Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Bitcoins

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8288
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 feb 2018 14:43

hopjes schreef: 06 feb 2018 14:33 Je kunt ook iets bedenken waar alleen de 1e eigenaars in staan... Of dat er iets wel of niet 'anoniem' moet blijven of bv alleen aankoopdata, kleur, maat.
En als die eerste eigenaar dat helemaal niet wil? Hij registreert niet. Is dan je hele plannetje in duigen?

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 06 feb 2018 15:08

Toen ik dit topic startte in oktober was ik besmet geraakt door het virus van cryptocurrencies en blockchain. Begonnen als hobby heb ik inmiddels besloten er mijn beroep van te maken. Binnenkort start ik een speciale blockchainopleiding. Ik ga me verder niet inhoudelijk bemoeien met deze discussie, want ik vind het onderwerp blockchain te omvangrijk om hier goed te behandelen. Maar wat me deugd doet is dat dit onderwerp in sneltreinvaart begint door te dringen tot de poriën van het volk. Inmiddels hebben veel mensen er al van gehoord en proberen zich een mening te vormen. Op zich best lastig, omdat er nog maar weinig goede voorbeelden zijn die tot de verbeelding spreken en het soms erg abstract is als je er niet diep in zit.

Maar dat blockchain een van de belangrijkste technische ontwikkelingen is van de laatste jaren staat wel vast. Samen met een aantal andere grote ontwikkelingen zoals AI, robotisering en IoT gaat dit voor een revolutie zorgen in de komende 10-20 jaar waar we ons nu nog nauwelijks een voorstelling van kunnen maken. En ga maar na hoe snel het gaat, een jaar geleden had niemand hier nog van gehoord. En de verandering zullen nog veel sneller gaan de komende jaren. Let maar op. Ga ondertussen lekker door met discussiëren en blijf vooral nieuwsgierig :like:
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 06 feb 2018 15:38

Jans schreef: 06 feb 2018 14:43
hopjes schreef: 06 feb 2018 14:33 Je kunt ook iets bedenken waar alleen de 1e eigenaars in staan... Of dat er iets wel of niet 'anoniem' moet blijven of bv alleen aankoopdata, kleur, maat.
En als die eerste eigenaar dat helemaal niet wil? Hij registreert niet. Is dan je hele plannetje in duigen?
Dan kiest deze eigenaar er blijkbaar voor om niet iets te registeren. Er zijn diverse redenen aan te voeren om iets niet (openbaar) te registreren... Ik registreer bijvoorbeeld mijn eigen ritten op strava, maar ik heb een privacy gebied op mn woning en ik accepter niet iedereen als 'vriend/kennis'. Of ik iets te verbergen heb m.b.t. mijn ritten, nee hoor, maar ik zie ook niet de toegevoegde waarde om alles te delen.

Of mijn plannetje dan in duigen valt?! Nee hoor, ik zat wat mee te lezen in dit topic en ik had het idee dat ik met een simpel voorbeeld iets van blockchain kon verduidelijken. Ik hoop dat dat gelukt is en zo niet dan is dat jammer maar nog niets aan de hand. En als ik het helemaal mis heb en/of mensen het niet willen begrijpen dan maakt dat me eerlijk gezegd ook niet veel uit.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8288
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 feb 2018 15:44

@hopjes, dat is makkelijk, het loopt niet in het honderd als er niet geregistreerd wordt? Dan heb ik dus helemaal niets van je uitleg geleerd.
Je hoeft voor mij niet verder te gaan, ik begrijp de intentie, maar de werkelijkheid is wat weerbarstiger.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 06 feb 2018 15:58

Jans schreef: 06 feb 2018 15:44 @hopjes, dat is makkelijk, het loopt niet in het honderd als er niet geregistreerd wordt? Dan heb ik dus helemaal niets van je uitleg geleerd.
Je hoeft voor mij niet verder te gaan, ik begrijp de intentie, maar de werkelijkheid is wat weerbarstiger.
Het is zeker complex, vandaar ook dat ik het probeer te vereenvoudigen.

Bij een nieuwe televisie, auto, fiets, tandenborstel aankoop mag je als koper zijnde zelf weten of je het registreert. Ik doe dat zelf meestal niet, ook niet bij mijn (lease) auto omdat die reeds geregistreerd staat en ik daarvan niet de extra's kan plukken. Maar ik heb er geen problemen mee dat mijn fiets bij de dealer geregistreerd staat op mijn naam ivm garantie enz, ik ga ervan uit dat deze ook geregistreerd staat bij de distributeur/fabriek. Dat staat nu waarschijnlijk op 1 centrale database/plek bij giant. Met uiteraard diverse backups... Iemand bij Giant met de juiste bevoegdheden kan in dat systeem de gegevens van mijn fiets wijzigen, bv 105 afgemonteerd ipv ultegra. Als deze gegevens op 1 plek ingevoerd worden maar daarna gekopieerd word naar diverse andere plekken dan kan dit naderhand niet meer aangepast worden omdat er dan verschillende kopieeen in omloop zijn en dat correspondeert niet meer met elkaar... Dat is decentralisatie en dus veiliger dan centralisatie, deze gegevens kunnen eventueel geanonimieseerd of gecodeerd worden maar dat maakt an-sich niet uit.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 06 feb 2018 17:39

hopjes schreef: 06 feb 2018 14:33Je kunt het vergelijken met internet...
Inderdaad! Inclusief de "dot com bubble".
Vorsprung durch Pedantik

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 06 feb 2018 18:39

Even ter aanvulling van mijn laatste edit. Het klopt dat ik gefrustreerd raakte en ik minder vriendelijk werd. Excuses daarvoor. Echter heb ik dagenlang mezelf in kunnen houden, gewoon wat info gedeeld om wat inzicht te geven. Onderwijl uitgescholden voor idioot, gek, profeet, verheerliking etc etc. constant afgezaagd worden. tsja.. dan kan iemand wel eens gefrustreerd raken. Niks menselijks is mij vreemd.

Maar hier heb ik ook helemaal geen zin in. Ben wel eens jaloers op mensen als Herman die gewoon rustig blijven, wat die ook naar zijn hoofd krijgt.

Nog een laatste tip, lees dit eens rustig door.

https://nos.nl/op3/artikel/2200299-dit- ... leren.html

En pak de linkjes onderaan ook even mee als je meer wilt weten.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8288
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 feb 2018 19:29

@Bredalp, de meeste door jou genoemde schofferingen zijn niet terug te vinden vanaf 1 februari, een andere was in een hele normale setting. Je hebt heel veel van je eigen bijdragen weggehaald waar wel hele vervelende woorden gebruikt werden.
Als je geen tegengas wilt hebben kun je echt veel beter naar een forum gaan met gelijkgestemden.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 06 feb 2018 19:42

Bredalp schreef: 06 feb 2018 18:39 Ben wel eens jaloers op mensen als Herman die gewoon rustig blijven, wat die ook naar zijn hoofd krijgt.
:lol: Ik ben eigenlijk geen techneut, maar meer een filosoof die de veranderingen gadeslaat. Al dit soort discussies, onzekerheden en boosheid hoort nou eenmaal bij het veranderingsproces dat we meemaken. En dat ontwikkelingen als blockchain enorme veranderingen gaan veroorzaken staat voor mij wel vast. Het is meer dan een techniek, het is een totaal andere filosofie. Een totaal andere manier om zaken op te lossen. Het vergt ook een heel andere denkwijze dan we tot nu toe gewend waren te doen. Op termijn zal de rol van zg 'trusted third parties' zoals banken, notarissen, kadaster etc compleet veranderen. Dit jaar nog zullen de eerste zichtbare blockchainoplossingen beschikbaar komen. Een product als LitePay bv zal waarschijnlijk binnen enkele maanden op de markt komen. Hiermee kunnen consumenten met een Visakaart betalen met litecoins om overal ter wereld aankopen te doen. Goedkoper en sneller dan Visa.

Verder zijn er honderden, duizenden serieuze projecten gaande op basis van blockchain. Zowel open blockchainoplossingen, wat feitelijk de echte decentrale oplossingen zijn, als closed blockchainoplossingen die door bedrijven worden geïnitieerd. Kortom, wie zich een beetje in blockchain verdiept ontdekt een fascinerende wereld van allerlei nieuwe dingen. En de voorspelling dat dit in razend tempo op ons afkomt en dat dit ons leven ingrijpend gaat veranderen is te makkelijk. Ondertussen mag iedereen me voor rotte vis uitmaken, het hoort er gewoon bij. Als je over een jaar of wat net zo makkelijk met cryptocurrencies betaalt als met gewoon fiatgeld, creditcard of paypal kun je altijd nog denken 'hij had het wel aardig gezien' ;)
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 06 feb 2018 19:55

Jezus bredalp, wat kan jij je aanstellen zeg. Wat begon als het profetisch verheerlijken van "blockchain" ging al snel over in het als een gek om je heen meppen met vaak idiote non-argumenten. Om vervolgens al je slecht verpakte informatie weer weg te halen en je beklag te doen dat het allemaal aan die boze mede forummers ligt en natuurlijk helemaal niet aan je zelf.

Sneu
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 06 feb 2018 23:00

Ik ben niet helemaal achterlijk...in 1983 programmeerde ik op mijn commodores sinds 1994 heb ik een mobieltje die vooraf ging aan de Kermit greenpoint telefoon van kpn, sinds 1997 zit ik op het internet... opkomst en ondergang van vele technische producten heb ik meegemaakt.. een indertijd zeer vooruitstrevend product zoals de minidisc (even als voorbeeld) was al weer achterhaald toen de Mp3 zijn intrede deed.. de opkomst en ondergang van zo’n beetje alle Nokia’s heb ik beleefd.. uiteindelijk kapot gemaakt door Apple’s iPhone die ik ondertussen al weer 10 jaar in alle vormen in mijn broekzak heb gehad.. maar ook de iPhone en Apple zal vroeg of laat verdwijnen zoals heel veel zeer goed bruikbare technieken in het heden en verleden dat deden.. nu dan de blockchain.. het nieuwe “gouden” ei die ons leven op de kop gaat zetten.. en ja de techniek begrijp ik wel.. maar behalve heel veel geblaat van de voorstanders zie ik nog steeds niet 1 praktisch nut voor mij als persoon in de dagelijkse praktijk. Blockchain tis al jaren op de markt als techniek maar ik kan er in geen enkele bruikbare vorm gebruik van maken behalve dan speculeren in cryptomunten.. en dan nog is de blockchain technologie überhaupt wel te snappen voor de massa? Je leest allerlei schakels zoals banken en notarissen worden straks buitenspel gezet? Geloof je het zelf? Mensen willen helemaal niet dat banken en notarissen buitenspel worden gezet. Ze willen zekerheid en partijen waar ze terug op kunnen vallen.. bottomline is.. wat ik probeer te zeggen.. blockchain is gewoon een TE abstract product. Je kunt er gewoon helemaal niks mee als gewone consument. Ik kan zo aan 50 mensen in mijn directe omgeving vragen of ze voordelen van blockchain al benutten buiten het speculeren in cryptovaluta om en ze kijken me aan alsof ze water zien branden..

Posts leeghalen is overigens natuurlijk te kansloos voor woorden als jezelf het middelpunt van de discussie bent

erwinb
Forum-lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:05
Locatie: Zutphen

erwinb 06 feb 2018 23:55

RVV schreef: 06 feb 2018 23:00 Mensen willen helemaal niet dat banken en notarissen buitenspel worden gezet. Ze willen zekerheid en partijen waar ze terug op kunnen vallen.. .
Ik denk dat die mensen er zeker zijn, maar er zijn ook mensen die geen banken en notarissen hebben, laat staan of je ze kunt vertrouwen of niet en die kunnen wel profijt hebben van de blockchain.

Verder ga ik wel aardig mee in je post :)

Plaats reactie