Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vreemd stadsfiets probleem met ventiel

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 nov 2017 10:19

Nooit gedacht dat ik voor zoiets simpels jullie hulp in zou roepen maar als ik iets niet snap dan frustreert me dat :o :lol:

De casus:

Ik heb een vreemd probleem met mijn stadsfiets dat ik nu al voor de 2e keer tegenkom.

Lekke achterband. Blijkt dat het ventiel lekt. Getest met de emmer, en inderdaad er lopen kleine belletjes uit het ventiel.

Ventiel vervangen door nieuw ventiel > zelfde probleem.
Ventiel nog eens vervangen door weer een ander exemplaar > zelfde probleem.

Wat is hier aan de hand.... Het ventiel zit er goed in en de klemring zit goed aangedraaid.

De vorige keer heb ik dan maar de biba vervangen, wat het probleem uiteraard oploste.

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 15 nov 2017 10:29

Dunlop of Presta?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 nov 2017 10:48

Dunlop.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 15 nov 2017 11:02

Dunlop ventielen met kunststofringetje lekken soms om onduidelijke redenen, ik heb bij zoiets er wel eens een ouderwetse met slangetje in gezet en dat werkte wel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Titanio
Forum-lid

Titanio 15 nov 2017 11:09

Je hebt in ieder geval vastgesteld dat het probleem niet wordt veroorzaakt door het losse inzetstukje van het ventiel. Wat je kunt proberen is het binnenwerk van het vaste deel schoonmaken met een wattenstaafje, gedrenkt in spiritus. Als daar een vuiltje zit, zal het ventiel nooit luchtdicht afsluiten.

Marxten
Forum-lid

Marxten 15 nov 2017 11:13

Wat Keezx zegt, met zo'n slangetje zijn vaak iets beter. Ik heb dan een hele voorraad liggen ondertussen...

Maar als je al meerdere geprobeerd hebt, lijkt het daar toch niet helemaal te zitten. Misschien Titanio's methode gebruiken, of een nieuwe steken. Ze kosten de wereld niet, gelukkig.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 15 nov 2017 12:40

Keezx schreef: 15 nov 2017 11:02 Dunlop ventielen met kunststofringetje lekken soms om onduidelijke redenen, ik heb bij zoiets er wel eens een ouderwetse met slangetje in gezet en dat werkte wel.
Haha, prachtig. Ook ik heb zoiets meegemaakt met mijn ATB. De band bleef maar steeds heel langzaam leeglopen en ik bleef maar iedere keer oppompen. Ventiel, zelfs met een nieuw slangetje, schoongemaakt maar niets hielp. Uiteindelijk maar een ventiel met een rubber ringetje erin gezet 'et voila', probleem opgelost.! :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 nov 2017 12:57

Slangetje had ik geprobeerd (ventiel nr 3 was er een met slangetje).

Nu nogmaals nieuwe ventielen gekocht, de boel schoongemaakt met een wattenstaafje, alles droog geblazen met de compressor en nu is het afwachten...

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 15 nov 2017 14:31

Had iets soortgelijks laatst met een tubeless gemaakt achterwiel. Eerst alle vloeistof vervangen. Vergeefs. Toen zeepsop op de band en het ventiel gesmeerd, en alleen bij het ventiel ontstonden belletjes. Ventielkern vervangen was de oplossing, maar aan de oude kern was niets te zien. Blijkbaar is het rubber afsluitringetje niet helemaal meer sluitend. Waarom dat opeens ontstaat zou ik niet weten; irritant is het wel!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Nova
Forum-lid

Nova 15 nov 2017 19:14

Misschien is het soort rubber van het afsluitringetje 'minderwaardig', met de tijd bros worden, haarscheurtjes, en zo lekken.
Een afdichting staat onder mechanische spanning, de rubber vervormt wat, en bepaalde soorten ontwikkelen daar dan scheurtjes.
Heb ik al gezien bij oa spatlappen, een in de rubber gegoten dun staalplaatje waarvan je de uiteinden plooit over je spatbord zijkanten, en zo gemonteerd. De omgeplooide uiteinden doen de rubber aan de buitenkant van de plooi uitrekken, en aan de binnenkant samendrukken. Wel, er ontstonden scheurtjes, die het staal blootlegden, roest, plaatje breekt, en spatlap valt eraf.
Warmte, licht, kan op dit "verouderingsproces" invloed hebben.

specializedmerida
Forum-lid

specializedmerida 15 nov 2017 19:19

Schwalbe ventielen voor drukmeter willen nog wel een wat lucht kwijtraken, wellicht dat die gemonteerd waren
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

MPolleke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 15 nov 2017 20:35

Dunlop ventielen zijn er in verschillende variaties. In theorie zijn ze vast allemaal hetzelfde, maar in de praktijk, als je een doosje met 100 tweedehands ventielen ziet, dan zie je dat er kleine verschillen zijn.
Blijkbaar heb je de wat ruimere variant nodig.

Plaats reactie