Beste mensen,
Wellicht niet het meest voor de hand liggende frame, en daardoor nu wat problematisch. Al een tijdje ben ik bezig met het opbouwen van een oud transportfiets frame. Normaliter is de trapas voorzien van inslagcups. Omdat ik af wou van de oude onderdelen op een dagelijkse fiets heb ik een adapter gekocht die inbouw van een trapas met BSA-draad mogelijk maakt. Ook heb ik een oude Champagnolo crankset gehaald.
Mijne probleem:
Bottom bracket heeft een breedte van circa 80 mm. De oude trapas circa 150 mm lengte. Ik kan nergens iets vinden voor deze maten. Weet iemand hier een oplossing voor? Of moet ik toch voor een ander frame gaan?
Dank voor het meedenken!
Trapas samenstellen
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 28 okt 2017 21:28
Je kunt JIS trapassen vinden voor een brackethuls van 68 of 73mm. Dus aan beide kanten 3,5mm afdraaien. Hoe lang is die adapter met BSA schroefdraad? Een campa crank moet dan wel geschikt zijn voor JIS en die bestaan volgens mij niet, was altijd ISO, de tapeinden zijn dunner, dus komt minder ver op een BSA-as. Een ISO as met BSA schroefdraad is nog wel te vinden, maar dan voor bracket 68mm. Niet de meest voor de hand liggende oplossing. Waarom Campa?
Frame lijkt ook nog eens veeeel te groot.
Frame lijkt ook nog eens veeeel te groot.
Waarom? Dat is het eerste wat mee te binnen schiet. Ik vind doortrappers best leuk (heb er zelluf ook één), en transportfietsen ook (heb er zelluf ook één), maar van de combi die jij er van wil maken krijgt een normaal mens pijn aan zijn ogen...
Doe jezelf een plezier en zoek een geschikt donorframe, want zelfs al gaat de optie van klimmer werken, de kans dat je tandwiel langs de achtervork komt lijkt me nihil. En zelfs als dat lukt, dan nog hou je een fiets over die waardeloos te besturen is, omdat je een frame dat gemaakt is om zo kaarsrecht op mogelijk te zitten combineert met een opbouw (ligstuur nota bene!) om zo diep mogelijk te zitten.
Doe jezelf een plezier en zoek een geschikt donorframe, want zelfs al gaat de optie van klimmer werken, de kans dat je tandwiel langs de achtervork komt lijkt me nihil. En zelfs als dat lukt, dan nog hou je een fiets over die waardeloos te besturen is, omdat je een frame dat gemaakt is om zo kaarsrecht op mogelijk te zitten combineert met een opbouw (ligstuur nota bene!) om zo diep mogelijk te zitten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 28 okt 2017 21:28
Dank voor de reacties. Ik heb zelf meerdere transportfietsen (in originele staat) en waardeer ze in die vorm dus ook zeker. Dit is een frame wat ik over had, en het leek me leuk om eens wat te experimenteren. Bouwen/restaureren is een groot deel van de hobby. Met jullie argumenten, grote kans dat er uiteindelijk gewoon een recht herenstuur, een normaal (klassiek) zadel en een andere wielset in/op komt. Zelf had ik nog niet aan deze aspecten gedacht; ook geen ervaring mee Ik heb nog een oud Peugeot (ren) frame en Union frame liggen, wellicht dat de onderdelen dan op 1 van deze 2 uitprobeer.
Feit blijft dat ik voor dit frame af wil van de oude trapas met inslagcups en het wil vervangen voor iets dat makkelijk in de handel te verkrijgen is. De adapter die ik heb kan voor verschillende bracket breedtes (68 - 100 mm gok ik) gebruikt worden. Ik heb nu een BSA trapas voor breedte 73 mm bestelt. Deze heeft een JIS trapas met een lengte van 131 mm. Volgens het internet (https://www.sheldonbrown.com/bbtaper.html) past een ISO crankset daar ook zonder problemen op, alleen komt het geheel verder naar buiten te staan (in mijn geval niet ongunstig). Overigens voor deze Campagnolo set gekozen vanwege de uitstraling. Wellicht laat ik de breedte van mijn bracket dus inkorten, zodat ik incl. adapter op een breedte van 73 mm kom.
Feit blijft dat ik voor dit frame af wil van de oude trapas met inslagcups en het wil vervangen voor iets dat makkelijk in de handel te verkrijgen is. De adapter die ik heb kan voor verschillende bracket breedtes (68 - 100 mm gok ik) gebruikt worden. Ik heb nu een BSA trapas voor breedte 73 mm bestelt. Deze heeft een JIS trapas met een lengte van 131 mm. Volgens het internet (https://www.sheldonbrown.com/bbtaper.html) past een ISO crankset daar ook zonder problemen op, alleen komt het geheel verder naar buiten te staan (in mijn geval niet ongunstig). Overigens voor deze Campagnolo set gekozen vanwege de uitstraling. Wellicht laat ik de breedte van mijn bracket dus inkorten, zodat ik incl. adapter op een breedte van 73 mm kom.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37674
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Iso past op jis maar is niet perfect passend. Ik heb er in het verleden jaaaaaren mee gereden op mijn toenmalige winterfiets omdat ik toen niet goed had opgelet.
Less is bore
Je houdt toch 7 mm speling over met een 73mm trapas dat gaat nooit werken.
Mijn suggestie is een 83mm downhill buitenboordlagers en crank met een paar spacers monteren. Een klassiek ogende crank kun je dan wel op je buik schrijven.
Mijn suggestie is een 83mm downhill buitenboordlagers en crank met een paar spacers monteren. Een klassiek ogende crank kun je dan wel op je buik schrijven.
Campagnolo Ultra Dork
Als ik het goed begrijp: je hebt nu BSA draad in een trapashuis van 80mm.
Bij de vierkante assen heb je toch 1 kant die je zo diep kan indraaien als je wil?
Zolang dat je crankarmen niet tegen je frame komen lukt het dus.
Enige probleem eventueel is dat de uitlijning rechts niet goed is tov de cassette. Dus wat puzzelen om de juiste trapas lengte te vinden.
Of ontgaat iets me?
Walter
Bij de vierkante assen heb je toch 1 kant die je zo diep kan indraaien als je wil?
Zolang dat je crankarmen niet tegen je frame komen lukt het dus.
Enige probleem eventueel is dat de uitlijning rechts niet goed is tov de cassette. Dus wat puzzelen om de juiste trapas lengte te vinden.
Of ontgaat iets me?
Walter
Nee, een bracket zonder schroefdraad, want voor inslagcups.