Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Racefiets kopen

Pang
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jul 2016 13:21

Pang 02 nov 2017 12:13

Hi!

Ik ben nieuw in de fietswereld en zou graag willen beginnen met wielrennen. Gewoon recreatief en het streven is gemiddeld 1x per week en dit vervolgens uitbreiden. Nu is het zo dat ik al ongeveer een jaar op zoek ben naar een mooie fiets en nog steeds geen keuze heb kunnen maken. Dat zal deels aan mijzelf liggen, want ik weet gewoon niet zo goed welke fiets ik wil en welke meerwaarde bepaalde groepen hebben voor mij als beginnende fietser. Ik overweeg de volgende modellen die ik voor een vrij 'schappelijke' prijs kan aanschaffen:

- Bulls Harrier 1 (volledig Shimano 105 afgemonteerd) € 999,-
- Giant Contend SL 1 (Shimano 105, maar dan de 'oudere' RS500 cranck en Tektro remmen) € 949,-
- Cannondale CAAD Optimo 105 disc (Shimano 105, maar FSA cranck) € 1039,-
- Sensa Milano LTD mix 105 (ook de 'oudere' RS500 crack) € 899,-

Mijn vraag is dan ook welke fiets ik zou moeten kopen als ik goede kwaliteit wil en de komende jaren lekker wil kunnen fietsen. De Sensa is iets goedkoper, maar voor het prijsverschil ga ik dan liever naar de Giant Contend, aangezien deze langer framegarantie heeft dan de Sensa. De Caad Optimo heb ik wisselende recensies over gelezen, voornamelijk m.b.t. de schijfremmen. Qua uiterlijk zou ik het liefst voor de Bulls of de Giant gaan. Wat raden jullie aan? Is er veel verschil in de RS500 en de nieuwe 105 cranck? Zou ik deze eventueel later 'eenvoudig' kunnen vervangen? En de Tektro remmen, hoe zit het daarmee?

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 02 nov 2017 12:37

Een crank is makkelijk te vervangen, stelt niet zoveel voor. Voordeel van de RS500 crank is wel dat je daar makkelijker kettingbladen voor kan vinden van andere merken dan voor de 105 crank. Voor mijn gevoel zou je die upgrade alleen moeten doen voor het uiterlijk, qua gewicht zal je wat winnen, maar qua functionaliteit zal je niets merken.

Als de keus gaat tussen de Bulls en de Giant en je op basis van uiterlijk niet kan kiezen, zou ik op basis van specs voor de Bulls gaan (doorslaggevend zijn de remmen, de 105 remmen zijn gewoon erg goed). Als je een beetje op internet zoekt zou je de Bulls zelfs al voor 799 euro kunnen vinden.

Pang
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jul 2016 13:21

Pang 02 nov 2017 12:40

Bedankt voor je reactie. Ik zag inderdaad de Bulls voor € 799,- maar had me bedacht dat het omwille van houding etc misschien beter is om je eerste fiets bij de plaatselijke fietsenhandel te kopen? Die Giant Contend kan ik eigenlijk nergens goedkoper op de kop tikken dan voor de prijs van de fietsenhandel in de aanbieding. Heb je ervaring met de bulls? En welke zou voor een beginnende fietser een betere fiets zijn? Begreep dat de Giant iets comfortabeler is.. Ik vind de 'nieuwe' cranck qua uiterlijk inderdaad wel wat mooier, maar als deze verder geen merkbare verbetering oplevert, dan zou ik niet weten waar om ik deze dan zou vervangen. Misschien kan ik mijn fietsenhandel overhalen om op de Giant Contend Shimano 105 remmen te monteren.

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 02 nov 2017 12:41

Ik heb zelf de Bulls en ben er prima tevreden over, en daar is inderdaad nog wel wat van de officiële vraagprijs van 999 af te krijgen.

Pang
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jul 2016 13:21

Pang 02 nov 2017 12:43

Rootland schreef: 02 nov 2017 12:41 Ik heb zelf de Bulls en ben er prima tevreden over, en daar is inderdaad nog wel wat van de officiële vraagprijs van 999 af te krijgen.
Weet je ook hoe Bulls met de garantie van het frame zit?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16204
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 nov 2017 14:41

De kans dat een dergelijk aluminium frame garantie nodig heeft is minimaal. Daar zou ik mij totaal geen zorgen om maken.

Het zijn allemaal prima fietsen. Waarschijnlijk ga je aan de mooiste het meeste plezier beleven. De enige "miskoop" die je kunt doen is nog langer wachten met beginnen te fietsen ;) .
Campagnolo Ultra Dork

Pang
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jul 2016 13:21

Pang 02 nov 2017 14:43

En wat zouden jullie aanraden qua bestellen bij Mantel bijvoorbeeld voor 799 euro momenteel of toch naar de plaatselijke fietshandel voor 999 euro?

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 02 nov 2017 14:51

Het scheelt 200 euro, maar ik denk dat je best nog wel wat korting zou kunnen krijgen, en een bidonhouder met een bidon erbij, zo iets dergelijks. Zeker als je nog niet veel van afstellen en onderhoud weet is een fietsenmaker in de buurt best handig (ook al kan je veel van internet leren).

Mijn zwager heeft een tijdje geleden ook bij zijn lokale fietsenmaker zijn fiets gekocht, kreeg al meteen 10 a 15% korting, bidonhouders en bidons erbij, setje Torx sleutels, binnenbandje etc. Als dat te regelen is bij jouw fietsenmaker zal het niet heel veel meer schelen tov de Mantel prijs

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 02 nov 2017 15:16

Ikzelf zou hem bij mantel kopen.
Daar meten ze je meteen kosteloos op en stellen ze de fiets daarop af. Je kunt de fiets normaal gesproken dezelfde dag ook meenemen. Die € 200 prijsverschil kun je mooi gebruiken voor accessoires en kleding!
En vragen om een gratis bidonhoudertje natuurlijk...
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16204
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 nov 2017 15:36

En die accessoires en kleding zijn bij Mantel ook weer goedkoper.

Maar als je niks van fietstechniek weet en ook niet van plan bent je er in te verdiepen ben je beter af bij de plaatselijke fietsenmaker.
Campagnolo Ultra Dork

bever
Forum-lid
Berichten: 2122
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 02 nov 2017 19:24

Ernie C. schreef: 02 nov 2017 14:41 De kans dat een dergelijk aluminium frame garantie nodig heeft is minimaal. Daar zou ik mij totaal geen zorgen om maken.

Het zijn allemaal prima fietsen. Waarschijnlijk ga je aan de mooiste het meeste plezier beleven. De enige "miskoop" die je kunt doen is nog langer wachten met beginnen te fietsen ;) .


En die accessoires en kleding zijn bij Mantel ook weer goedkoper.

Maar als je niks van fietstechniek weet en ook niet van plan bent je er in te verdiepen ben je beter af bij de plaatselijke fietsenmaker.
+1 :winkthumb:

Pang
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jul 2016 13:21

Pang 02 nov 2017 21:05

Wat denken jullie van de Cube Attain SL Disc 2017? Iets boven budget..

Plaats reactie