Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

12 speed cassette 10-36 voor SRAM Eagle

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 19 sep 2018 22:29

En waar komt de ruimte voor de extra spacer vandaan?
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 sep 2018 00:25

For your information: de 11v shimano spacing is 3,9o mm. De Eagle spacing 12v is 3,65mm.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 20 sep 2018 07:49

Ik vraag mij dan ook af waarom je dan een 12 sp moet hebben? Dan kan je toch net zo goed de 11sp nemen met een compacte cassette?

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 20 sep 2018 09:00

Je moet geen 12 speed hebben. Maar zoals eerder al verteld werd, die discussie is al vanaf de 8 speed. Het gaat er toch om dat, ik in ieder geval, een zo groot mogelijk bereik wil hebben in zo'n klein mogelijke stapjes. Ik vind het opmerkelijk dat er nog niemand zoals oneup of wolftooth of zoiets hier nog niet op in zijn gesprongen.

En ja je kunt echt wel 12 met zelfs een kleine cassette. De Super record is zelfs een race casette 12 speed.

Wat de spacers betreft, zal het best dat de spacers iets dunner of dikker zijn, maar vervolgens de tandwielen ook weer iets dunner of dikker. de stapjes van de derailleur zijn toch gelijk bij 11 of 12. Dus dan past het toch weer.

gr
Rob

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 20 sep 2018 10:03

De stapjes van een 12sp eagle derraileur zijn anders dan bij de 11sp derailleur.

Het verbaasd mij overigens ook dat er geen andere aanbieders komen. Wellicht dat ze de XD body niet mogen gebruiken?

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 20 sep 2018 10:06

Rob71 schreef: 20 sep 2018 09:00 Je moet geen 12 speed hebben. Maar zoals eerder al verteld werd, die discussie is al vanaf de 8 speed. Het gaat er toch om dat, ik in ieder geval, een zo groot mogelijk bereik wil hebben in zo'n klein mogelijke stapjes. Ik vind het opmerkelijk dat er nog niemand zoals oneup of wolftooth of zoiets hier nog niet op in zijn gesprongen.

En ja je kunt echt wel 12 met zelfs een kleine cassette. De Super record is zelfs een race casette 12 speed.

Wat de spacers betreft, zal het best dat de spacers iets dunner of dikker zijn, maar vervolgens de tandwielen ook weer iets dunner of dikker. de stapjes van de derailleur zijn toch gelijk bij 11 of 12. Dus dan past het toch weer.

gr
Rob
Zoals reeds meermaals gezegd is het concaaf buigen van de grootste kransjes cruciaal om een 12-speed cassette op een standaard 11-speed body te laten passen. Of dit nu Sram XD of een Shimano road-body is maakt niets uit. Dit zorgt voor een minimale vereiste grootte van de grootste kransjes en is de logische verklaring waarom er nog geen derde speler een kleinere cassette heeft aangeboden.

Campa komt inderdaad met een 12-speed road cassette, met als grootste krans 29 of 32, ook hier wordt dus vooral de grootste krans vergroot en niet zozeer de stappen verkleint. Campa krijgt 12 kransjes op een 11-sp body door zowel kransjes, tussenruimte als kettingdikte te versmallen, met bijhorende specifieke shifters en derailleur.. Het spreekt voor zich dat je op de mtb iets steviger materiaal wilt. Wil je op de mtb met een kleinere 12-sp cassette rijden, dan moet dus volgens mij ook ruimte tussen de kransjes en ketting smaller worden. Daar hoort dan ook een aparte derailleur bij etc.. Het is dus niet zomaar zaak van een kleinere cassette aan te bieden.

Plaats reactie