestal verliest ie "overnight" een bar of 2-3.

JaCop
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 apr 2017 16:41

JaCop 20 nov 2017 14:40

Bedankt voor de info.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 20 nov 2017 14:49

Gezien het grote drukverschil tussen racefietsbanden (ong. 6 à 8bar) en MTB banden (ong. 2 à 3Bar) lijkt het mij handig toch twee verschillende CO2 pompjes te gebruiken, n.l. één met 16gr voor de racefiets en één met 12gr patroon voor de MTB.

Het meenemen van een manuele pomp is handig voor het licht oppompen van de binnenband bij het monteren van de binnenband maar misschien kan het ook met een regelbare CO2. Het gebruik van CO2 patronen zonder schroefdraad is goedkoper omdat die voor slagroomspuiten en bierpompen kan worden gebruikt. Er bestaan gecombineerde CO2 en handpompjes. Zelf geef ik de voorkeur aan een aparte handpomp.

Dat je thuis moet bijpompen heeft m.i. niet zoveel zin aangezien je thuis niet meer op de fiets gaat rijden en als je toch gaat rijden pomp je de band gewoon weer op druk, toch.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 20 nov 2017 15:34

Je kan voor zowel de racer als mtb 16 gr. Co2 patronen gebruiken.
Een 23mm racebandje gaat dan naar ong. 8bar, een mbt band van een 29er, 2.25, naar ong 2bar.
Co2 vervliegt wel na verloop van tijd, na een paar dagen hangen in de garage is de band dan nagenoeg leeg.
Bij het omleggen van een nieuwe binnenband blaas ik zelf wat lucht in het bbtje voordat ie in de buitenband gaat, of met het regelbare Co2 kraantje wat Co2.

JaCop
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 apr 2017 16:41

JaCop 20 nov 2017 15:45

Ok. Bedankt voor de duidelijke informatie.

Ik ga eens kijken richting die 16gr cartridges.
Je kan steeds wat lucht uit de band laten als het te hard staat. Erbij zal alleen maar moeilijker worden.

Ik vermoed dat er voor 27.5" 2.25 MTB band niet zo heel veel verschil zal opzitten.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 20 nov 2017 15:58

Laatst overigens ook lek gereden met de mtb, en daar had ik ook een CO2 patroon met houder voor. Helaas werkt het niet altijd even goed kwam ik achter. CO2 wordt behoorlijk koud wanneer je die gebruik, en daardoor was de houder vastgevroren aan het ventiel. Dus toen ik dacht de band lekker op druk te hebben, wilde ik het patroon weer verwijderen waarna mijn band dus weer leeg stond zonder binnenkant ventiel.

Berrie50
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 09 jun 2011 12:32

Berrie50 20 nov 2017 17:02

Dan doe je toch iets niet goed.
Ik gebruik de Topeak micro airbooster.Werkt prima en weegt niks.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 20 nov 2017 19:03

scottwilko schreef: 20 nov 2017 15:58 Laatst overigens ook lek gereden met de mtb, en daar had ik ook een CO2 patroon met houder voor. Helaas werkt het niet altijd even goed kwam ik achter. CO2 wordt behoorlijk koud wanneer je die gebruik, en daardoor was de houder vastgevroren aan het ventiel. Dus toen ik dacht de band lekker op druk te hebben, wilde ik het patroon weer verwijderen waarna mijn band dus weer leeg stond zonder binnenkant ventiel.
Ik spuit er altijd eerst wat water over uit mijn bidon om te ontdooien voordat ik hem lostrek.
o'7o

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 nov 2017 21:03

Nog tipjes;
- er zijn kleine mini pompje die ook co2 cartridges aankunnen: band plaatsen gaat eenvoudiger als je band beetje kan oppompen en dat beetje pompen is met ieder co2 systeem niet even handig. En de Co2 cartridge doet het echte pompen supersnel. En als MTB'er is een filosofie zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn (en in de Alpen heb je niet overal bereik om de hulplijn te bellen...). Dan helpt het pompje ook wel eens als er iets fout gaat...
- controleer ook of je tooltje de ventielen van je MTB aankan; ik ontdekte een paar weken terug dat ik al 5 jaar op de MTB rond rijd met een tooltje dat geen autoventiel aan kan (dus zolang niet lek gereden...).
- er zijn nog multitooltjes met een co2-module; kan je aantal tooltje beperkt houden.
- en thuis een testen...
En vergeet zoals ik die binnenband ook niet.. (ik was nochtans zeker dat ik hem bij had...).

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 21 nov 2017 08:55

Tip voor Co2 patronen: Bij Decatlon zijn ze nogal eens in de aanbieding, €1,- per patroon of bij Xcycle, 30 patronen voor €28,95.
Gratis verzending vanaf €30,- bij Xcycle! :D

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 21 nov 2017 09:25

Wie of wat is xcycle? Google levert mij weinig hits op...
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

Plaats reactie